«Herøyhav» ble levert i begynnelsen av juli.

MS «Herøyhav»

Nye «Herøyhav» ble 2. juli 2025 overlevert fra Karstensens Skibsværft til Herøyhav AS, et familierederi der skipper Ronald Ervik er hovedeier, med søsknene Gunn og Espen samt senior Rolf Jarle Ervik som medeiere.

Nye «Herøyhav» ble 2. juli 2025 overlevert fra Karstensens Skibsværft til Herøyhav AS, et familierederi der skipper Ronald Ervik er hovedeier, med søsknene Gunn og Espen samt senior Rolf Jarle Ervik som medeiere. Nybygget er 75 meter langt og 16 meter bredt. 

Skroget til nye «Herøyhav» er bygget hos Karstensens Skibsværfts eget skrogverft i Gdansk.

Rederiet driver kombinert trål- og notfiske, der trålfisket primært består av kolmulefiske vest av Irland. Øvrig fiske etter sild og makrell drives med not.

Design, innredning og arrangementer er utarbeidet i et nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger, og det har vært lagt særlig vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.

Rederi og verft har samarbeidet i mange år – også forrige Herøyhav ble bygget i Skagen og levert til rederiet i 2013.

Skroget er bygget i stål med to gjennomgående dekk – hoveddekk og shelterdekk – samt bak- og båtdekk med dekkshus. Styrehus, skorstein og for- og aktermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant, med speil og nesten loddrett baug med bulb over/under vannlinjen. 

Innredning på hoveddekk består av fire mannskapslugarer, alle med eget bad/toalett, trimrom, vaskeri, maskinkontrollrom samt gang og trapp. Ved å plassere innredningen lengst mulig fra propellen og andre støykilder, oppnås et godt grunnlag for lavt støynivå. I de fleste lugarer er støynivået under 55 dB(A) ved 80 % MCR. I tillegg til plasseringen, har flere konstruktive tiltak innen støyisolasjon bidratt til det lave støynivået.

På shelterdekk er det innredet: Stores i forepeak, styrbord rom for havnegenerator samt dekkstores babord, rulledempertanker, lastedekk med dekkshus/avsilingskasse samt luker til de 11 RSW-tankene midtskips. Full bredde overbygning aktenfor lukene med sveiseverksted, trålverksted og ventilasjonssjakter babord, samt innredning styrbord. Innredningen i overbygningen består av 4 mannskapslugarer (med eget bad/toalett), hospital, RSW-kontrollrom, vaskeri, kaffebar, omkledningsrom, oljehyllerom med felles toalett samt ganger og trapper.

Fremdrift og maskineri

Fartøyet er utstyrt med 5 200 kW hovedmotor og 3 400 kW akselgenerator. Dette gir tilstrekkelig effekt til fremdrift under tråling, samt til strømforsyning (primært sidepropeller) under notfiske.

For ekstra strømforsyning er fartøyet utstyrt med tre dieselgeneratoranlegg på henholdsvis 940 kW og 550 kW Det elektriske systemet er bygget med mulighet for parallellkjøring av de tre dieselgeneratorene. 

I tillegg er det installert UPS/clean power for 230 V, slik at skipets frekvens kan variere mellom 50 og 60 Hz. Dette gir mulighet til å redusere hovedmotorens turtall med 17 prosent, og den variable frekvensen dekker propellturtall fra 108 til 130 rpm.

Fremdriftsmaskineriet er også utstyrt med «take-me-home»-funksjon (PTH), bestående av kobling mellom hovedmotor og gir samt oppstart av akselgenerator som elmotor for dieselelektrisk fremdrift.

Denne kombinasjonen gir stor fleksibilitet, høy driftssikkerhet samt mulighet for drivstoff- og driftsøkonomisk gunstig drift.

Hoveddata:

  • Navn: «Herøyhav» 
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 478
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 75 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Tonnasje: 3298
  • IMO-nummer: 9975765
  • Rederi: Herøyhav AS
  • Motor: Wärtsilä 8V31, 5 200 kW
  • Gear: Wärtsilä SCV 95-PDC58
  • Propell: Wärtsilä 4G1005 - 4.200 mm
  • Generator: Marelli 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Marport/SunnCom
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

Utstyr: 

Wärtsilä har levert hovedmotor av typen 8V31, 5 200 kW Samme selskap har også stått for leveransen av gir av typen SCV 95-PDC58, propellanlegg av typen 4G1005 – 4.200 mm samt SCR-anlegget. Akselgenerator er av typen Marelli mens hjelpemotorer 2 x Caterpillar C32, 940 kWe og 1 x Caterpillar C18, 565 kWe. 

Styremaskin er fra Kongsberg Tenfjord av typen SR 722–270 kNm. Sidepropeller består av 2 x Brunvoll FU-74-LTC-2000, 1 400 kW / 1 904 HP.

Elektriske vinsjer er alle levert av Evotec og består av følgende: 2 x trålvinsjer 70 t, 1 x tail-end-vinsj 40 t, 2 x nettromler 97 t, 2 x snurpevinsjer 39 t, 1 x ørekalvvinsj 20 t, 1 x brystvinsj 14 t, 1 x fløytelinevinsj 14 t, 2 x fortøyningsvinsjer, akter 7,5 t, 1 x nettsondevinsj og 2 x ankervinsjer.

Fiskepumpeutstyr er levert av SeaQuest og består av 2 x SeaQuest elektriske fiskepumper, 20", 2 x elkabeltromler og 2 x fiskeslangetromler.

Dekkkraner og nothåndteringsutrustning er levert av Storm Cranes består av 1 x nothaler, Storm NH 1030–600 EL, 40 t, 1 x notkran, mellomrullekran, Storm NC-600, 1 x notkran, Storm KB-1000R, 1 x fløytlegger, Storm CS-3000, 1 x grunnlegger, Storm SLS-2000, 1 x fordækskran, Storm KB-800, 1 x fiskepumpekran, Storm KB-600.

RSW-systemet er fra PTG FrioNordica og består av 2 x 1 500 kW / 2 x 1 290 000 kcal/h.

RSW-sirkulasjonssystem med Eltorque-aktuatorventiler, styrt fra MCS kontrollsystem. Vakuumsystemet er fra CFlow. 

Trålblokker er av typen BlueLine fra Brdr. Markussen.

Toalettsystemet er fra Jets. 

«Herøyhav» er utrustet med MOB-båt av typen Viking Norsafe Mako 655, med tilhørende Viking MDM DAF-160E davit. Redningsflåter er også levert av Viking.

Det sentrale brannslokkingsanlegget er fra Survitec. 

Innredningen i styrehuset er levert av verftet selv, mens øvrig innredning er fra Maritime Montrering med møbler fra Ekornes. Styrehusstoler er av typen NorSap 1600. 

Innredningsdører er fra Mormec Door, mens vinduer er fra Bohamet. Fartøyet er malt i maling fra PPG Sigma. 

Elektrisk installasjon er gjort av KS Elektro. Alarm og overvåking er levert av Marine Control Services (MCS). 

Elektronisk utstyr (navigasjon, fiskesøking, kommunikasjon) levert av Furuno Norge, Marport Norge, SunComm og KS Elektro. Alt installert av KS Elektro.

Byssen på nye «Herøyhav».