
MS «Havfisk»
Karstensens Skibsværft i Danmark har overlevert den nye «Havfisk» til Havfisk AS, som er et datterselskap av Veibust Fiskeriselskap.
– Takket være et godt samarbeid mellom rederi og verft har det lykkes å nå i mål med et resultat både rederi og verft kan være svært stolte av, heter det i en melding fra verftet.
Skroget til nye «Havfisk» er bygget ved Karstensen Shipyard Poland i Gdansk.
Veibust Fiskeriselskap eier og driver nå tre ringnotsnurpere/trålere: «Havskjer», «Havstål» og nye «Havfisk».
Rederiet ble etablert i 1993, og fikk i 2000 levert sitt første nybygg, daværende «Havskjer» (senere «Havfisk»). Dette nye fartøyet er rederiets fjerde nybygg.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Karstensens i flere år. Det viktigste for oss er å få et produkt med god kvalitet, et fartøy som fungerer, og som leverer fisk av høy kvalitet, sier Henning Veibust.
Rederiet driver med kombinert trål- og notfiske, der trålfisket primært består av kolmulefiske vest for Irland. Øvrig fiske etter sild og makrell foregår med not. Det nye fartøyet skal operere etter samme prinsipper.
Design, innredning og løsninger er utformet i et nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet har hatt et sterkt fokus på innovative løsninger, og det er spesielt lagt vekt på å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.

Å få et nytt fartøy betyr mye, både for driften og motivasjonen om bord.
– Det er alltid kjekt med noe nytt. Det gir positive synergier. Jeg tror mannskapet er veldig fornøyd, det var mange smil da vi kom ned og så resultatet. Nå håper vi bare at fartøy fungerer som den skal. Så langt er vi strålende fornøyd, sier Veibust.
Lav støynivå
Skroget er bygget i stål med tre gjennomgående dekk samt bakdekk og brodekk med dekkshus. Brodekk, styrehus, skorstein, samt for- og aktermast er bygget i aluminium.
Ved å plassere innredningen langt unna propellen og andre støykilder som mulig, er det lagt et godt grunnlag for lavt støynivå. Støynivået i de fleste lugarene er under 50 dB(A), og alle ligger under 55 dB(A) ved 80 % motoreffekt. I tillegg til plasseringen bidrar en rekke konstruktive tiltak innen støyisolasjon til det lave støynivået.
Fartøyet inneholder dagrom, kino/TV-rom, messe, bysse med proviantrom (og separate kjøle-/fryserom), kaffebar, garderobe, oljetøysrom med felles toalett, samt ganger og trapper.
Fartøyet er utrustet med en 5200 kW hovedmotor og en 3400 kW akselgenerator. Dette gir tilstrekkelig effekt både til fremdrift under tråling og til det elektriske anlegget (særlig sidepropeller) under notfiske.
– Motoren er kåret til den mest effektive og drivstoffbesparende motoren som finnes. Den er dyr, men vi forventer betydelige drivstoffbesparelser, sier Veibust.
Alle hjelpemotorer har NOx-rensing, og systemene er spesifisert godt over gjeldende krav.
For ytterligere strømforsyning er fartøyet utstyrt med 3 dieselgeneratoranlegg, hver med en effekt på 600 ekW. Det elektriske systemet er bygget med mulighet for parallell drift av de tre generatorene. I tillegg er anlegget utstyrt med Power Management System (PMS) som administrerer kraftforbruk og automatisk oppstart av generatorene.
Videre er det montert UPS/”clean power» for 230V, slik at skipets frekvens kan variere mellom 50 og 60 Hz. Dette gjør det mulig å redusere hovedmotorens turtall med 17 %. Den variable frekvensen dekker propellturtall fra 108 til 130 rpm.
Fremdriftssystemet er i tillegg utstyrt med “take-me-home»-funksjon (PTH), bestående av kobling mellom hovedmotor og gir, og oppstart av akselgeneratoren som elmotor for nødfremdrift.
Nye «Havfisk» er 75,1 meter lang og 16,2 meter bred, og har RSW tanker på 2530 m³. Designet er verftets eget.

Utstyr:
Hovedmotoren er fra Wärtsilä av typen 8V31, 5200 kW. Samme selskap har levert SCR-system samt propellanlegge av typen 4G1005, diameter 4200 mm og gir av typen SCV 95-PDC58, 750/130 rpm. Akselgenerator kommer fra Marelli. De tre hjelpemotorene er fra Nogva av typen Scania DI16. Styremaskinen er av typen Kongsberg Tenfjord SR 722–270 kNm. Ror er levert av Kongsberg, mens sidepropeller kommer fra Brunvoll av typen FU-74-LTC-2000.
Hydrauliske vinsjer er levert av Karmøy Winch og består av 2 × trålvinsjer à 90,0 tonn, tail-end vinsj à 57,0 tonn, 2 × nettromler à 148,0 tonn, 2 × snurpevinsjer à 40,0 tonn, ørekalvvinsj à 20,7 tonn, brystvinsj à 16,0 tonn, flålinevinsj à 16,0 tonn, 2 × fortøyningsvinsjer akter à 11,0 tonn, nettloddsvinsj og 2 × ankerspill.
Marine Control Services har levert Evolution IAS, inkludert Autogauge V1 for tankmåling, maskinroms-automasjon og RSW kontroll.
Kraner og nothåndteringsutstyr er levert av Karmøy Winch og Storm Cranes. Trålblokker er av typen BlueLine fra Brødrene Markussen.
RSW-systemet er fra PTG FrioNordica, med pumper fra Desmi. RSW-sirkulasjonssystem med Eltorque-aktuatorer styrt av MCS kontrollsystem. Vakuumsystem for lossing er levert av C-Flow.
MOV-båt er av typen Viking Norsafe Mako 655, med davit av typen MDM DAF-160E. Viking har også levert redningsflåter. Brannalarmanlegget er fra Consilium mens Survitec har levert vanntåkesystem. KS Elektro har gjort den elektriske installasjonen.
Elektronikken om bord er levert av henholdsvis Furuno, Marport og Simrad/Florvaag mens KS Elektro har stått for installasjonen.