Verdens største brønnbåt, «Gåsø Høvding», er overlevert fra Sefine Shipyard. Foto: Sefine Shipyard

MS «Gåsø Høvding»

«Gåsø Høvding» er så stor at den har plass til et rutefly om bord. I slutten av november 2021 ble brønnbåten, som flere har omtalt som verdens største, overlevert fra verftet Sefine Shipyard i Tyrkia til Frøy.

- Dette er en stor dag for oss i Frøy. Denne båten er helt unik, og det finnes ikke brønnbåter å sammenligne med. Med «Gåsø Høvding» tar brønnbåtnæringen et nytt steg framover, sier Oddleif Wigdahl, driftsdirektør brønnbåt i Frøy.

Den nye brønnbåten er 83,2 meter lang og hele 30,9 meter bred. Møre Maritime står bak designet, mens Cflow leverer fiskepakken. Selskapene har samarbeidet tett med Frøy om brønnbåtprosjektet over lang tid. Nå skal båten ut til en stor norsk oppdrettsaktør.

- Kunden vår hadde behov for en stor båt. Vi jobbet med flere ulike alternativer, men landet til slutt på denne. Design og fleksibilitet er slik kunden vår har ønsket det, forteller Einride Wingan som har vært prosjektleder for Frøy.

Uten å avsløre kontraktens verdi, bekrefter Sales Engineer Gunn Marit Nerem i Cflow at det definitivt er selskapets største enkelt kontrakt hittil. 

- Vi er veldig glade for å ha landet denne avtalen. Vi har hatt et tett og godt samarbeid med Frøy-gruppen siden 2015, og gjort mye sammen med dem, så det var veldig kjekt. 

Frøy-gruppen begynte å se på det første utkastet til «Gåsø Høvding» i 2018.

Kontrakten for arbeidet ble signert i 2019, men Cflow hadde arbeidet med konseptet i flere år før det.

- Vi leverer et komplett fiskehåndteringssystem, inkludert systemer for lasting og lossing, vannbehandling, avlusing og et avansert kontrollsystem som overvåker fiskens miljø om bord og hjelper operatøren til å ivareta god fiskevelferd, forklarer Nerem.

Laster tusen tonn fisk i timen

«Gåsø Høvding» har et samlet brønnvolum på hele 7.500 kubikkmeter. Det er 50 kubikk mer enn det som regnes som verdens største brønnbåt i dag, «Ronja Storm». Sistnevnte er på sin side lenger enn «Gåsø Høvding» med sine 116 meter, men samtidig smalere med sine 23 meter bredde. 

Brønnbåten er utrustet med undertrykkssortering og uttak av alle typer rensefisk, ferskvannsbehandling med gjenbruk, 12-linjers hydrolicer og et avansert og automatisert hygienesystem.

- Båten er bygd for høy kapasitet, og kan laste mer enn 1.000 tonn fisk i timen. Det gjør den miljøvennlig og økonomisk, fordi den kan behandle og frakte mer fisk på mindre seilingstid, forteller Wigdahl.

Den høye lastekapasiteten mener selskapet bidrar positivt til fiskevelferd, fordi operasjoner kan gjennomføres raskere og utsetter fisken for mindre stress. 

- Det store dekksarealet gjør båten til en optimal, fleksibel og trygg arbeidsplattform. Det er plass til å parkere et rutefly om bord. Det forteller litt om dimensjonene, avslutter Wigdahl.

I løpet av første halvdel av 2022 skal samme verftet levere  MS «Gåsø Odin», som blir 85,4 meter lang og 20 meter bred, med en kapasitet på 4.500 kubikkmeter. 

Utstyr: 

«Gåsø Høvding» er utstyrt med seks hovedmotorer fra Yanmar av typen  6EY22ALW 1300 kWe@900 rpm. Propeller er 2 x Schottel Rudder Propeller SRP 460 L CP. Kongsberg har levert DP-systemet om bord. 

Kranene om bord er av typen Triplex. Fiskehåndteringssystemet er levert av Cflow. Heinen Hopman har levert komplett HVAC om bord. Furuno har stått for leveransen av det elektroniske utstyret. 

Innredning er utført av tyrkiske Doğusel. Søkelys er levert av Luminell, mens lysene om bord er levert av Glamox. Brannalarmsystemet kommer fra Marsis. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Gåsø Høvding» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 43
  • Design: Møre Maritime 
  • Lengde: 83,72 meter
  • Bredde: 30,9 meter
  • Tonnasje: 8978  
  • IMO-nummer: IMO: 9893826 
  • Rederi: Frøy
  • Motor:  6 x Yanmar 6EY22ALW 1300 kWe@900 rpm
  • Propeller: 2 x Schottel Rudder Propeller SRP 460 L CP
  • DP: Kongsberg
  • Kraner: Triplex
  • HVAC: Heinen Hopman
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brønnvolum: 7500 m3
  • Fiskehåndtering: Cflow
«Gåsø Høvding» er utstyrt med hovedmotorer fra Yanmar. Foto: Frøy Fra broen om bord på verdens største brønnbåt. Foto: Frøy