MS «Vårheim»

MS «Vårheim»

Det er en topp moderne og godt utstyrt sjark Rino Mortensen fra Myre i Vesterålen nylig har fått overlevert fra GOT Marine i Mandal. Nye «Vårheim» er en Skogsøy 42, så dermed er ringen sluttet for rederen. Han startet nemlig fisket med en båt i nesten samme størrelse, men har i en årrekke eid og drevet langt større fiskefartøy.

Publisert Sist oppdatert

Mortensen startet fiske fra egen båt med en 11 meter lang Viksund sjark. Deretter ble det fire års drift med en treskøyte på knappe 15 meter, så nye fire år med en 75-foter før han endte opp med en 90 fot lang stålbåt, bygget i 1985. 

Gamlebåten, med samme navn som nybygget, er for lengst solgt til en kjøper i Oman til en pris Mortensen er godt fornøyd med.

Godt fornøyd reder

– Jeg startet planleggingen av nye «Vårheim» for to år siden, og skrev kontrakt med GOT Marine 1. september i fjor. Byggingen startet kort tid etter, og overlevering av ferdig båt er som avtalt. Jeg er meget godt fornøyd med verftet. Byggeprosessen og kvaliteten på arbeidet kunne ikke vært bedre, slår Rino Mortensen fast.

Rederen har vært i Mandal og fulgt byggingen siden påske, og vært på korte besøk ved verftet 4–5 ganger underveis i prosessen. Da Kystmagasinet tok en prat med den nye sjarkeieren 20. mai var båten nærmest ferdig. Samme dag hadde de vært ute på prøvetur. Alt fungerte bra og det skulle bare foretas noen små justeringer, blant annet på vridningen av propellen for å få rett turtall på motoren.

Hoveddata:

  • Navn: «Vårheim» 
  • Verft: GOT Marine
  • Byggenummer: 
  • Design: Skogsøy 42
  • Lengde: 12,9 meter
  • Bredde: 5 meter
  • MMSI: 259042930
  • Rederi: Rino Mortensen
  • Motor: Nogva Scania DI13
  • Gear: HC258 - Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Generator: Nogva Nanni QLS22T
  • Navigasjon & Kommunikasjon: GOT Marine
  • Brannslukningsutstyr: Stat-X - Alf Lea & Co Brannvern
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: GOT Marine
  • Fiskebehandlingsutstyr: Farco AS

God bør nordover

– Hvor stort mannskap jeg ender opp med når jeg starter fisket, er ikke bestemt. «Vårheim» er imidlertid rigget for at jeg kan drive alene, om jeg ønsker det, forteller Mortensen.

Den siste båten han hadde på 90 fot, var rigget for snurrevad og snurpenot, og han fisket blant annet torsk og sei. Nye «Vårheim» er rigget for garn, en driftsform han ikke selv har drevet med fra egen båt. Men han har vært mannskap på garnbåter, og har masse erfaring fra ulike fiskerier, så dette tror han vil gå bra. 

– Jeg ble lei av å aleneansvar og drift med en stor og gammel stålbåt som krevde mannskap og mye tid på vedlikehold. Nå får jeg en båt i perfekt størrelse, og alt er splitter nytt, fra oljehyre og vernesko til alt utstyret om bord. Nytt er også alt garnbruket, som er kjøpt fra Selstad i Svolvær. Jeg angrer ikke på skiftet, startet i det små og er tilbake i det små, slår den fornøyde rederen fast.

God økonomi

Prislappen for nybygget er på rundt 20 millioner kroner. Men han er ikke bekymret for økonomien i driften av sjarken, som er solid. Planen for rederen var opprinnelig å dra rett på fiske etter blåkveite etter overlevering, men siden dette fisket er redusert til en periode, er han usikker på om han rekker det. Om ikke blir det å fiske etter breiflabb en periode, senere også etter hyse og sei. Årets torskekvote på rundt 70 tonn rundt fisk har Mortensen tatt med leiefartøy. 

Nye «Vårheim» er 12,99 meter lang og bygget i aluminium. Den er en forlengelse av verftets «lillesjark» på 10,99 meter, men har vesentlige forbedringer på drivstofføkonomi og fart enn sin forgjenger. 

Utstyr:

Nogva Motorfabrikk har levert både hovedmotor – en Scania DI13 på 400 hestekrefter – samt gir av typen HC258, propellanlegg og hjelpemotorer. 

Sleipner AS har stått for leveransen av sidepropeller både forut og akter, samt rormaskin og tilhørende rorutstyr.

Når det gjelder innredning, er det Haugeland Miljø Innredning (HMI) som har hatt ansvaret. Sanitæranlegget er levert av Egeland Rør, mens Norsap har bidratt med styrestol. 

Farco har levert en Kabola KB45 oljefyr for varme.

Stat-X slukkeanlegg for brannvern i maskinrom er levert av Alf Lea & Co Brannvern.

GOT Marine har levert kommunikasjons- og navigasjonssystemene om bord, mens Seatek har stått for styringssystemet til roranlegget. Viking Life-Saving Equipment har levert redningsutstyret.

Fiskebehandlingsutstyret kommer fra Farco AS.

Smådal Mekaniske har levert det hydrauliske anlegget, og vinsjer av typen Lormek 1500 kg samt Net-Op 475–2 er levert av Lormek.

Certex er ansvarlig for anker og fortøyningsutstyr, mens Norsk Stål AS har vært hovedleverandør av aluminium til byggeprosjektet.