MS «Kalsøybas»

MS «Kalsøybas»

Stadyard har overlevert de to identiske sjarkene MS «Katrine S» og MS «Kalsøybas» til Austevoll-rederiene Oma Kyst AS og Jari AS. Fiskebåtene er rigget for snurrevad og not, og har utrustning for fiske etter både hvitfisk og pelagisk fisk. Blant utstyret er tre RSW-tanker, to hjelpemotorer og et havneaggregat.

Publisert

De to nybyggene ble behørig døpt på Austevoll 7. juni, og da denne omtalen ble skrevet var båtene klare til å fiske årets makrellkvote. 

Det er Seacon i Måløy som har designet og utviklet de store sjarkene, som de selv omtaler som «verdens største 15-metringer», med høy plassutnyttelse og gode egenskaper. 

Bredden er på hele åtte meter, så det er ikke noe å si arealet og volumet om bord. Selv om det til tider, ifølge Stadyard, har vært utfordrende å få plass til alt utstyret, så har ikke utrustningen av de to sjarkene bydd på store problemer.

De to nybyggene er arrangert for seks personer i to 2-mannslugarer og 2 enkeltmannslugarer. Rederiene har hatt stort fokus på sikkerhet og komfort for mannskapet, og på kvalitet når det gjelder fiskebehandling. 

De tre RSW-tankene har lastekapasitet på hele 120 kubikk. De to sjarkeierne fra Austevoll har valgt MitsubishiS6R2T2-MPTAW3 på 691 kW (940 hk) ved 1.406 omdreininger som hovedmotor. Under prøvetur før overlevering ble toppfarten målt til 10,7 knop.

Blant det omfattende utstyret om bord finnes to Nogva John Deere hjelpemotorer, hver på 129 kW ved 1.500 omdreininger. Sjarkene har også et mindre havnaggregat på 19 kW 

De to store 15-metringene er søsterskip av «T. A Senior» som ble bygget ved samme verft, og som ble overlevert i 2017. 

Hoveddata:

  • Navn: MS «Kalsøybas» 
  • Verft: Stadyard
  • Byggenummer: 49
  • Design: Seacon
  • Lengde: 15 meter
  • Bredde: 8 meter
  • MMSI: 259042780
  • Rederi: Jari AS
  • Motor: Mitsubishi S6R2T2-MPTAW3 – Marine Parts & Propulsion
  • Gir: G35FKV – Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: P44.15.190.4 – Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: Nogva John Deere 6068AFM85
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Brommeland/Pronav
  • Brannslukningsutstyr: Inergen – Sentronik
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment Norway
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro
  • Innredning: Maritime Montering

Selv om mye er likt, er de siste nybyggene mer moderne og med en mer omfattende utstyrsliste. Vi har ikke fått opplyst noe pris på MS «Katrine S» og MS «Kalsøybas». Men fra enkelte medier har det tidligere blitt antydet en prislapp på rundt 60 millioner kroner per båt.

Utstyr: 

Hovedmotor av typen Mitsubishi S6R2T2-MPTAW3 er levert av Marine Parts & Propulsion AS. Fartøyene har også 2x Nogva John Deere 6068AFM85, 129 kW ved 1.500 o/min – fra Nogva Motorfabrikk. Samt Nogva Nanni QLS22T, 17 kW ved 1.500 o/min.

Finnøy Gear & Propeller har levert propell av typen P44.15.190.4 samt gir av typen G35FKV. 

Styremaskinen er av PMH av typen PMH SG-0,5. Fartøyene har også 2 thrustere fra Lofoten Hydraulikk av typen MBH S-150-250-V250, 180 hk 

Lofoten Hydraulikk har også levert HS Marine knekkarmskaran AK13, ankervinsj av typen AWB3, 2 x CW 8-2000-1260 KS kombinasjonsvinsjer, AW20 Hjelpevinsj (ørekall), AWB2-08i Hjelpevinsj (flåsnurp), C15 capstan, HD15 slangetrommel samt hydraulikkanlegg. MacGregor Norway har levert Triplex 525/300 kran.

Pumper om bord er levert av henholdsvis Allweiler, Flygt, Desmi og Verlo. Tankpeileanlegget er av typen Soundfast 805 fra Kongsberg Maritime.

Redningsutstyret på de to sjarkene kommer fra Viking Life-Saving Equipment Norway. Brannslukkingsanlegget i maskinrom er av typen Inergen fra Sentronik.

Utvendige dører kommer fra Libra-Plast mens vinduene er levert av Bohamet. Styrhusstoler er levert av Alu Design. Landgangen er fra Gruskøy AS. Jets har stått for leveransen av toaletter og kloakkanlegg. Høytrykksvaskeren er av typen Kärcher fra Verlo.

RSW-anlegget kommer fra PTG FrioNordica, mens vakuumanlegget er fra MMC First Process. Bokskjøler er fra Blokland Non Ferro Blokkene er levert av Selstad. 

Innredning, isolering og møbler er levert av Maritime Montering. 

Ulvesund Elektro har stått for elektroinstallasjonen, mens elektronikken er levert av Brommeland og Pronav. 

Fartøyene er malt i maling fra Jotun og forsikret hus Bud og Hustad Forsikring.