Nye «Jarle Berg» er ferdigstilt og levert fra Larsnes Mek. Verksted til rederiet Jarle Bergs Sønner AS på Værøy.

MS «Jarle Berg»

Ventetiden er over for rederiet Jarle Bergs Sønner. Nå har de overtatt en topp moderne not- og snurrevadbåt på drøyt 50 meter.

Rederiet, Jarle Bergs Sønner AS fra Værøy, er i ferd med hente hjem sin nye store investering – en topp moderne not- og snurrevadbåt, bygget ved Larsnes Mek. Verksted. Fartøyet har fått navnet MS «Jarle Berg», og er oppkalt etter faren til dagens redere, Trond og Børre Berg.

Dette er rederiets tredje fiskebåt. Fra før har de kystfiskebåtene MS «Johan Berg» og MS «Sennholmen». Førstnevnte er en fiskebåt på 37,6 meter som er bygd i 2003, men den andre er en 22,4 meter lang trebåt, bygd i 1964. Disse båtene leverer i hovedsak fangstene til konsernets mottak på Værøy.

Historien til rederiet strekker seg helt tilbake til starten av 1900, da Analius Aleksandersen flyttet til Værøy fra Vestvågøy og startet sitt yrkesliv som fisker der. Han tok familienavnet Berg, giftet seg og fikk fem barn. Tre generasjoner senere, og i god familietradisjon, er det brødrene Børre og Trond Berg, etterkommere av Jarle Berg, som driver rederiet og konsernet videre.

Forsinket med ett år

Hoveddata:

  • Navn: «Jarle Berg» 
  • Verft: Larsnes Mek. Verksted
  • Byggenummer: 72
  • Design: SK-3151 - Skipskompetanse
  • Lengde: 50,7 meter
  • Bredde: 12 meter
  • Tonnasje: 1200
  • IMO-nummer: 9956032
  • Rederi: Jarle Bergs sønner
  • Motor: Yanmar 6EY26WS
  • Gear: CP prop. P78 - Finnøy Gear & Propeller
  • Propell: G70FP – 2SPEED - Finnøy Gear & Propeller
  • Generator: 2x Nogva Scania DI1391M + 1x Nogva Stamford HCM 534F2 
  • Navigasjon & Kommunikasjon: HG Teknikk – Marine Electronics
  • Fabrikk: Latech
  • Vinsjepakke: Evotec
  • Elektrisk installasjon: Hareid Group

I skrivende stund har verftet og rederiet nettopp gjennomført sin første prøvetur, slik at det fortsatt gjenstår litt tid før rederiet kan overta fartøyet. Nye «Jarle Berg» har en største lengde på 50,70 meter. Den er 12 meter bred og designet for å bedre kvaliteten på fangsten, gi økt sikkerhet og komfort for et mannskap på 14 og inneha smarte løsninger for miljøet.

Det var i november 2021 at rederiet skrev kontrakt med Larsnes Mek. Verksted for bygging av en ny fiskebåt. Skroget ble bygd på verftet Marine Projects Ltd i Gdansk i Polen, og i september i 2022 ble skroget slept til Larsnes Mek. Verksted på Sunnmøre, hvor fiskebåten har blitt utrustet og etter hvert ferdigstilt. Opprinnelig skulle båten vært levert sommeren 2023, men pandemi og krig har gjort sitt til at den ble forsinket.

Smarte løsninger for miljøet

Dette er verftets bygg nummer 72 og båten har designbenevnelsen SK-3151 fra Skipskompetanse i Måløy. Den er arrangert i nært samarbeid med rederiet, og designet med et optimalisert skrogdesign, stor propell, to-steps gir, variabel turtallsgenerator, «take me home»-løsning og en batteripakke på om lag 1,0 MWh.

Rederiet har vært miljøbevisst og fremoverlent i designprosessen, og i arbeidet med ny båt har de ønsket å bidra til det grønne skifte med gode og energibesparende løsninger. Dette er løsninger som bidrar til rederiets forventninger om god driftsøkonomi og minimalt miljøavtrykk i alle driftsfaser.

Ferskfiskfartøy

«Jarle Berg» er rigget som ferskfiskfartøy med fabrikk, kombinert med RSW/levendefisk-tanker og mulighet for ising av fisk i containere. Latech AS på Moskenes har levert fabrikklinjen om bord, som blant annet består av Baader-maskin og fiskerensemaskin, og vekt fra Marel.

Evotec har levert komplett vinsjpakke med blant annet kombivinsjer med moderne drivlinje og Evotec MultiSoft med PM motorer og omformere. I tillegg til dynamiske egenskaper og blant markedets høyeste virkningsgrad, gir denne løsningen store besparelser på vekt og plassbehov. Det har vært viktig i valg av løsninger å ha fokus på fiskekvalitet og minimere miljøavtrykket.

Selskapet Storm Crane AS har levert ulike kraner, som dekkskran, notkran, flålegger og fiskepumpekran, samt mellomrull, to stykker ringnåler og elektrisk nothaler, mens Seaquest har levert fiskeslangetrommel, hydraulisk slangetrommel og fiskepumpe.

Fremdrift og motor

Hovedmotoren om bord er en Yanmar, modell 6EY26WS, som yter 1920 kW. Yanmar har også levert SCR marine system (Selective Catalytic Reduction) som skal redusere NOx-utslippet, og på den måten redusere klimaavtrykket og imøtekomme utslippskravene IMO Tier III. Systemet gir også rederiet sanntidsovervåking av utslippsdata og støyreduksjon om bord.

Nogva Motorfabrikk AS har levert to Scania DI1391M dieselgeneratorer, hver på 426 kW, samt en tredje generator av merke Stamford HCM 534F2 på 400 kW. I tillegg er det satt inn en akselgenerator, Smart Chief II, fra Smart Automation. Propellanlegget er av typen G70FP – 2 SPEED og giranlegget av typen CP prop. P78, levert av Finnøy Gear & Propeller AS. Denne leverandøren har også levert kontrollsystemet for propellanlegget.

Styremaskinen, av typen SR622 FCP, inkludert kontrollsystem, samt ror og rorkiste, er levert av Kongsberg Maritime. Fra Brunvoll kommer hekk- og baugthrusterne, begge av typen FU63LTA1550 på 600 kW. Brunvoll har også levert brosystemet BruCon-5 med joystick og DP-system. Dette systemet vil optimalisere ytelsen til fremdrifts- og manøvreringssystemet, slik at fartøyet kan operere effektivt til enhver tid.

Evotec har levert en omfattende pakke til det nye fartøyet.

Maritim elektronikk

Fartøyet er proppfull av moderne maritim teknologi. Hareid Group har utført komplett elektroinstallasjon og levert blant annet hovedtavle, startere og bropulter. Denne leverandøren har også stått for navigasjon, kommunikasjon, fiskeleting og satellitt-TV, inkludert Furuno-sonarer og ekkolodd av merke FSV-25 og FSV-75, FCV-38, og multistrålesonar av type DFF 3D, et Simrad E-80 ekkolodd og Marport fangstovervåking.

Radarsystem, elektronisk kart- og navigasjonssystem, TimeZero, Olex, GPS-system, Simrad GC80 gyro master kompass, NAVTEX og VHF/GMDSS, er noe av det som er levert og montert av HG Teknikk – Marine Electronics, innenfor området navigasjon og kommunikasjon. Leveransen har også omfattet Tyco brannvarslingssystem, Zenitel intercomsystem og videovervåkningssystemer (CCTV). Brokonsoller kommer fra HG Marine Teknikk AS.

Komfort og fasiliteter

Som nevnt er båten innredet for en besetning på 14. Rovde Møbler & Design har stått for innredningen, som er gjort i tre, og selskapet R & Ship Interior har levert innredningspaneler og innvendige dører. Møblementet i lugarer, styrehus, messe og oppholdsrom er av høy kvalitet og kommer fra Ekornes AS. Styrehusstolene kommer fra NorSap AS.

Lugarer, messe, oppholdsrom med nødvendige fasiliteter er viktig for komfort om bord når mannskapet er på sjøen. Det samme er et gulvvarmeanlegg fra Rørservice. Byssen er komplett utrustet av SHOK Partner By Ulmatec Services.