«Austri Enabler» er den fjerde og siste i en serie CSOVer som Gondan Shipbuilders har bygget for Edda Wind.

MS «Austri Enabler»

Gondan Shipbuilders har overlevert den fjerde og siste i en serie av CSOVer til Edda Wind.

Fartøyet har fått navnet «Austri Enabler», og er søsterskipet til «Nordi Enabler», «Vestri Enabler» og «Sudri Enabler». 

Navnene kommer fra nordisk mytologi og representerer en av de fire figurene (Sudri, Nordri, Vestri og Austri) som holdt opp himmelen etter at den ble skapt av gudene fra Ymir sin hodeskalle.

Skipet ble døpt allerede i mai av Ingeborg Kolbeinsen Lien, VP Accounting and Compliance i Edda Wind.

Kontrakt utenfor Storbritannia

Hoveddata:

  • Navn: «Austri Enabler» 
  • Verft: Gondan Shipbuilders
  • Byggenummer: 504
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 88,3 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Tonnasje: 6800
  • IMO-nummer: 1021362
  • Rederi: Edda Wind
  • Motor: CAT3512E - Finanzauto S.A
  • Thruster: Brunvoll
  • DP: Kongsberg Maritime
  • Generator: Scania
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • HVAC: Teknotherm
  • Livbåter: Viking Iberica
  • Elektrisk installasjon: Pro Electronica Sur 

Skipet reiste straks etter overlevering på en ettårskontrakt utenfor Storbritannia, med oppstart i løpet av tredje kvartal. 

«Austri Enabler» og hennes søsterskip er designet for å maksimere effektiviteten i operasjonene på vindparken. I tillegg er fartøyet klargjort for utslippsfri drift med et hydrogenbasert fremdriftssystem (LOHC). 

Fartøyet skal fungere som moderskip for vindturbineteknikere når de utfører igangkjøring og vedlikeholdsarbeid på havvindmøller. CSOV-en er 88,3 meter lang og har kapasitet til opptil 120 personer totalt.

Utstyr: 

Finanzauto S.A har levert hovedmotorer av typen CAT3512E. Scania har levert nødgeneratorer. Thrustere er levert av Brunvoll. DP-systemer er fra Kongsberg Maritime. Siemens har levert BlueDrive Plus C System. 

Fortøynings- og ankermaskineri er levert av DMT Marine Equipment. Hydraulik er fra Fernandez Jove Comercial E Ingenieria S.L Anker og kjetting kommer fra G.J Wortelboer. Osmoseutstyr er fra Gefico Enterprise. 

Lido Marine har levert innredningen på det nye fartøyet. MacGregor har levert 3D-kran, landlang og daviter til MOB-båt. Livbåter og daviter er fra Palfinger. 

Eltorque har levert aktuatorer. Den elektriske installasjonen er gjort av Pro Electronica Sur. 

Intern kommunikasjon er levert av Sunncom, mens navigasjon- og kommunikasjonsutstyret er fra Furuno. HVAC er levert av Teknotherm. 

Antirulle- og krengingssystemet er fra Hoppe Marine. Livredningssystemet er levert av Viking Iberica. Fartøyet er malt med maling fra Jotun Iberica og klasset av DNV.