«FDA Emilie» er det sjette fartøyet Fitjar Mek. har bygget for Finnsnes Dykk & Anleggservice.

MS «FDA Emilie»

Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) har overlevert nok et fartøy til Finnsnes Dykk & Anleggsservice (FDA).

Publisert Sist oppdatert

Hoveddata:

  • Navn: «FDA Emilie» 
  • Verft: Fitjar Mek. Verksted
  • Byggenummer: FMV59
  • Design: FMV W27M – Bjakøyklassen
  • Lengde: 26,4 meter
  • Bredde: 12,5 meter
  • Tonnasje: 435
  • IMO-nummer: 1052701
  • Rederi: Finnsnes Dykk & Anleggservice AS 
  • Motor: 2x Scania DI16 91M
  • Gir: Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: Finnøy Gear & Propeller
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navy Rørvik
  • Elektrisk installasjon: Vassnes Power
  • IAS/PMS: Austevoll Elektro
  • Innredning: Maxship Inter
  • Prosessanlegg: Optimar

Det nye fartøyet, «FDA Emilie», er det andre i Bjarkøyklassen og det sjette fartøyet FMV har bygd for selskapet. Det skriver de i en pressemelding.

«FDA Emilie» er 26,4 meter langt, 12,5 meter bredt og er designet og bygget komplett på Fitjar. 

Det nye fartøyet er utstyrt med bløggecontainer og to RSW-tanker med en samlet kapasitet på 115 kubikkmeter. Det er også installert en batteripakke på om lag 1450 kWh, som skal bidra til å redusere miljøavtrykket.

Bredt spekter

Fitjar Mek. forteller at fartøyene i serien er utviklet for å håndtere et bredt spekter av oppdrag, inkludert sjøentreprenørvirksomhet.

Finnsnes Dykk & Anleggsservice, etablert i 2002, har om lag 50 ansatte og leverer maritime entreprenørtjenester med fokus på kvalitet, sikkerhet og miljø.

Fitjar Mekaniske Verksted beskriver seg som et fremtidsrettet verft som tilbyr nybygg, ombygging og service, og har gjennom satsingen «FMV Goodfish» utviklet flere typer servicefartøy, bløggebåter og brønnbåter, mange bygd komplett i Norge.

Utstyr: 

«FDA Emilie» er utstyrt med 2x Scania DI16 91M hovedmotorer. Gir, propeller og manøversystem er levert av Finnøy Gear & Propeller. Styremaskinen kommer fra Scan Steering Aps.

Sidepropellene er levert av Marine Parts & Propulsion og Veth Propulsion. 

Kranene om bord kommer fra Bergen Hydraulic. 

Innredningen om bord er fra Maxship Inter AS, mens Vassnes Power har stått for den elektriske installasjonen. Hovedtavler og hybridelektrisk fremdriftssystem, samt elektriske motorer, batteripakke, IAS og PMS kommer fra Austevoll Elektro. 

Navy Rørvik har levert utstyret til navigasjon og kommunikasjon. Ventilasjon er levert av Aritech Ventilasjon. 

Prosessanlegg og bløggecontainer er levert av Optimar, mens RSW-anlegget er fra Kjøleservice AS.

Fartøyet er malt av Complex Shipbuilding Service med maling fra Jotun.