MS «WINDEA Curie»

I juni fikk Bernhard Schulte Offshore (BSO) overlevert det toppmoderne havvindserviceskipet «WINDEA Curie», byggnummer 320, fra Ulstein Verft.

Publisert Sist oppdatert

Nøkkelfunksjoner i skipet inkluderer en bevegelseskompensert gangvei og heistårn, et helidekk og en 3D-kompensert kran, noe som gjør det ideelt for ulike offshoreprosjekter, inkludert havvind og offshore olje og gass. 

SX222-designet er utviklet av Ulstein Design & Solutions AS.

Fartøyet, sammen med søsterskipet som vil bli levert senere i år, representerer lange tradisjoner innen maritim innovasjon, med avansert teknologi, høye sikkerhetsstandarder og effektivitet i offshore-operasjoner.

– Vårt nye havvindskip, «WINDEA Curie», styrker offshore-flåten vår, som nå omfatter fire svært moderne fartøy, sier Matthias Müller, administrerende direktør i BSO. 

Alle disse skipene er designet og bygget av Ulstein.

Hoveddata:

  • Navn: «WINDEA Curie»
  • Verft: Ulstein Verft
  • Skrogveft: Crist S.A - Polen
  • Byggenummer: 320
  • Design: SX222 - Ulstein Design & Solutions
  • Lengde: 89,6 meter
  • Bredde: 19,2 meter
  • Tonnasje: 6928
  • IMO-nummer: 1025124
  • Rederi: Bernhard Schulte Offshore (BSO)

– Det nye skipet og søsterskipet vil ikke bare øke kapasiteten til offshore-flåten vår, men også styrke konkurranseevnen og omdømmet på grunn av designfunksjonene, særlig med tanke på drivstofføkonomi og fleksibel bruk.

– Ny milepæl

– Vi er glade for å levere WINDEA Curie til Bernhard Schulte Offshore. Dette er en ny milepæl i det gode og lange samarbeidet vårt. Skipet synliggjør den innovative kraften og de høye standardene som kjennetegner dette samarbeidet. Sammen bidrar vi til å utvikle maritim teknologi og bærekraft, med et skip som kan bidra til høy ytelse og pålitelige offshore-operasjoner, sier Lars Lühr Olsen, administrerende direktør i Ulstein Verft.

Fartøyet har en X-STERN i hver ende for myke bevegelser, økt komfort og redusert drivstofforbruk. Motorene har høy effektivitet og et varmegjenvinningssystem for å sikre optimal ytelse og redusert miljøpåvirkning, i tråd med Schulte Groups engasjement for bærekraft.

Fartøyet har opptil 90 lugarer med dagslys, som skal gi komfortable levekår for offshore-personell. 

De totalt 111 lugarene kan huse opptil 132 personer.

Med avanserte DP-systemer og TWIN X-STERN-teknologi holder fartøyet presis posisjonering og stabilitet selv i krevende offshoreforhold. Denne evnen er avgjørende for å opprettholde operasjonell kapasitet og sikkerhet.

Den bevegelseskompenserte Ampelmann-gangveien og den 3D-bevegelseskompenserte Motus-kranen representerer en vesentlig oppgradering sammenlignet med tidligere BSO-fartøy. Kranen kan håndtere laster på opptil 5 tonn under optimale forhold, noe som øker den operasjonelle effektiviteten og fleksibiliteten.

Skroget ble bygget ved Crist S.A i Polen. 

De største leverandørene på skipet er: 

Kongsberg Maritime AS, Ulstein Elektro Installasjon AS, Ampelmann Operations B.V., Motus Technology AS, Everllence SE, R&M Ship Interior AS, Ulstein Design & Solutions AS, Aeron AS, Maritime Products AS, Banco Sp. Zoo, Vestdavit, DNV AS, Premator Norge AS, Maritime Innredning Nord AS, Mare Safety AS, SPO AS, Ulmatec Handling Systems AS, Ulstein Marine Equipment (Ningbo) Co. Ltd og Allweiler AS.