Nye «Knester» er et avansert og linjevakkert fiskefartøy på vel 75 meters lengde.

MS «Knester»

Nye «Knester» er overlevert fra Karstensens Skibsværft til Knester AS. Det danske verftet viser til et godt samarbeid mellom rederi og verft, og at man som følge av dette har lykkes med å nå målet om et resultat som både rederi og verft er svært stolte av. Det nye fiskefartøyet er klar for fiske.

Publisert

Knester AS eier og driver i dag to ringnotsnurpere/trålere - «Steinevik» og nye «Knester».Rederiet ble etablert i 1967 av Knut Stenevik, gift med Henny Ester (derav navnet «Knester»). Samme år fikk rederiet sin første nybygg. I 2007 kom det andre nybygget – daværende «Knester» (nå «Steinevik»). Dette nye fartøyet er dermed rederiets tredje nybygg. Det drives og eies i dag av familiene Stenevik og Eliassen, nå med tredje generasjon, og har hjemmehavn i Austevoll, nærmere bestemt i Bekkjarvik/Rabben.

Opptatt av sikkerhet og komfort

Knester AS driver kombinert trål- og notfiske, der trålfisket primært består av fiske etter kolmule vest av Irland. Øvrig fiske, etter hovedsakelig sild og makrell, drives med not. Det nye fartøyet skal opereres etter samme prinsipper. Design, innredning og løsninger er utviklet i nært samarbeid mellom rederi og verft. Rederiet har vært opptatt av innovative løsninger på nybygget, og de har lagt særlig vekt på optimalisert arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet.

Samarbeidet mellom rederi og verft er relativt nytt, men omfatter også reparasjons- og ombyggingsarbeid. MS «Steinevik» ble for eksempel bygget om til hekkpumping i Skagen for et par år siden – en ombygging som har vist seg å være svært vellykket.

Maskinrommet er godt organisert og ryddig, Hovedmaskinen er på vel 7.000 hk.

Tradisjonell byggemetode

Skroget til nye «Knester» er bygget hos Karstensens Skibsværfts datterselskap, Karstensen Shipyard Poland i Gdansk, og har en tradisjonell konstruksjonsform. Det er bygget i stål med to gjennomgående dekk - hoveddekk og shelterdekk, samt bakk- og båtdekk med dekkshus. Styrehus, skorstein samt for- og aktermast er bygget i aluminium. Skroget er bygget på rundspant med speil, og har nesten loddrett baug med bulb over/under vannlinjen. Akterskipet er utført med knekkline/bulbstevn og skeg.

Lavt støynivå for mannskapet

På hoveddekk består innredningen av forpigg, lager, RSW-lastsjaktseksjon med sentralt rom for vakuumpumpe og RSW-kjølemaskineri, innredningsseksjon på styrbord side og maskinverksted, maskinkontrollrom og tavlerom på babord side. Akter finnes nettanker for trål samt maskinlager, og helt akter hydraulikkrom med styremaskin.

Innredningsseksjonen på hoveddekket består av fire mannskapslugarer, alle med eget bad/toalett, trimrom, vaskeri samt gang og trapp. Ved å plassere innredningen lengst mulig borte fra propellen og øvrige støykilder, er det skapt et godt grunnlag for et støysvakt miljø. Støynivået i de fleste lugarene er lavere enn 55 desibel under normal drift, når hovedmaskineriet kjører med 80 prosent av maksimalkapasiteten. I tillegg til plasseringen, bidrar også en rekke andre konstruktive tiltak for støyisolasjon, sterkt til det lave støynivået.

Nedbygget notbinge

På shelterdekket er det innredet et lager i forpiggen, styrbord rom for havnegenerator, dekksskap babord, rulledempingstank, lastedekk med dekkshus/avsilingskasse samt luker til de 11 RSW-tankene midtskips. Full bredde overbygg aktenfor lukene har trålverksted og ventilasjonssjakter på babord side, samt innredning på til styrbord. Overbyggets innredning består av fem mannskapslugarer, også disse med eget bad/toalett. Videre finnes kino, kaffebar, garderobe, oljehyllerom med felles toalett samt ganger og trapper.

Aktenfor overbygget finnes tråldekk på babord side med to nett-tromler og en nedbygget notbinge på styrbord side. Tråldekket er hevet med 500 mm. På speilet på babord side er det en integrert hydraulisk hekkport og tre hydrauliske styrestenger.

I salongen er det plass til hele mannskapet pluss noen til.

Båtdekket er bygget vanntett helt til akterkant av overbygget, aktenfor midtskips. Foran, under bakken, finnes ankerspill og fortøyningsutstyr. Aktenfor dette ligger et lagerrom og et åpent dekk med snurpespill, brystspill, flodlinespill og fremre snurpegalge. På styrbord side er det montert fiskepumpe, fiskeslange- og hydraulikkslangetromler. Båtdekket har også avsilingskasse i senter og dekkshus med rom for veiing på babord side. På siden av dekkshuset ligger akterste snurpegalge og nothaler. På samme dekksnivået er det også montert hoveddekk-kran og fiskepumpekran.

Har fire offiserslugarer

Hoveddata:

  • Navn: MS «Knester» 
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 479
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 75,2 meter
  • Bredde: 15,6 meter
  • Tonnasje: 2999
  • IMO-nummer: 9965227
  • Rederi: Knester AS
  • Motor: B33:45L9P - Bergen Engines
  • Gear: ACG980/PS750 - Brunvoll Volda
  • Propell: CP95/4, d4200 mm. - Brunvoll Volda
  • Generator: Caterpillar
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vico/SunnCom/KS Elektro
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking Norsafe
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

Dekkshuset på første dekk er blant annet innredet med fire offiserslugarer og hospital (alle med eget bad/toalett). I en separat oppbygging ytterst på babord side finnes ventilasjonsrom til maskinrom samt ytterhylster/kappe for eksos. Aktenfor dekkshuset er det montert to trålspill samt ende-/frelser-spill på babord side. Akter, på et hevet båtdekk på babord side, finnes fiskepumpe og slangetrommel. Den akterste delen har trålgalge med oppheng/fundament for to trål- og en frelserblokk.

Dekkshuset i midten av fartøyet på andre dekk er innredet med dagrom, messe, bysse med proviantrom (inkludert separate kjøle- og fryserom), redningsutstyrsrom, instrumentrom og felles toalett, samt ganger og trapper. På babord side av dekkshuset finnes en MOB-båt og davit montert i overbygget rom, samt skorstein. Styrehuset er plassert på brodekket og har 360° sikt.

Utstyr

Hovedmotoren på «Knester» er en Bergen Engines B33:45L9P på 5.400 kW, med SCR-system fra GESAB. Propellanlegget er levert av Brunvoll Volda og består av en CP95/4-propeller med diameter 4.200 mm, koblet til et to-trinns reduksjonsgir (ACG980/PS750).

Videre er fartøyet utstyrt med en 3.200 kW Marelli-aksalgenerator, samt hjelpegeneratorer fra Caterpillar (C32 og C18). Styremaskin og høy-løfter-ror er levert av Kongsberg, mens sidepropellene kommer fra Brunvoll (1.400 kW og 950 kW).

Alt hydraulisk dekksmaskineri er levert av Karmøy Winch, og omfatter blant annet to trålvinsjer (82 tonn), én tail-end vinsj (51 tonn), to nettromler (110 tonn), to snurpevinsjer (40 tonn) i tillegg til en rekke spesialvinsjer for ørekalv, bryst, flodline, fortøyning samt anker- og netsonde.

Fiskepumpeanlegget er også levert av Karmøy Winch og inkluderer to 20” Karm-fiskepumper, hydrauliske slangetromler og fiskeslangetromler.

Til håndtering av not og dekksoperasjoner leverer Karmøy Winch i samarbeid med Storm Cranes utstyr som nothaler (40 tonn), notkran (7 tonn/12 m), transport- og flodlegger, samt flere dekkskraner for fiskepumper og annet utstyr. 

Det komplette hydrauliske drivesystemet består av seks 158 kW og fire 87 kW powerpacks.

Brdr. Markussen har levert trålblokker av typen BlueLine.

Komplette hjelpeanlegg omfatter kompressorer fra Sperre og Atlas Copco, separatorer fra GEA Westfalia og GreenOil, pumper fra Desmi, Allweiler og ITT Flygt, samt kjølesystemer fra Kelvion og Blokland.

RSW-anlegget er levert av PTG FrioNordica og består av to systemer på 1.300 kW hver, med tilhørende pumper fra Desmi og Eltorque-styrte ventiler kontrollert via MCS-systemet.

Til vakuumhåndtering leveres et C-Flow-system med fire kompressorer (87 kW) og to tanker på 4.200 liter. RSW-tankene er innvendig belagt med Carboline AQP.

Fartøyet er utrustet med en Viking Norsafe Mako 655 MOB-båt, davit fra Viking, to redningsflåter (16 personer), samt slokkesystem fra Survitec.

Styrehuset er bygget og innredet av Karstensens Skibsværft, med konsoller fra verftet og stoler fra NorSap. Øvrig innredning og møbler er levert av Maritime Montering og Ekornes, mens ventilasjon og klimaanlegg kommer fra LF Ventilation. Vinduer er levert av Bohamet, og maling fra PPG Sigma.

Den komplette elektriske installasjonen er utført av KS Elektro, inkludert hovedtavle fra Scantechnic, DEIF Delomatic 4 PMS, samt UPS på 99 kVA. 

Overvåkings- og alarmsystemet er levert av Marine Control Services.

Navigasjons- og kommunikasjonspakken er levert av Vico AS, SunnCom og KS Elektro, og omfatter komponenter fra Furuno, Simrad, Sailor, MaxSea og Olex.

Alle funksjoner er integrert i et Furuno BlueBridge-matrisesystem, med visning på Hatteland widescreen-monitorer (55”).

Foto: Karstensens Skibsværft