MS "Tøffe" er Kleiva Fiskefarms nye lokalitetsbåt.

MS «Tøffe»

Kleiva Fiskefarm fortsetter oppgradering av flåten, Nå har selskapet fått levert «Tøffe», en hybrid arbeidsbåt som skal styrke driften og sikre et mer miljøvennlig arbeidsmiljø.

Nylig gjorde «Tøffe» sin entré hos Kleiva Fiskefarm, klar til å ta fatt på oppdragene med en selvtillit som matcher navnet.

Daglig leder Marius Arvesen forteller til at de gjennom flere år har hatt en strategisk oppgradering av flåten.

– I 2022 bestemte vi oss for at det var på tide å modernisere flåten vår, og nå har vi fått en hybrid arbeidsbåt. Dette er et viktig skritt i vår satsing på grønn teknologi, bærekraft og HMS, opplyser han. 

Ny lokalitetsbåt

Den nye båten skal hovedsakelig brukes til daglige oppgaver ute på lokalitetene.

– Det er en typisk lokalitetsbåt, men den har ikke like stor kapasitet som våre andre båter, for eksempel «Anton» og «Nyheim», som vi fikk i fjor. Tanken er å ha en variert flåte tilpasset ulike behov, sier han.

Båten er ikke bygget for sleping og ankerhåndtering, men slike tjenester får Kleiva Fiskefarm levert av servicebåtselskapet Håløy Havservice.

– De har langt større kapasitet for slike oppgaver, forklarer Arvesen.

Hoveddata:

  • Navn: «Tøffe» 
  • Verft: Moen Marin
  • Byggenummer: 338
  • Design: NABWORK 1250 HYBRID - Marin Design
  • Lengde: 11,98 meter
  • Bredde: 5 meter
  • MMSI: 259033820
  • Rederi: Kleiva Fiskefarm
  • Motor: Danfoss Editron PM
  • Thruster: PMGH
  • Batterisystem: ZEM
  • Generator: John Deere
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno - Navy Rørvik
  • Capstaner: MBH
  • Kran: Palfinger PK11001
  • Mannskap: 5

For å øke sikkerheten har selskapet valgt hydrauliske vertikale tugger-vinsjer med elektrisk fotpedal i stedet for standard capstan på båtrekken.

– Målet er å unngå klemskader, sier han.

Tredje i rekken 

«Tøffe» er den tredje arbeidsbåten Moen Marin leverer til Kleiva Fiskefarm, og er av typen NABWORK 1250 HYBRID. Den er 11.98 meter lang og 5 meter bred, bygget som et enkeltskrog aluminiumsfartøy. 

– Moen Marin har levert totalt tre fartøy til oss siden i fjor vinter. Vi startet planleggingen av båtfornyelsen i 2022, og nå ser vi resultatet nesten tre år senere, sier Arvesen.

Han trekker også frem Enovas tilskuddsordning som en viktig faktor i beslutningen om å investere i nye fartøy.

– Vi hadde også gode erfaringer med Moen Marin gjennom Håløy Havservice. I tillegg har vi et stort fokus på det grønne skiftet, med vekt på redusert CO₂-utslipp, lavere driftskostnader, mindre støy og bedre HMS, forklarer han.

«Tøffe» – et navn med historie

Navnet «Tøffe» er ikke tilfeldig valgt. Det er en hyllest til historien til Kleiva Fiskefarm.

– Min far, Johannes A. Arvesen, kjøpte i 1987 sin første båt med navnet Tøffe. Det var en liten trebåt med overbygg, og navnet passet godt, for den «tøffet» av gårde i sin arbeidshverdag, forteller Arvesen.

Den gangen var arbeidsdagen preget av fysisk tungt arbeid, og de hadde ikke de samme hjelpemidlene som i dag.

Utstyr: 

«Tøffe» er utstyrt med hovedmotor fra Danfoss Editron. Generatorsettet er av typen John Deere. Navigasjonen består av en kombinert radar, kartplotter, ekkolodd og GPS fra Furuno, levert av Navy Rørvik. 

Batterisystemet er fra ZEM mens Thrustere er fra PMH. 

Kranen er levert av Palfinger av typen PK11001 med en kapasitet på 9,5tm. Det er videre montert hydrauliske vertikale tugger-vinsjer i rekke med elektrisk fotpedal. Én med en trekkraft på 3 tonn og en på 1 tonn, levert av MBH.