
RS «Einar Helsing UNI»
Den 177. redningsskøyta i Redningsselskapets historie «Einar Helsing UNI» ble i august døpt i Haugesund, hvor den skal ha sitt operasjonsområde.
Fartøyet er av typen Ulstein-klassen og vil ha Haugesund som sin operasjonsbase.
Skøyten er 22 meter lang og utstyrt med moderne navigasjons- og redningsteknologi.
Ifølge Redningsselskapet er dette en av deres største skøyteklasser, og den vil bemannes med fast ansatte redningsarbeidere.
Under dåpsseremonien deltok representanter fra Redningsselskapet, Stiftelsen UNI og arvinger etter Einar Helsing, som har bidratt økonomisk til anskaffelsen. Skøyten er oppkalt etter Helsing, og dåpsgjerningen ble foretatt av to gudmødre: Linda Flaaten-Stokkan fra Stiftelsen UNI og Signe Abrahamsen på vegne av Helsings testamente.
– Fartøyet som ligger her i dag er en topp moderne og avansert redningsskøyte, med det siste av teknologi. Både med tanke på de tøffe forhold skøyten skal operere i, og det havlandet vi alle har et ansvar for å ta vare på, sa president i Redningsselskapet Jon Rysst i sin tale under dåpen.
– RS 177 «Einar Helsing Uni» har en helt spesiell historie. Noen ganger krysser vår historie livet og historien til enkeltmennesker. Privatpersonen Einar Helsing valgte i 2022 å testamentere sine verdier til det beste for sjøsikkerhet og trygghet for oss alle. Muligheten til å realisere en ny fantastisk skøyte tok form, skriver generalsekretær Grete Herlofson på LinkedIn etter seremonien.

Oppgradert for strengere miljøkrav
RS 177 er den sjette skøyten i Ulstein-klassen, men skiller seg teknisk fra sine forgjengere. Den er blant annet utstyrt med motorer som skal tilfredsstille nye miljøkrav, inkludert IMO Tier III-standard og rensesystem for eksos. Skøyten drives av to V12 MAN-motorer, som ifølge produsentens spesifikasjoner reduserer nitrogenoksidutslipp med opptil 95 prosent sammenliknet med eldre motorer.
– Vi kan aldri gå på kompromiss med å ha fartøy som er egnet for vårt livsviktige oppdrag, men RS 177 er så «grønn» vi greier. Vi håper at regjeringen legger merke til innsatsen fra folket, og fortsetter å bidra til at RS kan drifte hele vår store skøytepark med folk og fartøy for fremtiden, sa generalsekretær i Redningsselskapet Grete Herlofson under dåpen.
Offentlige representanter til stede
Blant dem som deltok på dåpen var klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen og Haugesunds ordfører Nils Konrad Bua. Begge la i sine taler vekt på betydningen av redningstjenesten langs kysten og tryggheten den gir for sjøfarende og lokalsamfunn.
– I dag feirer vi ikke bare en ny redningsskøyte, vi feirer også det viktige arbeidet til de frivillige og de ansatte i Redningsselskapet. Innsatsen deres redder liv, skaper trygghet og gjør kysten til et bedre og tryggere sted for oss, sa klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
– Å få være med på dåpen av «Einar Helsing UNI» er et synlig bevis på at Redningsselskapet fortsatt er her for oss – og vil være det i årene som kommer. Det gir trygghet for de som ferdes på sjøen, og for de som bor ute på øyene rundt Haugesund, sa ordfører i Haugesund Nils Konrad Bua i sin tale.
På LinkedIn la til Herlofson at dagen var en «festdag i Haugesund for oss alle», med shantykor, gjester og mannskap som satte en høytidelig ramme rundt dåpsseremonien.
Finansiert av gaver
Skøyten er finansiert gjennom en større testamentarisk gave fra Einar Helsing, samt donasjon fra Stiftelsen UNI, som tidligere har bidratt til byggingen av ti andre redningsfartøy. De fleste av disse har vært mindre fartøy med frivillig bemanning, mens RS 177 er fast bemannet og tilpasset havgående operasjoner.
Fartøyet er bygget av Swede Ship Marine AB i Sverige, som også har levert de øvrige fem skøytene i klassen.
Utstyr:
Hovedmotoren er av typen MAN levert av DPower. Vannjeten kommer fra Kongsberg Maritime, mens Humphree har levert interceptorer. Baugpropeller kommer fra Sleipner.
Laserskjæring av plater er gjort av Börjessons plåt og svets AB. Kabeltetninger er gjort av MCT Brattberg AB. Belysningen er levert av KG-Knutsson.
Tauvinsj kommer fra SHM Maritime mens Hydraulikken er levert av Hydx. Kranen er levert av Amco Veba. Fendere er levert av PUR-teknik.
VVS og elektrisk er levert av Ahlsell. Navigasjonen kommer fra Furuno.
Stoler er av type Recaro levert av Sun Marine Seats BV. Brannslukking kommer fra Unifire Brandkanon. Brannalarmen kommer fra Consilium Marine & Safety AB. Redningsflåter er fra Survitec Safety.
Søkelys er levert av Glamox, mens nattsynkameraet er fra Currentcorp.
Henry Allt i Allt AB har levert malingen mens aluminiumen er levert av Alumeco Sverige AB.