
MF «Hinnøy»
I oktober 2022 ble det kjent at Cemre hadde vunnet oppdraget med å bygge en ny ferge for Torghatten Nord. Nå er MF «Hinnøy» levert.
I november samme år ble kjølen strukket på den nye fergen og i starten av mai i år kom hun til Norge. Ifølge Bladet Vesterålen skal fartøyet settes i drift fra 1. juni, i tid til sommersesongen starter.
Når «Hinnøy» settes i drift, blir fergesambandet Lødingen–Bognes Norges største helelektriske strekning, og har en ladekapasitet på 9,2 MWh.
– Så vidt vi vet, er det «verdensrekord» i ladeeffekt på ferger, uttalte teknisk sjef i Torghatten Nord, Gaute Larsen, i en pressemelding i forbindelse med sjøsettingen.
MF «Hinnøy» er 117,1 meter lang og 18,8 meter bred, og er designet av The Norwegian Ship Design Company og har en kapasitet på 399 passasjerer og 120 biler. Fergen skal inn på sambandet Bognes – Lødingen i Ofoten som krysser Vestfjorden rett vest for Ofotfjordens munning.
Fergen er i utgangspunktet en helelektrisk ferge med en batteripakke på 4,75 MWh. Dersom det skulle oppstå strømbrudd eller det på annen måte ikke er mulig, er MF «Hinnøy» også utstyrt med dieselgeneratorer som kan seile på biodrivstoff. Hastigheten på seilingene skal være på 13–14 knop, med en overfartstid på én time.
– Kanskje det mest spesielle er helelektrisk drift i et forholdsvis værhardt samband, med en lukket ferge, kombinert med en times overfart og fart opp mot 14 knop. Det normale er åpne ferger og kortere sambandslengde, uttalte Gaute Larsen i en pressemelding i fjor.

Den nye fergen er utstyrt med to fullstendig uavhengige fremdrifts- og kraftsystemer, arrangert slik at minst ett av systemene forblir operativt etter en enkeltfeil, som for eksempel brann eller vanninntrengning.
Fergen er også utstyrt med antirulle-system fra Hoppe for å gjøre overgangen så behagelig som mulig for passasjerene på dager med litt sjø.
Utstyr:
MF «Hinnøy» er utstyrt med 2x 188 kW vannkjølede elektriske motorer. De fire dieselmotorene som kan benytte biodiesel er fra Nogva av typen Scania DI16 M90. Thrustere er fra Schottel av typen SRE 460 LE DP FF à 1800 kW. Det vannkjølede batterisystemet kommer fra Siemens. Ladesystemet fra land er levert av Cavotec.
Navigasjonsutstyret er levert av Zade. Det hydrauliske systemet kommer fra Dimo. Palfinger har levert MOB-båt og tilhørende davit. Høytrykksvasker kommer fra HL. Skjong. Dekksmaskineri er fra DMT.
Interiøret er levert av Accomar, mens ytterdører kommer fra Libra-Plast. Utvendige skyvedører er fra Baggerød, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Vinduer kommer fra Idemarine.
Heisene om bord er levert av TK Asansör, mens Teknotherm har levert HVAC. Vakuumpumper og toaletter er fra Jets. LO- og FO separatorer er fra C.C. Jensen. Bokskjølere er fra Blokland.
Survitec har levert redningsutstyr og brannlukkingsutstyr. Pumpepakken kommer fra Allweiler.
