«Olympic Notos» er søsterskipet til «Olympic Boreas».

MS «Olympic Notos»

Ulstein verft har overlevert den andre av to skip til Olympic, MS «Olympic Notos». Dette er søsterskipet til «Olympic Boreas» som var nominert til Ship of The Year.

Publisert Sist oppdatert

Kontrakten mellom Ulstein og Olympic ble undertegnet i 2022 og skroget er bygget ved Crist S.A verftet i Polen. 

Olympic er en pioner i offshore-energisektoren. Med et sterkt fokus på bærekraft har de flere ganger tatt kommersiell risiko ved å satse på nye fartøykonsepter. Den siste investeringen i to nye havvindskip av typen «Construction Service Operation Vessel» (CSOV), basert på Ulstein Groups innovative TWIN X-STERN®-løsning, viser at en slik satsing lønner seg. 

Rederiet kan vise til reduksjoner i drivstofforbruk og utslipp på nær 50 prosent sammenliknet med andre CSOV-er.

Herøy-rederiet har nå mottatt det andre av disse unike fartøyene, «Olympic Notos», fra Ulstein Verft. Rederiet har allerede erfaring fra søsterskipet «Olympic Boreas», som har jobbet for BP utenfor Storbritannia og snart skal arbeide på et havvindprosjekt i britisk sektor av Nordsjøen. Olympic ser store drivstoffbesparelser ved operasjoner der skipet ligger på dynamisk posisjonering (DP).

Dette er de første CSOV-ene som bruker TWIN X-STERN-løsningen, med totalt fire hovedpropeller foran og bak i et symmetrisk skrog. Dette gir en fleksibel og mer energieffektiv operasjonsevne i DP2-modus. I tillegg har skipene dieselelektrisk fremdrift med variabel hastighet på generatorsettene, hybrid batterikraft, energilagring og smart energistyring for å maksimere drivstoffeffektiviteten.

Basert på ULSTEIN SX222-designet fra Ulstein Design & Solutions, er fartøyene ment for arbeid innen offshore vind, olje og gass. De har en lengde på 89,6 meter, en bredde på 19,2 meter, og innkvartering for 126 personer i 91 lugarer. De er også utstyrt med et hiv- og bevegelseskompensert gangveisystem for effektiv overføring av personell og last ved ulike landingshøyder.

Firehjulsdrift til sjøs

«Olympic Boreas» ble omtalt som «firehjulsdrift til sjøs» da skipet vant prisen Årets Maritime Innovasjon fra GCE Blue Maritime Cluster etter leveringen fra Ulstein Verft denne sommeren.

– Dette innovative thruster-oppsettet, kombinert med variabel hastighet, er nøkkelfaktoren bak den økte energieffektiviteten. Det gir presis posisjoneringskontroll i flere retninger med optimal bruk av thrusterkraft, noe som drastisk reduserer drivstofforbruket, forklarer Olympics tekniske sjef Runar Stave.

Hoveddata:

  • Navn: «Olympic Notos» 
  • Verft: Ulstein Verft
  • Byggenummer: 319
  • Design: Ulstein Design & Solutions
  • Lengde: 89,6 meter
  • Bredde: 19,2 meter
  • Tonnasje: 2300
  • IMO-nummer: 9977799
  • Rederi: Olympic
  • Motor: Pon Power
  • Thruster: Kongsberg Maritime 
  • DP: Kongsberg Maritime 
  • Generator: Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Radio Holland Norway
  • Walk to Work: Ampelmann Operations BV
  • Livbåter: Palfinger Marine Norway
  • Brokonsoller: Kongsberg Maritime

– Den høye manøvreringsevnen til multi-thruster-systemet forbedrer sjøegenskapene og stabiliteten under varierende sjøforhold, og bidrar til større operasjonell effektivitet og bedre sikkerhet ved gangveioverføringer av personell. Mindre støy og vibrasjon fra redusert thrusterbruk gir også en mer komfortabel opplevelse for mannskapet, som innkvarteres med hotellstandard, sier han.

– Evnen til å kjøre motorene på variabel hastighet betyr at kraftproduksjonen kan optimaliseres basert på fartøyets energibehov. Flere tiltak om bord har resultert i et energibehov på bare 250–300 kilowatt i gitte situasjoner. Med slike lave kraftbehov vil drift på variabel hastighet gi en mer optimal motorbruk, i motsetning til konstant hastighet, noe som resulterer i betydelig lavere energiforbruk per kWh. Muligheten til å kjøre motoren på variabel hastighet, i kombinasjon med de tekniske løsningene og skipsdesignet, har gjort det mulig for «Olympic Boreas» å bruke kun 2,7 tonn drivstoff per døgn gjennom en uke med DP-operasjoner, omtrent 50 % mindre enn andre CSOV-er, ifølge Stave.

Reduserte drivstoff- og vedlikeholdskostnader

– I tillegg til å kutte drivstofforbruket, gir redusert motorhastighet betydelige reduksjoner i vedlikeholdskostnader ved å forlenge serviceintervallene, noe som bidrar til lavere driftskostnader over fartøyets levetid, legger han til.

Disse fartøyene er utstyrt med et hybrid batterisystem som fungerer som «spinning reserve» og reduserer behovet for hjelpemotorer. I tillegg benytter et smart energistyringssystem automatiserte digitale algoritmer for sanntidsstyring av kraftproduksjon og -forbruk, noe som gir umiddelbar kraft når det trengs samtidig som det reduserer det totale energiforbruket.

CSOV-ene er også utstyrt med landstrømtilkobling for utslippsfrie havneopphold og muligheter for batterilading. De har også plass til ekstra batterikapasitet for fremtidig helelektrisk drift når nødvendig infrastruktur er tilgjengelig til havs.

Klimagassutslippene fra fartøyene har blitt redusert i takt med kuttet i drivstofforbruket, og de er også forberedt på bruk av metanol som drivstoff, noe som ytterligere vil redusere karbonavtrykket deres.

Olympics kommersielle direktør Glenn Erik Valø påpeker at dette er viktig fra et bærekraftsperspektiv, men også kommersielt, ettersom EU vil innføre kvotehandelssystemet (EU ETS) for offshorefartøy fra 2027, noe som vil føre til høyere drivstoffrelaterte kostnader for fartøy som kjører på konvensjonelle drivstoff på grunn av krav om utslippskompensasjon.

– Optimalisering av energieffektiviteten og reduserte utslipp med disse fartøyene vil dermed gi en kostnadsfordel som vil være en viktig konkurransefordel i kontraktsanbud for fartøyene, forklarer han.

Setter en ny standard for CSOV-er

Valø sier at Olympics ambisjon da de begynte arbeidet med Ulstein på CSOV-konseptet var å «sette en ny standard» for slike fartøy når det gjelder bærekraft, sikkerhet og operasjonell effektivitet. Dette passet perfekt med Ulsteins TWIN X-STERN-design, som allerede var utviklet av Ulstein Design & Solutions og brukt på andre fartøy.

– Olympic har jobbet for bærekraftige operasjoner siden vi startet med et dieselelektrisk fartøy i 1996 og har konsekvent vært villige til å ta risikoer med innovative løsninger i jakten på større drivstoffeffektivitet. Vi har hatt suksess i å kommersialisere nye teknologier, inkludert konsepter med alternative drivstoff (LNG) og direktedrevne permanent magnetiserte propeller, sier han.

Fine arbeidsforhold på broen.

Denne tilnærmingen ble også demonstrert med leveringen av det banebrytende ankerhåndteringsfartøyet (AHTS) «Olympic Zeus» fra Ulstein Verft i 2009, som var det første fartøyet i dette segmentet med et diesel-elektrisk/diesel-mekanisk fremdriftssystem. I dag, 15 år senere, konkurrerer det fremdeles ut de fleste AHTS-er på grunn av en gjennomsnittlig 50 % drivstoffreduksjon ved bruk av hybridsystemet.

Valø fortsetter:

– TWIN X-STERN var for oss en ny og attraktiv løsning som vi mente kunne omgjøres til et unikt konsept for CSOV-segmentet, basert på vår samlede kunnskap om effektiv drift.

Ulstein var ivrige etter å engasjere seg i Olympics klart definerte mål for operabilitet og drivstoffbesparelser for å videreutvikle og finjustere konseptet i et nytt fartøy, sier systemarkitekt Stein Frode Haugen i Ulstein Design & Solutions.

Optimalisering av ytelse og sikkerhet

Han sier at ytelse og sikkerhet i dynamisk posisjoneringsmodus var de viktigste hensynene da de designet CSOV-konseptet for Olympic med sikte på å skape et «svært kapabelt skip optimalisert for sitt operasjonelle formål». Dette styrte designvalg som skrogdesign og valg av propeller, forklarer han.

– De samme hensynene ligger til grunn for designet av kraftsystemet om bord, ifølge senioringeniør Geir Haddal i Ulstein Power & Control.

– Gjennom hele designfasen har energieffektive løsninger vært i fokus. Riktig oppsett av dynamisk kraftproduksjon og de ulike kraftdrevne komponentene, inkludert thrustere og propeller, for effektiv samhandling har krevd nye løsninger og store endringer i kontrollfilosofien. Resultatet er svært energieffektive løsninger, sier Haddal, som samtidig roser Olympics vilje til å velge det nye kraftsystemet.

Etter en grundig design- og ingeniørfase, med tett samarbeid mellom rederi og verft, ble det første CSOV-nybygget levert bare to år etter kontraktsignering i juli 2022, og begge fartøyene har nå blitt levert innenfor budsjett og i samsvar med

Utstyr: 

Hovedmotorer er fra Pon Power mens Nogva Motorfabrikk har levert nødgeneratorer. 

Kongsberg Maritime har levert fremdriftssystemet, thrustere, navigasjonsutstyr, brokonsoller og DP. Krengnings- og rulledempingssystem er fra Hoppe Marine GmbH.

HVAC er levert av Aeron. Sentralvarmeanlegget og kjele er fra Ulmatec Pyro. 

Ampelmann Operations BV har levert Walk to Work gangveisystem. 3D bevegelseskompenserende kran er levert av Motus AS. 

UPS-Systemet er levert av Anda Olsen. Spillvannseperatorer er fra Alfa Laval Nordic. Pumper er fra Allweiler. 

Innvendige dører er fra Baggerød, mens utvendige dører samt luker er fra Libra-Plast. Vinduer er fra Bohamet. Vanntette skyvedører er levert av IMS Technologies. Sanitetsanlegget er fra Jets. 

Integrert kraft- og automatiseringssystem basert på X-CONNECT-plattformen, inkludert batterisystem og generatorer er levert av Blue Ctrl. 

Lys om bord er levert av Glamox. Interiøret er levert av Vestnes Ocean med møbler fra Ekornes og Fora Form. 

MOB båt og davit er levert av Mare Safety. Livbåter er fra Palfinger Marine Norway. Vestdavit har levert livbåt og redningsflåte daviter.

Rensesystemet for ballastvann er fra Norwegian Greentech. 

Fartøyet er designet av Ulstein Design & Solutions og malt av Westing AS.

«Olympic Notos» er smakfullt innredet.