«Reach Remote 1» er overlevert.

«Reach Remote 1»

Fjorårets vinner av den prestisjetunge prisen Ship of The Year, «Reach Remote 1», er offisielt overlevert fra Trosvik Maritime og Kongsberg Maritime til Reach Subsea.

«Reach Remote 1» har sine røtter i forskningsprosjektet ROV Revolution fra 2019. Drøye fem år senere er hun overlevert fra verftet. 

Fartøyet tilbyr sikre, miljøvennlige og kostnadseffektive løsninger for globale undervannsinspeksjoner, -undersøkelser og -intervensjonstjenester. Dette banebrytende prosjektet integrerer ubemannede overflatefartøy (USV) med fjernstyrte undervannsfarkoster (ROV), og baner vei for fremskritt innen fjernstyrt maritim teknologi, som markerer en betydelig milepæl i globale maritime operasjoner.

«Reach Remote 1» vil være ubemannet fra første dag og utstyrt for å operere fra et fjernstyringssenter (ROC). Med sine knappe 24 meter er hun det minste fartøyet som har vunnet Ship of The Year. 

Dette banebrytende prosjektet integrerer USV med ROV, og baner vei for fremskritt innen fjerntliggende maritime teknologier og markerer en betydelig milepæl i globale maritime operasjoner.

Hoveddata:

  • Navn: «Reach Remote 1» 
  • Verft: Trosvik Maritime
  • Byggenummer: 1
  • Design: Kongsberg Maritime
  • Lengde: 23,9 meter
  • Bredde: 8 meyer
  • Tonnasje: 230
  • IMO-nummer: 9972191
  • Rederi: Reach Subsea
  • Motor: 2x Volvo Penta D13-600 MH – La-Sa Motor
  • Azimuththruster: ZF Marine
  • LARS: Kongsberg Maritime
  • Batteripakke: 2x 369 kWh
  • HVAC: Aeron
  • Brannslukningsutstyr: Autronica Fire and Security
  • Elektrisk installasjon: Brevik Elektro
  • Operasjonstid: 30 dager

Reach Remote USV vil være ubemannet fra dag en og utstyrt for å operere fra et Remote-Operations Control Center (ROC) som driftes av Massterly.

USV-en vil være utstyrt med toppmoderne systemer for å muliggjøre fjernstyrte operasjoner, og dekke kravene fra alle interessenter som myndigheter, kunder og klasse. Flere kommunikasjonssystemer er integrert i designet, som VSAT, 5G, Iridium, Ceragon, Pointlink og Starlink.

Nøkkelfunksjoner inkluderer:

  • Optimalisert for lavt energiforbruk

  • Designet med DP2-prinsipper

  • Elektrisk arbeidsklasse ROV ombord

  • Skrogmonterte undersøkelsessensorer

  • Cybersikkerhetsplan

  • Seilingstid på 30 dager

  • Ingen personell kreves offshore

– Vi er i en bransje som er utsatt for hard konkurranse. Og for å overleve i denne virksomheten må du alltid ha noe du jobber med som vil føre deg videre. Så å jobbe med ny teknologi er noe Reach Subsea ble grunnlagt for, sier Bjørg Mathisen Døving, visepresident i Reach Remote.

– Som ingeniør er det gøy å se at det du jobber med i disse forskningsprosjektene virkelig materialiserer seg. Så det er utrolig gøy at noe som begynner som en spennende idé og et forskningssamarbeid på tvers av ulike aktører, både i industrien, men også med akademia, nå faktisk blir levert,» sier senior prosjektleder i Kongsberg, Marthe Sand Kristoffersen.

500 meters dybdre

Fartøyet har kapasitet til å utføre undersøkelser og undersjøiske undersøkelser ned til en vanndybde på 500 meter ved bruk av det skrogmonterte utstyret. Ved å bruke EM2040 i dobbel konfigurasjon muliggjøres overlegen bredde og dataoppløsningsforhold.

Senior project manager Marthe Kristine Sand.

ZEEROV arbeidsklasse muliggjør ytterligere USV-en som en datainnsamlingsplattform. ZEEROV vil ha et akustisk støttet treghetsnavigasjonssystem for å forbedre HiPAP 502-posisjoneringen. ZEEROV vil være i stand til å tilby høyoppløselig geofysisk undersøkelseskapasitet inkludert gradiometri, visuelle og akustiske rørledningsundersøkelser, generell visuell og fotogrammetri inspeksjonsundersøkelser.

Undersøkelsesoperasjonene vil bli overvåket fra undersøkelsessenteret, og nære sanntidsdataopptaksresultater vil kontinuerlig bli levert for kvalitetskontroll og gjort tilgjengelig for operatører i en visualisert løsning.

Dette systemet forbedrer ikke bare ROV-ens kraft, men også dens manøvrerbarhet, alt innenfor en størrelse som kan sammenliknes med den vellykkede Supporter ROV. 

Designet med hovedfokus på pålitelighet og fleksibilitet, sikrer ZEEROV forlenget nedsenking og sømløs fjernstyring fra land, noe som gjør det til en nøkkelkomponent for langsiktig operasjonell suksess.

Forfinet gjennom mange års operasjonell erfaring og praktisk utvikling av Kystdesign, har ZEEROV avansert teknologi. Dens avanserte kontrollsystem er utstyrt med forskjellige autofunksjoner, inkludert AutoPOS og AutoTRACK-funksjonalitet, som muliggjør effektiv over-horisonten-kontroll fra et fjernstyringssenter på land.

Utstyr:

«Reach Remote 1» er utstyrt med to hovedmotorer fra Volvo Penta av typen D13-600 MH fra La-Sa Motor.

Kongsberg Maritime har levert fartøyet som et nøkkelferdig prosjekt hvor selskapet har levert design, batteripakken på 2x 369 kWh, thrustere, CCTV, LARS-system, instrumenter, moonpool-luker m.m.

Azimuththrustere er fra ZF Marine. 

Katoder er fra Cathwell. Dører og luker er levert av Libra-Plast, mens anker og kjetting kommer fra Sotra Anchor & Chain. Ankervinsjen er levert av Kraaijeveld. Tankventiler kommer fra Winteb. 

HVAC kommer fra Aeron mens Isonor har levert isolasjonen. Pumper kommer fra Circo Allweiler, mens Øwre-Johnsen har levert oljefilter. Den elektriske installasjonen er gjort av Brevik Elektro. 

Fartøyet er malt i maling fra Westing.