«Kapp Linné» er det første fartøyet i sitt slag.

MS «Kapp Linné»

Larsnes Mek. har overlevert det nye fiskefartøyet «Kapp Linné» til Myre Kystdrift. Et fartøy som i aller høyeste grad er rettet mot fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

Hoveddata:

  • Navn: «Kapp Linné» 
  • Verft: Larsnes Mek. Verksted
  • Byggenummer: 73
  • Design: Seacon SC-51
  • Lengde: 51 meter
  • Bredde: 12 meter
  • Tonnasje: 1200
  • IMO-nummer: 9998341
  • Rederi: Myre Kystdrift
  • Motor: Yanmar 6EY26W
  • Gir: G60FP-2 speed, 11296 – Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: Nogva Scania DI13 91M
  • Thruster: Brunvoll FU45ltc1375
  • Brannslukningsutstyr: Notronik
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment Norge
  • Interiør: Rovde Møbel & Design

Kapp Linné er geografisk det nordvestligste punktet til Nordenskiöld Land og er det sørlige punktet på munningen til Isfjorden på Spitsbergen, Svalbard.

Men når det gjelder fartøy er «Kapp Linné» verdens første kombinasjonsfartøy for både hvitfisk og oppdrett. Ideen er at fartøyet skal brukes både til ordinært fiske, men også drive bløgging for oppdrettsnæringen, uten å måtte bytte verken mannskap eller utstyr. 

Det sikrer helårsdrift for en fartøystype som ofte blir liggende ubrukt i deler av året. 

– Det gir ingen mening at et fartøy til mange millioner skal ligge ved kai åtte måneder i året, har Michael Lockert, reder i Myre Kystdrift, uttalt. 

En guttedrøm 

– Vi skulle egentlig bygge i Danmark. Vi var veldig nære på å bygge båten der, men vi falt av helt på innspurten, forteller Lockert til Skipsrevyen. 

Kontrakten mellom Larsnes Mek. og Myre Kystdrift ble kjent i februar 2023. 

– Samarbeidet med Larsnes Mek. har vært helt supert, jeg vet ikke hvordan jeg kan få fullrost verftet nok, så vi er veldig fornøyd med det valget vi endte opp med å ta. Kvaliteten på det som bygges i Norge er noe eget, og for oss var det aldri snakk om å bygge i verken Tyrkia eller Spania. Det er et såpass avansert fartøy, så det å ha underleverandørene så tett på oss og så lett tilgjengelig har vært avgjørende for at båten skulle kunne bli levert på tid, mener Lockert. 

Fartøyet i sluttspurten og skal overleveres før jul, før det venter noe arbeid med hvitfiskfabrikken når den ankommer Nord-Norge. 

– Det å få følge en båt tett fra start til slutt har vært utrolig interessant, og jeg tror nok at alle som er interessert i fiskeri og båt forstår at dette rett og slett har vært en stor guttedrøm, sier Lockert. 

Etter planen skal fartøyet være klar for fiskeri med snurrevad i vinter: 

– Vi drar ut i arbeid så snart båten er ferdigstilt, sannsynligvis i siste del av januar, sier Lockert. 

80 tonn i timen

«Kapp Linné» er 51 meter lang og 12 meter bred. Fartøyet er utstyrt med to separate fabrikklinjer. En manuell for hvitfisk, og en helautomatisk bløggelinje for laks – levert av Optimar. 

Dermed kan man i praksis fiske torsk én dag, og være på oppdrag for oppdrettsnæringen dagen etter. Det gir bedre utnyttelse og sikrer arbeidsplassene for mannskapet.

Inspirasjonen til fartøyet kom da Michael Lockert leste om stun & bleed-teknologien fra Optimar i en avisartikkel. Etter en demonstrasjon av teknologien, var han solgt. 

– Når vi så vi kan bløgge 80 tonn laks på en time, så steilte vi. Optimar leverer den helautomatiske bløggelinjen – inkludert elektrisk bedøver og robot for kutting av gjeller – og kamerateknologi uttaler han i en sak på Optimars hjemmesider. 

Systemet gir data på hvor mange fisk som veier mellom én og tre kilo og oppover, og kan sende dette videre til kunden. 

Et grønt skifte på havet

«Kapp Linné» er utstyrt med en hybridpakke. Batterikapasiteten på 1,5 MWh vil kunne kutte utslippene med opptil 70–80 prosent i enkelte operasjoner. Det har også optimalisert skrog, propell med dyse, to steps gir, variabel turtallsgenerator og «take me home» løsning.

Dette handler for rederiet både om miljø og om å være rustet for fremtidige krav.

Skroget kom fra skrogverftet Marine Projects i Polen i mars i år. 

Seacon AS har designet flere fartøy av denne typen, men dette fartøyet er videreutviklet med bruksområde som bløggebåt til havbruksnæringen.

Fartøyet er det første nybyggingsprosjektet Larsnes Mek Verksted og Seacon har hatt sammen, selv om verftet tidligere har hatt noen mindre ombygginger på Seacon sitt design. 

Utstyr: 

«Kapp Linné» er utstyrt med hovedmotor fra Yanmar av typen 6EY26W. Gir av typen G60FP-2 speed, 11296 samt propellanlegg er levert av Finnøy Gear & Propeller. Nogva Motorfabrikk har levert hjelpemotoren av typen Nogva Scania DI13 91M. Nogva har også levert bokskjølere. 

Aksellgeneratoren og automasjonssystemet kommer fra Smart Automation. 

Tavler er levert av Hareid Group. 

Styremaskinen er av typen SR622 FCP levert av Neuver Maritime. Brunvoll har levert thrustere av typen FU45ltc1375, og DP. SCR-systemet er fra Yanmar. 

Stun & Bleed systemet er levert av Optimar. Cflow har levert fiskebehandlingssystemet. RWS-systemet kommer fra PTG FrioNordica. Tankvaskesystemer er fra HL. Skjong. Fabrikken er levert av Latech.

Kraner er levert av Lofoten Hydraulikk og Storm Cranes. Lofoten Hydraulikk har også levert vinsjesystemet om bord. Anker og kjetting er levert av Sotra Anchor & Chain mens kjettingstopper er fra Varde AS. Snurpe/ledeblokker er fra Brødrene Markussen Metalvarefrabrik. 

Navigasjonsløsning og BlueBridge skjermstyring er levert av Furuno.

Pumper er levert av henholdsvis Ydra, Allweiler og Xylem Water Solutions. Omvendt osomose er fra Norwater. 

Interiøret om bord er levert av Rovde Møbel & Design med møbler fra Ekornes. Himlingspaneler kommer fra Meta AS mens gulvbelegg er fra Gerflor SAS. Innvendige dører er levert av Norac mens utvendige dører kommer fra Libra-Plast. Skipsvinduer er fra Bohamet. Styrehusstoler er fra NorSap mens badene er levert av Norac. Sanitærsystemer er fra Jets Vacuum. 

Bysseutrustning kommer fra SHOK Partner by Ulmatec Services som også har levert vaskeri. Frys og kjøl er fra Fresvik Produkt. HVAC er fra Copra AS. 

MOB båt er av typen Polarcirkel 580 Rescue Boat levert av Helgeland Plast. Den er utstyrt med en Yamaha 100 AETOL utenbordsmotor. Davit til MOB-båt er levert av MB Hydraulikk. Redningsflåter er levert av Viking Life-Saving Equipment Norge. 

Brannslukkingssystem er fra Notronik. Stålet kommer fra Norsk Stål AS. 

Fartøyet er malt av Westing og forsikret av Bud og Hustad Forsikring.