
MS «Tauroa»
70 meter lang, 750 tonn laks om bord og skreddersydd for å håndtere 200 tonn i timen: Nå har Napier tatt imot sitt største fartøy noensinne.
Bløggebåten «Tauroa» ble i sommer overlevert til Napier, og med det markerer rederiet fra Langevåg på Bømlo en ny milepæl i sin 30 år lange historie. Med en lengde på 70 meter og en lastekapasitet på hele 750 tonn laks, er «Tauroa» verdens største rendyrkede bløggebåt – og et fartøy Napier mener setter en ny standard for prosessering til sjøs.
Fartøyet er det første av to som skal leveres fra Sefine Shipyard i Tyrkia, utviklet i tett samarbeid med Salt Ship Design og kunden Mowi.
Skipene skal betjene Mowis nye slakteri- og foredlingsanlegg på Jøsnøya i Hitra kommune, som åpnet i juni 2024.
– Gjennom denne leveransen fortsetter vi å videreutvikle konseptet som en kunnskapsbedrift, og legger strategisk til rette for å lære nye aspekter som igjen kan lede til videre forbedringer rundt neste sving – både for Mowi og andre kunder, sier Kjetil Tufteland, daglig leder i Napier, til Skipsrevyen.
Dedikert til bløgging ved merdkanten
«Tauroa» er designet etter prinsippet «stun and bleed», hvor fisken bedøves og avlives ved merdkanten før den fraktes videre til landbasert foredling. Det gir både bedre fiskevelferd og høyere produktkvalitet.
– Skipet er verdens største rendyrkede prosessfartøy av denne typen, både i dimensjoner, kapasitet og lastehastighet, sier Tufteland.
Fartøyet er utstyrt med to identiske og speilede lastesystemer, hver med sin egen Seaquest-pumpe. Etter innpumping går fisken via et sorteringsbord, og basert på størrelse ledes den inn i ett av motstrømsbassengene før den svømmer videre til en av åtte Baader-rigger.
– Baader-riggene, med sine totalt 48 kanaler, sørger for at fisken avlives momentant – for best mulig fiskevelferd. Anlegget er spesialtilpasset maritime forhold og modifisert basert på våre egne erfaringer. Et system av denne skalaen har aldri før blitt levert til et fartøy, sier Tufteland.
Til sammenlikning har «Tauroa» tre ganger så mange Baader-kanaler som Napiers nest største fartøy.
– Våre egne tekniske og biologiske fagfolk har vært involvert i utformingen av anlegget – fra det punktet fisken kommer inn i båten til den forlater den. Dette fokuset har gitt et unikt og helhetlig anlegg, sier han.
Komfort og kontroll for mannskapet
Det har også vært stort fokus på arbeidsforholdene om bord.
– Fra broen har vi mulighet til å både styre og overvåke alt som trengs, noe som er spesielt viktig under lasting og lossing. Det påvirker til syvende og sist kvaliteten på sluttproduktet, sier Tufteland.
Skipet krever økt bemanning sammenliknet med tidligere generasjoner, noe som bidrar til verdiskaping både på Bømlo og Trøndelag.
– Når skipets størrelse øker, øker også behovet for mannskap. Derfor har vi hatt et tydelig fokus på å skape et hjem borte fra hjemmet. Det er lagt mye omtanke i materialvalg og interiør, med inspirasjon fra nordisk design – slik at våre kolleger skal trives best mulig til sjøs.
Høye krav fra Mowi
Mowi stilte høye krav til fartøyets funksjon og design.
– Vi måtte tenke både nytt og større. Det handler ikke bare om fiskehåndtering, men også biosikkerhet. Etter hver lossing må fartøyet vaskes og desinfiseres, og derfor er fabrikkdesignet skreddersydd for effektiv rengjøring, forklarer Tufteland.
«Tauroa» er en integrert del av Mowis logistikksystem og fungerer som en forlengelse av slakteriet.
– Til syvende og sist har vi et større ansvar enn ved tradisjonell rederidrift. Vi transporterer ikke bare fisken – vi er en del av kvalitetsleddet frem til sluttkunde, sier han.
Et strategisk løft
Ifølge Tufteland representerer leveransen av «Tauroa» langt mer enn et nytt fartøy.
– Napier er fundamentert på verdiene fra våre grunnleggere i Langevåg, og denne tilknytningen fortsetter å være viktig nå som vi passerer 30 år.
Samtidig er dette en strategisk investering i fremtiden.

– Gjennom levering av «Tauroa» skaper vi arbeidsplasser, bidrar til lokal verdiskaping og tar rollen som kunnskapsbedrift på alvor. Partnerskapet med Mowi har vært avgjørende for vår utvikling, men vi vet at fremtidige kontrakter ikke tildeles basert på historikk – de tildeles fordi vi fortsetter å levere.
Søsterskipet «Tautiki» er fortsatt under bygging og forventes levert tidlig i 2026.
Utstyr:
«Tauroa» er utstyrt med hovedmaskin fra Bergen Engines. Havne- og nødgenerator kommer fra Volvo Penta.
Ror og styremaskin er levert av Kongsberg. Thrustere kommer fra Brunvoll, mens Finnøy Gear og Propeller har levert propellanlegget.

Stun and bleed system er levert av Baader. Styrehusstoler kommer fra Alu Design.
Utstyret i byssen kommer fra Beha-Hedo.
Elektrisk installasjon er gjort av BMA. Samme selskap har også levert akselgenerator Landstrømsanlegget kommer fra Elpro Solutions.
Kraner er levert av Palfinger. Hydraulikken er levert av Bergen Hydraulic.
Landgang er levert av Gurskøy. Møbler kommer fra Ekornes, mens belysningen er levert av Glamox.
Pumper er levert av Ydra. Navigasjon og radarutstyr er fra Furuno. Anker og tilhørende utstyr er levert av Yapas. Høytrykksvasker kommer fra HL. Skjong. Bløggemaskin er levert av Optimar.
MOB-båt med tilhørende davit og øvrig redningsutstyr er levert av Viking.
Utvendige dører kommer fra Libra-Plast mens innvendige dører kommer fra IMS.
Kloakksystemet er levert av Jets.
Skipet er klasset av DNV og malt i maling fra Jotun.