M/S «LEAH-MARIE»

Selfa Arctics “messebåt” ble overlevert til rederen Stig Tore Solstad, Vardø den 20. august 2010. «LEAH-MARIE» er bygget ved Selfa Arctic Trondheim AS som byggenummer 253 og er av typen Speedsjark 35’.

Eieren hadde fra før en Arctic 1050 som selges gjennom Selfas “Bytt til nytt” ordning. «LEAH-MARIE» skal drive med line og garn, samt teinefiske etter kongekrabbe. Fartøyet er svært godt rigget for teine- og linefiske. Som vanlig er båten bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter. Krengeprøve og stabilitetsrapport viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske samt for bankfiske.
Reder har fått laget et arrangement som både gir plass til tørkeskap med radiator på babord side og svært god plass rundt den store linehaleren på styrbord side. Forut i baugen har fartøyet innmontert ballasttank for enda bedre haleegenskaper og stabilitet.
M/S «LEAH-MARIE» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 10,65 m
Bredde 3,84 m
Lasterom 12 m3
Fiskerinummer F-50-V – LK-nummer LG 5451.
Maskineri
Speedsjarken har en Cummins QSC 8,3-M dieselmotor som utvikler 500 hk v/2600 o/min. og er via ZF gear med elektronisk sluregear koblet til West Mekan propellanlegg med Radice fast propell fra Sleipner. En Sleipner baugpropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk. Den er også koblet til autopilot. Båtens toppfart er 27 knop og normal marsjfart 20 knop.
Båten har en Victron 3.000 W inverter, og Johnson har levert spylepumpe.
Dekk
Dekkslengde på styrbord side er på 6,3 meter, og akterdekkarealet er på 21 m2. Lasterommet på 12 m3 tar 9 fiskecontainere, og luken er i aluminium. Det er arrangert med to fiskeluker for lettere håndtering av fisk.
Lorentzen har levert garnhaler, arm for garngreier, stampeskjerm, linesetter, bomvinsj, sløyekar og alucontainere. Garngreier kommer fra Meydam, og linekveiler er type Beitir BS 210. Dyrkorn har supplert Scanline stamper.
Innredning
Som vanlig beskrives innredningen ombord som lys, åpen og trivelig. Det er montert skipsdørk i lugar og styrehus og Selfa Dørkvarmeanlegg i styrehus, lugar og toalett. I tillegg kommer Webasto dieselvarmer.
Fartøyet har messe på dekk for fire personer, og pantry er godt utstyrt med elektriske kokeplater, vask, kjøleskap og godt med skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj. Forut i lugaren er det to faste køyer og kleskap.
Førerposisjon på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystikkstyring og god sikt. Førerstol er type Recaro NorthSea.
I baugen er det montert Xenon-lys 3 x 70 W levert av Polarlight, og videre er det Seematz WS 351 500 W lyskaster. Et 24 V el.anlegg er montert av verftet og godkjent av Elpro.
Redningsutstyret kommer fra Erling Haug, og Defa har levert landstrømanlegg.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og montert av båtbyggeriet. Utstyret består av Simrad NX45 ekkolodd, Simrad NX45 radar, ComNav autopilot, Olex kartsystem, Simrad RS82 VHF, ProNav AIS, JRC GPS gyro, og Nokia mobiltelefon.

Etter denne leveringen skal Selfa levere fire båter av typen Selfa Speedsjark fremover i høst, to på 35 fot og to på 32 fot.