«Frøy Saga» er det 82. fartøyet i Frøys flåte.

MS «Frøy Saga»

Frøy har fått overlevert brønnbåten «Frøy Saga» fra Sefine Shipyard i Tyrkia. Frøy har signert en flerårig timecharteravtale med Mowi, og med dette befester rederiet seg som et av de ledende akvakompetanseselskapene.

Publisert Sist oppdatert

«Frøy Saga» er søsterskipet til «Gåsø Odin», og er en 4 500 m³ allround brønnbåt fra Møre Maritime-serien. 

Den er spesialdesignet for å transportere fisk og er utstyrt med avansert teknologi for effektiv behandling av laks. Om bord i den nye brønnbåten er det 12 lugarer, med 14 køyeplasser.

– «Frøy Saga» ble bestilt i mai 2022, og gjennom byggeperioden har Frøy hatt et sterkt og faglig kompetent «Site team» til stede hos Sefine Shipyard i Yavlova i Tyrkia for å sikre fremdrift og kvalitet. Vi har hatt en tett og god dialog med vår kunde. Sammen har vi gjort nødvendige endringer slik at fartøyet oppfyller beste praksis og nye krav. Mowi har ved flere anledninger inspisert bygget i byggeperioden, og deres engasjement og samarbeid har vært uvurderlig for å sikre høy kvalitet, sier Tonje Foss, CEO i Frøy

– Fartøyet er utviklet for å ivareta optimal fiskevelferd og oppfyller både dagens og fremtidige krav til sirkulasjon, oksygenering, filtrering og UV-behandling. Samtidig tilbyr det høy komfort for mannskapet, med fasiliteter på høyt nivå. «Frøy Saga» representerer ikke bare en båt bygget for fremtidens utslippskrav, men også et fartøy som setter standarden for mannskapets arbeidsmiljø, legger Foss til.

Brønnbåten er utstyrt med et undertrykkssorteringssystem som effektivt håndterer alle typer rensefisk, samt renoverte brønnoverflater som gir optimal hygiene ved hjelp av det automatiske vaskesystemet. Med dieselelektrisk fremdrift og batteriteknologi reduserer fartøyet både drivstofforbruk og karbonutslipp.

Hoveddata:

  • Navn: «Frøy Saga» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 63
  • Design: Møre Martime
  • Lengde: 85,2 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Tonnasje: 5598
  • IMO-nummer: 9976159
  • Rederi: Frøy Rederi
  • Motor: ABB/Yanmar
  • Gir: Nogva Heimdal
  • Propell: Helseth
  • Sidethruster: Schottel/Brunvoll
  • Generator: ABB
  • Navigasjon & Kommunikasjon: 
  • Kraner: Storm Cranes
  • Fiskebehandling: CFlow

Tradisjonsrikt navn og voksende flåte

Navnet «Frøy Saga» viderefører Frøy rederis tradisjon med å gi nybygg norrøne navn.

– Vi har alltid latt oss inspirere av vår historie og maritime arv når vi navngir fartøyene våre. «Frøy Saga» føyer seg inn i rekken av sterke, norrønt-inspirerte navn, sier Andreas Moe, salgsdirektør for brønnbåt i Frøy til Kyst.no.

Med «Frøy Saga» i drift teller Frøy rederis flåte nå 82 fartøy. 

Dette inkluderer 18 brønnbåter, én behandlingsbåt, tre fraktbåter, 18 store servicebåter, 18 notvaskefartøy, to vaskeflåter, 13 små servicefartøy og ni dykkerfartøy.

– Med en servicefart på 12 knop og dieselelektrisk fremdrift, sørger vi for optimal drivstoffutnyttelse. Båten er utstyrt med fire Yanmar-generatorer på 1 300 kW hver, samt en batterihybridløsning på 510 kW som bidrar til å redusere toppbelastning. I tillegg er det montert varmegjenvinningssystem fra Ulmatec som bidrar til reduksjon i kraftbehov og drivstofforbruk, forklarer Tomas Bjørstad, «Site team»-leder «Frøy Saga».

Fartøyet er også utstyrt med avansert behandlingsutstyr og et RO-anlegg. 

Utstyr: 

Cflow har levert fiskepakken, som inkluderer vakuum-undertrykkslasting og et effektivt sorteringssystem. Ror og styremaskin er levert av Kongsberg. Sidethrustere er fra Schottel og Brunvoll. 

Fremdriftsmotorer og generatorer er levert av ABB. Samme selskap har også levert tavler og transformatorer. Yanmar har stått for leveransen av dieselmotorer. Havnegenerator er av typen Scania, mens gir er levert av Nogva Heimdal. Propeller kommer fra Helseth. 

Automasjonssystemer er fra Høglund. Kranene er fra Storm Cranes. MOB båt og daviter er av typen Viking Midget-500 MkII. Sanitærsystemet er fra Jets Vacuum. 

Kaptein John Martin Hepsø viser stolt frem «Frøy Saga» til Tonje Foss, adm.dir. i Frøy, og Arnt Solem, COO i Frøy.