MS «Eros»

Det er faktisk 12 år siden Skipsrevyen kunne omtale en levering fra Tomma Aluminium. Den gang var det «Fredvang jr» som ble levert som byggenr. 036. Det er interessant å observere at dimensjonene på «Eros» og «Fredvang jr» er identiske. Overleveringen av «Eros» fant sted 23. desember som verftets byggenummer 60.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Reder er Hilmar Olav Sivertsen, Sør-Landegode i Nordland. Designen er verftets egen i samarbeid med rederiet.Båten er bygget i aluminium og har følgende

hoveddata
L.o.a. ......................................14,90 m
L.p.p. ......................................13,33 m
Bredde......................................5,60 m
Dybde i riss..............................2,44 m

Dekk/diverse
Industri & Båtutstyr AS har levert hydraulisk dekksmaskineri til båten. Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium og anker og kjetting fra Løvold AS. O. S. Solhaug har levert lanterner, og fartøyet er oppmalt med malingssystemer fra Pharmol. Bysseovnen er en Dickinson Pacific.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva Scania DSI M hovedmotor, som yter 370 hk. Motoren er koblet til et Helseth 3H 100 propellanlegg med vingediameter 1400 mm, via et Nogva reduksjonsgear med type-betegnelse HC-258, – alt levert av Nogva Motorfabrikk AS.
Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord. Fartøyet er også utstyrt med en baugpropell fra Petters Marine Hydraulic på 80 hk. Maskinrommet er brannsikret med et Inergenanlegg og brannvarslingsanlegget er fra Autronica.

Elektronikk
De elektroniske installasjonene er utført av Total Elektronikk AS. Fartøyet har en Furuno radar type M- 1932, ekkolodd FCV-291 og sonar av type Skipper S 1600. Videre er «Eros» utstyrt med Simrad Robertson AP45 autopilot, Furuno FM- 2520 VHF telefon Telchart kartplotter type T-2022 og Jotron nødpeilesender. GPS er merke Furuno GP-35