NabCat 1585 EL «Ellingen» er nå satt i drift på Bjørøyas lokalitet Drevflesa i Åfjord.

MS «Ellingen»

Moen Marin har overlevert en ny arbeidsbåt til oppdretter Bjørøya.

Publisert

Bjørøya har tatt i bruk en ny lokalitetsbåt av typen NabCat 1585 EL, levert fra Moen Marin 25. august. Båten har fått navnet «Ellingen» etter en intern navnekonkurranse i selskapet, og er nå i drift på lokaliteten Drevflesa i Åfjord.

Hanne Ingdal Sørum, markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Bjørøya AS forteller at fartøyet er bygget i stål og utrustet med en batteripakke på 752 kWh for hybrid drift. 

Flere fartøy i flåten

Totalt disponerer Bjørøya 22 fartøy: åtte personellbåter, ni arbeidsbåter og to RIB-er tilknyttet visningssenteret. Tre av arbeidsbåtene er levert av Moen Marin.

På lokaliteten i Åfjord kan den nye arbeidsbåten i hovedsak operere helelektrisk, med lading fra landstrøm.

– Vi ser at stålbåter er veien å gå når vi jobber på værutsatte lokaliteter. «Ellingen» er utrustet for slep med slepekrok og propelldyser, og vi har gjort tilpasninger for sikre og gode innvendige løsninger i begge skrog, sier Sørum.

Tilpasninger for Bjørøya

Moen Marin opplyser at tilpasningene ble gjort i tett samarbeid med Bjørøya, basert både på erfaringer fra tidligere leveranser og på praktiske innspill fra mannskap og reder.

– Løsningene om bord er dermed tilpasset deres ønsker, drift og hverdagsrutiner. For oss er det viktig å være tilpasningsdyktige. Vi ser at næringen består av mange gode løsninger, men at de må formes og justeres etter den unike driften hos hver enkelt aktør, sier Michael Kristiansen, salgssjef Midt-Norge og kundeansvarlig for Bjørøya.

Samarbeid og elektrifisering

Salgssjefen mener Bjørøya har vist en tydelig vilje til å satse på ny teknologi og lavutslippsfartøyer. 

– Vi opplever dem som en kompetent og fremtidsrettet samarbeidspartner, og vi verdsetter den tilliten de har vist oss og våre tekniske løsninger. Samarbeidet styrker ikke bare relasjonen mellom våre selskaper, men de er også en god bidragsyter til å drive hele næringen fremover, påpeker han.

Moen Marin har så langt levert over 85 fartøy med elektrisk fremdrift, både helelektriske og hybride.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Ellingen» 
  • Verft: Moen Marin
  • Byggenummer: 355
  • Design: NabCat 1585 EL – Marin Design
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 8,5 meter
  • MMSI: 259046620
  • Rederi: Bjørøya
  • Motor: 2x Danfoss 165 kW
  • Gir: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Volvo Penta D8
  • Batterisystem: ZEM Energy 720 kWh
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navy Rørvik
  • Kran: Palfinger PK 65002 (M)
  • Thrustere: PMH
  • Capstaner: Tenfjord

– Vi har allerede overlevert syv fartøy tilsvarende «Ellingen» til andre kunder, og tilbakemeldingene bekrefter at teknologien er moden og at løsningene gjør arbeidsdagen både enklere, mer behagelig for mannskapet og mer effektiv, sier Kristiansen. 

Elektrifisering mener han vil bli en naturlig del av fremtidens havbruk.

– De fleste av våre lokalitetsbåter er nå bygget etter lav- og nullutslippsforslaget for næringen, noe som gjør det mulig å drifte dem helelektrisk. Dette er et viktig steg mot lavere utslipp, reduserte driftskostnader og et mer bærekraftig havbruk. Samtidig ser vi viktigheten av forutsigbare regulatoriske rammer som gjør det enklere for aktørene å ta steget, sier han.

Fikk tur til Kroatia

Navnet «Ellingen» ble valgt gjennom en intern navnekonkurranse, der vinneren fikk være med på byggebesøk på verftet i Kroatia.

Båten ble også vist frem under AquaNor nylig sammen med andre Moen Marin fartøy. 

– «Ellingen» fikk svært stor oppmerksomhet under messen. Mange av våre eksisterende kunder tok turen om bord, og vi fikk også en rekke nye henvendelser og dialoger i etterkant. AquaNor bekreftet tydelig at interessen for elektriske arbeidsbåter nå er bredt forankret i havbruksnæringen, både nasjonalt og internasjonalt, sier Kristiansen.

Utstyr: 

MS «Ellingen» er utstyrt med to elektriske motorer fra Danfoss, hver på 165 kW. Gir og propeller er levert av Nogva Motorfabrikk. Generatoren om bord er en Volvo Penta D8. 

Thrustere er levert av PMH. Batterisystemet er fra ZEM Energy og har en kapasitet på 720 kWh. 

På dekk er det montert en Palfinger PK 65002 (M). Capstaner er levert av Tenfjord. Elektronikken om bord kommer fra Navy Rørvik.