
MS «Frøy Ocean»
Vaagland Båtbyggeri har overlevert den nye hybride servicebåten «Frøy Ocean» til Frøy. – Fartøyet er en effektiv og miljøvennlig servicebåt, som reduserer karbonavtrykket betydelig sammenliknet med tradisjonelle servicebåter, forteller Andreas Vatn i Frøy.
Både Frøy og rederiets kunder stiller høye krav til miljø, sikkerhet og effektivitet. Dette gjenspeiles også i rederiets investeringer i nye fartøy og teknologi. Den nye båten «Frøy Ocean» er utrustet med en av segmentets kraftigste batteripakker på 1.432 kWh
– Batteripakken gjør at både transitt og arbeidsoperasjoner i hovedsak kan gjøres på strøm. Helt fra vi begynte på designet har vi hatt en strategisk tankegang bak dette. Folk, fisk og miljø har vært i førersetet under planlegging og bygging. Vi har fokusert på støytiltak, god plassering av lugarene og gode mannskapsfasiliteter. «Frøy Ocean» er utrustet med alt moderne utstyr som trengs for serviceoppdrag mot havbruk, slik at den har blitt den beste på markedet til å utføre arbeidsoperasjonene den blir satt til, forteller Vatn, som er nybyggansvarlig i Frøy.
HMS, miljø og brukervennlighet i fokus
– Om bord i den nye servicebåten blir det åtte lugarer med ti køyeplasser. Mannskapet vil også møte høy standard når det gjelder utforming av øvrige fasiliteter om bord. Med «Frøy Ocean» har vi ikke bare bygd en båt for fremtiden som gir utslippskutt, og kraftige verktøy for kunden, men også fremtidens fartøy for mannskapet, sier Tonje Foss, CEO i Frøy.
Båten er av typen P28M og designet av ProGreen. Båten har en lengde på 28,7 meter og en bredde på 12,6 meter.
– Servicefartøyet er topp utrustet for serviceoppdrag og helt i front når det kommer til miljøavtrykk. Tre kraner og dekksutrustning gir sikker håndtering av anker og annet tungt utstyr. Etter prøving av slepekraften er denne målt til over 20 tonn, noe som gjør dette til den kraftigste arbeidsbåten i flåten vår, legger Vatn til.
Frøy har inngått en lengre avtale med Bremnes Seashore, og båten går rett ut i arbeid for dem. Eivind Sæverud, teknisk leder drift sjø i Bremnes Seashore, ser frem til å motta båten. Han mener nybygget blir et allsidig og effektivt arbeidsverktøy.
– «Frøy Ocean» er godt utrustet for oppgaver som fortøyning av anlegg, inspeksjoner med ROV, notskift og som støttefartøy ved lusebehandling. En båt der HMS, komfort, brukervennlighet og miljø står i førersetet. Med Frøy Ocean styrker vi kapasiteten vår på en bærekraftig måte, til fordel for både miljøet og produksjonen, legger Sæverud til.
Helnorsk kvalitetsprodukt
Hybriden er det første som blir bygd av dette ProGreen-designet. Fartøyet er bygd i sin helhet hos Vaagland Båtbyggeri, der arbeidet har foregått under tak. Dette har sikret høy kvalitet på arbeidet hele veien. Dette er verftets bygg nr. 159.
– Vi er meget fornøyd med at dette fartøyet ble bygd i Norge og at dette har gitt ringvirkninger til mange lokale underleverandører. Båten blir tilnærmet helnorsk og kortreist. Både sluttkunde, rederi, verft, designer og leverandører av hovedutstyr og utrustning er norske. Dette viser med tydelighet at norsk verfts- og leverandørindustri fortsatt er verdensledende og konkurransedyktig, forteller Håvard Røsvik, markedssjef i Vaagland Båtbyggeri.
Utstyr:
«Frøy Ocean» er utstyrt med dieselmotorer fra Nogva Motorfabrikk og gir fra Nogva Heimdal. Tavle og elektriske fremdriftsmotorer er levert fra Smart Automation AS. Batteripakken er fra Corvus.
Thrustere, propeller, styremaskin og DP er levert av PMH Norway. Brann- og sikkerhetsutstyr kommer fra Viking Life-Saving Equipment, mens slukkeanlegget i maskinrommet er fra Nortronik. Kranene om bord er levert av North Sea Maritime, mens vinsjer og dekksutstyr kommer fra MB Hydraulikk.
Innredningen er levert av R & M Ship Interior, mens ventilasjonen er levert av Aeron. Elektronikken om bord kommer fra Florvaag Elektronikk.
Anker er levert av Sotra Anchor & Chain. Pumper kommer fra Desmi og den elektriske installasjonen er fra Acel. Ventiler og rør er fra Brødrene Dahl. Stål-leveransen er gjort av Norsk Stål AS / Tibnor AS.