Når dette skrives er nye «Seingen» overlevert.

MS «Seingen»

Mundal Båt AS har bygget en unik fiskebåt, «Seingen», som det er vanskelig å omtale som en sjark, selv om den bare er knapt 15 meter lang. Vi snakker om en banebrytende katamaran som har smale og svært lettdrevne skrog. Med bredde på nesten ti meter, og et overflateareal på 140 kvadratmeter, er det et hav av plass om bord.

Publisert

Skipsrevyen har besøkt Mundal Båt AS i Storsandvik i Alver kommune, som ligger en knapp time nord for Bergen, og tatt en prat med Svein Håkon Fjordbakk i selskapet Sjøliv AS i Henningsvær. Det er de som eier nye «Seingen», en fiskebåt som er rigget for snurrevad. 

Rederen er godt fornøyd med den nye båten, og ikke minst plassen om bord. Med en helt firkantet baug blir arealet bokstavelig talt lengde ganger bredde og rundt 140 kvadratmeter, som overhodet ikke kan sammenliknes med en tradisjonell 50-foter. Det kan heller ikke prisen på rundt 50 millioner kroner.

Full ståhøyde overalt

De som har jobbet med å utstyre dette nybygget, som vil bli ferdigstilt og overlevert i begynnelsen av oktober, har ikke akkurat trengt å lete etter plass. Fartøyet har to dekk, i tillegg til all plassen nede i de to skrogene. Når man går rundt i denne «sjarken», lurer man på om båtens oppgitte størrelse er korrekt, fordi man har mer følelsen av å vandre rundt i et mange ganger større fartøy. Båten har for øvrig full ståhøyde overalt.

Hoveddata:

  • Navn: «Seingen» 
  • Verft: Mundal Båt
  • Byggenummer: 100
  • Design: Maritime Engineering
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 9,4 meter
  • MMSI: 259034170
  • Rederi: Sjøliv AS
  • Motor: Nogva Motorfabrikk
  • Hybrid fremdrift: Austevoll Elektro
  • Thruster: Sleipner
  • Batteripakke: Austevoll Elektro 
  • Hydraulikk: Lofoten Hydraulikk
  • Innredning: HBH Innredning
  • Plastrørarbeid: Plastinvent
  • Elektronikk: Hibotech

Fjordbakk tok oss med rundt på omvisning i hele båten, viste oss fire romslige lugarer, et stort felles bad, en gedigen messe og bysse, og ellers rundt i det som blir arbeidsrommet for fiskerne. Sløyelinje var på det tidspunktet ikke installert, men vi kan se for oss hvordan det blir å stå her å jobbe, tørt og varmt, mens kulden biter utenfor. Lasterommene på 2 x 26 kubikk under arbeidsdekket er lett tilgjengelig. Det finnes også et ekstra lastrom (18 kubikk) på dekksnivå, og samlet lastekapasitet i Seingen er på 70 kubikk.

Har hybrid løsning

Nybygget har to tradisjonelle Scania dieselmotorer installert, hver på 350 hk. Men «Seingen» har også en hybrid løsning med to elektromotorer, hver på 50 kW, som er installert på andre siden av giret til hver motor. Båten kan dermed kjøres på ren elektrisk drift eller ren dieseldrift, eller en kombinasjon dette. Men den sistnevnte kombinasjonen er ikke veldig aktuell for rederiet, om det da ikke skulle oppstå en situasjon med behov for ekstra kraft for å dra tunge saker.

Rederen viste oss ett av de to maskinrommene. Det er litt av en plass maskinisten har å boltre seg på. Her trenger man ikke bekymre seg for å måtte krype i trange passasjer for å komme til filtre eller andre servicepunkter. Du kan gå fullt oppreist rundt motoren og alt på den er lett tilgjengelig. Det er ikke rart Fjordbakk er stolt av både dette og andre områder av båten.

Danseplass på dekk

Vi må også nevne det godt utstyrte styrehuset og størrelsen på dette, som mer kan sammenliknes med det man finner på en større kystnotbåt. I salongen på babord side er det plass for minst ti personer å sitte rundt bordet. Og like i akterkant av styrehuset, på samme side, er det laget til et eget trimrom, hvor det skal installeres ergometersykkel og romaskin. Selv med stor salong og andre installasjoner, er det fortsatt god plass i styrehuset. Og på dekksområdet er det danseplass.

Rederen for dette unike fiskefartøyet bor i Selshopen i Henningsvær. Men han har tidligere bodd i Svolvær, og der finnes også rederiet Sjøliv AS sin kai og bygg. Svein Håkon Fjordbakk forteller at de bygde en ny fiskebåt hos Mundal for bare fire år siden, men at de etter en stund solgte både den og det daværende selskapet Fjordbakk AS. 

Daglig leder for Mundal Båt, Vidar Grindheim (t.h.) og reder Svein Håkon Fjordbakk, sitter godt i den svære salongen i styrehuset. Her er det plass til minst ti personer rundt bordet.

For tre år siden kjøpte de et nytt selskap med sjarken «Ingo», en mindre fiskebåt rigget for snurrevad. Men rederiet ønsket å bygge en ny båt, noe som også var årsak til kjøp av selskap og båt. De fikk også en bra avtale når det gjaldt salg av gamle «Seingen» og selskapet den lå inne i.

Effektiv og rimelig i drift

– Forrige «Seingen» ble levert i 2020. Året etter var sjefen for Mundal oppe her hos oss for å gjøre noe garantiarbeid. Da bodde han hos pappa (Signar), og det var da ideen om en ny båt kom opp – en katamaran. Ideen ble vurdert videre gjennom vinteren og våren. Vi visste hva vi spesifikt var ute etter – en båt som gikk lettere gjennom vannet og som var rimelig i drift og effektiv. Det ble som tenkt, og kontrakten på ny båt ble tegnet for 2,5 år siden, forteller Fjordbakk.

Det kan for øvrig nevnes at Signar (74) fortsatt er aktivt med i rederiet og på havet, hvor han fungerer som skipper. Videre kan det nevnes at selv om det, etter kort tid med et nybygg fra Mundal Båt, ble tatt en avgjørelse om å bygge nytt ved samme verft, var Lofoten-rederiet veldig fornøyd med gamlebåten, som har målene 20,99 x 7,20 m og som er utstyrt med en 500 hk Scandia og et stort gir. Den er fortsatt i aktivt fiske og fungerer godt med ny eier.

Minimalt forbruk

Når det gjelder nye «Seingen» har den hovedmålene 14,99 x 9,40 m. Bredden i forhold til lengden er enorm, og de to skrogene er smale slik at båten går lett med minimalt forbruk. Den er testet i tank, og resultatene viste en toppfart på rundt 14 knop. Nybygget er ikke testet med last, men rederen tror de vil klare å holde marsjfart på rundt ti knop lastet. Det er de godt fornøyd med.

Maskinrommet er enormt og en drøm for alle maskinister. Reder Svein Håkon Fjordbakk er godt fornøyd med de tekniske løsningene om bord

Rederiet er også glade for å ha valgt sandwich som byggemateriale, som kontra et tradisjonelt glassfiberskrog har god isolasjon og lav vekt. Dermed trenger man mindre strøm til oppvarming og mindre energi til å holde tankene kjølige. Det er heller ikke noe som ruster, og man sparer derfor mye på å unngå stadige malingsoperasjoner, slik tilfellet er på en stålbåt.

Ren snurrevadbåt

Nye «Seingen» er en ren snurrevadbåt, som de foregående i rederiet. De har en torskekvote på rundt 100 tonn i år, pluss noe hyse og sei. Ikke noe av årets kvoter er tatt, men rederen regner likevel med at det vil gå greit å fiske tillatte mengder før året er omme. Målet er å starte fisket i løpet av oktober. Svein Håkon Fjordbakk er imidlertid litt bekymret for den kraftige nedgangen i torskekvotene, og han tror ikke de vil klare å kompensere fullt ut som følge av høyere pris på fangsten.

– Kvotenedgangen passet selvsagt dårlig i og med at vi sto midt i en byggeprosess av ny båt. Men vi har vært med så mange år i dette gamet, at vi vet fiskeriene går i bølger. All erfaringer tilsier at det før eller senere vil snu oppover igjen. Selv om vi nå har foretatt store investeringer i ny båt, har vi ryggrad til å overleve noen vanskelige år, slår rederen fast.

Banebrytende katamaran

Skipsrevyen har også tatt en prat med daglig leder for Mundal Båt, Vidar Grindheim. Han forteller at den opprinnelige planen var å overlevere «Seingen» i juli. Men et stort volum av elektro og mangel på arbeidskraft har ført til den relativt store utsettelsen. 

– Dette er en banebrytende katamaran for fiskeri, som er svært energieffektiv i fartsområdet 0–12 knop. Skrogene er meget lettdrevne og bygget mer etter seilbåtprinsipper. Vi har selv stått for design og konstruksjon (datterselskap Maritim Engineering), og vi har også stått for hele byggeprosessen, selvsagt med god hjelp fra dyktige underleverandører, også fra nærområdet til rederiet. Og alle leverandører er 100 prosent norske. Videre kan det nevnes at det er høy kvalitet på materialer og arbeid, forteller Grindheim.

Oppdrag forsvant over natten

Lederen er like lei seg som rederen for de kraftige kvotenedgangene. Før disse nyhetene kom, hadde båtbyggeriet 17 potensielle nybyggingsprosjekter, som forsvant over natten da kvotemeldingene kom. Derfor finnes det i dag ingen nybygg i ordreboken. Men de har derimot en del reparasjons- og ombyggingsoppdrag. Dessuten produserer de en del konstruksjon til ulike bransjer, deriblant oppdrettsnæringen. Så helt stillstand blir det ikke ved verftet.

Nye «Seingen» vil ha et fast mannskap på fire personer, alle i samme familie. Det kan ellers nevne at nybygget har tankkapasitet på rundt 6.000 liter og omtrent det samme når det gjelder ferskvann.

Det er godt med plass i messe og bysse.