
MS «Høgaberg»
Færøyene har fått en ny, flott kombinert snurper/tråler i form av «Høgaberg». Nybygget ble nylig overlevert fra Karstensens Skibsværft til rederiet Fremherji P/F i Fuglafjørður. Det er et 87,80 meter langt, topp moderne fiskefartøy som nå er klar for fiskefeltene.
Skroget ble bygget ved Karstensen Shipyard Poland i Gdańsk og ankom hovedverftet i Skagen i april 2024. Nybygget erstatter selskapets tidligere fartøy med samme navn. I tillegg til det nye fartøyet driver eierne også en annen pelagisk fiskebåt, «Fagraberg», samt en frysetråler og to linebåter. Den formelle overleveringen av nye «Høgaberg» skjedde 20. januar i år.
Designet, spesifikasjonene og arrangementene for fartøyet er resultatet av et omfattende og tett samarbeid mellom eierne og verftet, hvor alle løsninger er optimalisert og skreddersydd for å møte spesifikke krav fra eierne og mannskapet.
Hovedfokuset har vært å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, optimalisere fangsthåndterings- og lagringsfasiliteter, samt redusere drivstofforbruket. For å oppnå disse målene er fartøyet utstyrt med den nyeste maskinvaren og teknologien.
Nybygget er bygget i stål med tre sammenhengende dekk, samt lang bakk og båtdekk. Bro, båtdekk, skorstein og master er bygget i aluminium. Under tredje dekk er skroget inndelt i følgende vanntette rom: Forpigg, sonarrom, rom for azimut-thruster, isolert RSW-tankseksjon med 15 tanker og sentral RSW-pumpe- og manifoldrom, maskinrom med to hovedmotorer koblet til én reduksjonsgirboks med én kanaldrevet propell, samt akterpigg med drivstoff- og smøreoljetanker.

Har azimut-thruster
På andre dekk er skroget arrangert med forpigg, rom for azimut-thruster, lagringsrom, RSW-lastrom med sentrale korridorer, vakuumtankrom i baugen og RSW-maskinrom midtskips. Aktenfor lasterommet ligger maskinverkstedet SB og maskinlageret, PS/CL-maskinkontrollrom med garderobe og tavlerom. Aktenfor dette finnes sentrale trål-/nettlagertanker og trållager.
Midtskips og akterover ligger et bredt overbygg. Overbygget inneholder RSW-kontrollrom, trimrom/spa, vaskeri og to mannskapslugarer med tilhørende bad, samt trappeganger og korridorer. For å oppnå et lavest mulig støynivå er mannskapsområdet plassert så langt unna propellen som mulig. I tillegg er det gjort en rekke konstruksjonstiltak for å minimere støy. Under prøveturer viste støymålingene nivåer som var betydelig lavere enn alle krav og anbefalinger.
Når det gjelder innkvarteringen i dekksbygget har nybygget messe, oppholdsrom/TV-stue, bysse med proviantrom (og separat kjøle-/fryserom), toalett, trapper og korridorer. På båtdekksnivå finnes også syv offiserslugarer med eget toalett/dusj, instrumentrom, vaskeri, hospital, trapper og korridorer. Broen er naturlig nok plassert på toppen av dekksbygget. Her har skipperen 360 graders utsikt.
Utstyr:
«Høgaberg er utstyrt med 2 x 3600 kW hovedmotorer fra Bergen Engines (B33:45L6P) som er koblet til én reduksjonsgirboks av merket Flender GLV-1400 som driver én propell levert av Kongsberg Maritime, som også har levert ror og baugthruster. To Cummins akselgeneratorer på 2300 kW er koblet til fronten av hver hovedmotor. Nybygget har dessuten to Cummins hjelpemotorer/generatorer (940 kWe og 565 kWe). En Corvus Orca-batteripakke (1100 kWh) gir grønn strøm. Når det gjelder elektriske systemer så styres de av skipets Power-Management-System, med frekvensomformer for effektiv drift og reduksjon av propellens turtall.
Dekksmaskineri og vinsjer er levert av Evotec. Elektriske fiskepumper er levert av SeaQuest. Samme selskap har også levert kranene om bord. Trålblokkene er levert av Brødrene Markussen, mens anker og kjetting er levert av Max Fodgaard.
RSW-systemet er fra PTG FrioNordica og består av 3x 1300 kW. Aktuatorene er fra Eltorque.
Desmi har levert pumper
MOB-båt er av typen Viking Norsafe Mako-655, med en Viking Norsafe NRB-30MkII davit. Redningsflåtene er fra Viking.
Brannslukkingssystemet i maskinrom kommer fra Survitec.
Innredningen om bord er levert av Maritime Montering, med møbler fra Ekornes. Bysseutstyret kommer fra Beha. Styrehusstolene er av typen NorSap 1600.
Elektronikken er levert av Furuno, Simrad og Marport.
Marine Control Services har levert Evolution IAS, inkludert Autogauge V1 for tankmåling, maskinroms-automasjon og RSW kontroll.