MS «Medstraum» er overlevert fra Fjellstrand til Kolumbus.

MS «Medstraum»

I slutten av juni ble MS «Medstraum» overlevert fra Fjellstrand til Kolumbus i Stavanger. Nå settes den elektriske hurtigbåten inn på ruten mellom Stavanger, Byøyene og Hommersåk.

Publisert Sist oppdatert

Det er Rogaland fylkeskommunes mobilitetsselskap, Kolumbus, som eier «Medstraum». Fylkesordfører i Rogaland. Marianne Chesak, er imponert over alle bedriftene som har bidratt fra planlegging til bygging av det som skal være verdens første helelektriske hurtigbåt.

- Snart kan Kolumbus sine pendlerkunder reise både miljøvennlig og nærmest lydløst på sjøen til og fra jobb og skole.

Tradisjonelle hurtigbåter på fossilt drivstoff blir ofte omtalt som utslippsverstinger i nærskipsfarten verden over. Selv om Kolumbus har få hurtigbåter i sin flåte, kommer innsettelsen av «Medstraum» til å gi store positive utslag i klimaregnskapet.

- Vi er svært glade for å endelig få levert det nye flaggskipet i verden når det kommer til hurtigbåter. Kolumbus har som mål å være langt fremme i å ta i bruk ny og miljøvennlig teknologi. Selskapet har i dag ti hurtigbåter, noen ferjer og 450 busser i drift. Selv om «Mestraum» skal ta over den minst energikrevende ruten vår, vil vi kutte utslippene tilsvarende rundt 60 busser hvert år. Det vil si 1500 tonn CO2, sier prosjektleder Mikal Dahle i Kolumbus.

Salgssjef ved Fjellstrand Verft, Edmund Tolo, innrømmer at det har vært både utfordrende og lærerikt å bygge det nye fartøyet, siden det aldri har vært gjort tidligere.

- Hurtigbåter krever mye energi, derfor var det viktig å gjøre «Medstraum» både lettere og mye mer effektiv enn andre hurtigbåter i markedet. Det har vi klart, og det gjør oss både stolte og glade, sier Tolo.

Fjellstrand var verftet som bygget verdens første elektriske ferje, MF«Ampere», tilbake i 2015. Det ble starten på en elektrisk ferjerevolusjon i Norge, og syv år senere seiler det rundt 70 utslippsfrie ferjer i Norge. «Ampere» ble også kåret til Ship of The Year i 2015. En pris Skipsrevyen årlig deler ut.

I september ble skipet kåret til Ship of The Year.

Det kan du lese mer om her

«Medstraum» har også mottatt stor internasjonal interesse, forteller administrerende direktør i Maritime CleanTech, Hege Økland, som har initiert og etablert dette industrisamarbeidet som har fått stor støtte fra EU.

- Aktører over hele verden ser nå til det vi får til i vår maritime klynge. Dette kan virkelig være starten på et nytt industrieventyr. Ikke bare har partnerne i prosjektet utviklet og demonstrert et nytt og utslippsfritt fremdriftssystem som kan holde høyere fart enn tidligere, vi har også tatt i bruk helt nye modulære design- og byggemetoder som vil revolusjonere måten vi bygger fartøy på i fremtiden. Det er ekstra stas at det er norske teknologibedrifter som her går fremst, sier Økland.

Fra batterirommet om bord

Hoveddata:

  • Navn: «Medstraum»
  • Verft: Fjellstrand Verft
  • Byggenummer: 1700
  • Design: Fjellstrand Verft
  • Lengde: 30 meter
  • Bredde: 9 meter
  • Tonnasje: 260
  • IMO-nummer: 9917139
  • Rederi: Kolumbus
  • Motor: Wärtsilä
  • AC Thruster: Sleipner Motor
  • Styremaskin: Servogear
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno, Simrad, Sailor - Ocean Electronics
  • Brannslukningsutstyr: Novec - Alf Lea & Co
  • Livbåter: Survitec
  • Batteripakke: Corvus Dolphin Power
  • Passasjerseter: Modell Møbler AS

De norske industripartnerne har hentet inspirasjon fra bil- fly- og togindustrien under byggingen av fartøyet. Samarbeidet er støttet av både EU og Rogaland Fylkeskommune.

- Den modulære tankegangen er helt sentral i prosjektet. Nå kan en sette sammen ulike ferdige moduler, som kan bygges på ulike steder for å skreddersy båter til ulike formål. Det blir litt som å bygge med Lego. Dette vil spare både tid og penger i design- og byggefasen- Det vil også gjøre det enklere å gå flere båter ut i markedet raskere. På den måten kan vi raskere nå kommende utslippskrav ved å bytte ut fossile hurtigbåter med helelektriske - som «Medstraum», sier Økland.

Den nye hurtigbåten er 30 meter lang og 9 meter bred og har en kapasitet på 150 passasjerer.

Utstyr:

Fremdriftsmotor og fremdriftsakslinger er levert av Wärtsilä. Servogear har levert styremaskin og ror. AC thruster kommer fra Sleipner Motor. Interceptorer er fra Humphree AB.

Brunvoll har levert fjernkontrollsystem.

Batteripakken på 1,5 MWh er av typen Dolphin fra Corvus. Vifter i batterirom er levert av Novenco. Landstrømsanlegget på 1000V DC er levert av Austevoll Elektro som også har levert tavler og ladeskap om bord.

Lanterner og søkelys er levert av Glamox.

Elektronisk utstyr er levert av Ocean Electronics med komponenter fra Furuno, Simrad, Sailor, Hatteland og Scandinavian Micro System. PA utstyrt og høyttalere er levert av Zenitel.

Livredningsutstyr kommer fra Survitec. MBH Hydraulikk har levert ankerspill, mens Sotra Anchor & Chain har levert ankeret.

Libra-Plast har levert vanntette og brannsikre dører samt luker på «Medstraum». Vinduer kommer fra SI Glass.

Landgang og HPU er levert av Undertun. Passasjerseter kommer fra Modell Møbler AS. Møbler og innredning er levert av Fjordesign.

Toaletter og kloakksystem er levert av Jets Vacuum. Brannslukningssystem er av typen Novec fra Alf Lea & Co.

Fartøyet er klasset av DNV, og malt med maling fra Westing.

«Medstraum» på prøvetur