«Vestri Enabler» er det tredje av fire fartøy som skal leveres fra Gondan Shipbuilders i Spania.

MS «Vestri Enabler»

14. november overtok Edda Wind sitt nyeste fartøy, «Vestri Enabler», fra det spanske verftet Gondan Shipbuilders.

Dagen etter overleveringen var det klart for dåp. Gudmor for skipet var Danielle Baron, Global Head of Energy & Real Assets i Crédit Agricole CIB.

Navnet Vestri kommer fra nordisk mytologi og representerer en av de fire figurene (Sudri, Nordri, Vestri og Austri) som holdt opp himmelen etter at den ble skapt av gudene fra Ymir sin hodeskalle. 

«Vestri Enabler», som er designet av Salt Ship Design, er det tredje fartøyet i en serie på fire søsterskip fra Gondan og følger etter «Nordri Enabler» og «Sudri Enabler», som ble levert henholdsvis i september 2023 og juli 2024.

«Vestri Enabler» reiser rett ut i jobb etter testing og mobilisering i Storbritannia, på en kontrakt med en varighet på fire måneder med opsjoner.

Sammen med sine søsterskip er «Vestri Enabler» designet for å sette en ny standard i markedet for havvind. Det er gjort stor innsats for å maksimere effektiviteten i operasjonene på vindparker. 

Hoveddata:

  • Navn: «Vestri Enabler» 
  • Verft: Gondan Shipbuilders
  • Byggenummer: 503
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 88,3 meter
  • Bredde: 20 meter
  • Tonnasje: 6800
  • IMO-nummer: 9964699
  • Rederi: Edda Wind
  • Motor: CAT3512E - Finanzauto S.A
  • Thruster: Brunvoll
  • DP: Kongsberg Maritime
  • Generator: Scania
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • HVAC: Teknotherm
  • Livbåter: Viking Iberica
  • Elektrisk installasjon: Pro Electronica Sur

I tillegg er fartøyet forberedt for utslippsfrie operasjoner med et hydrogenbasert fremdriftssystem (LOHC). Skipet vil fungere som et moderskip for vindturbinteknikere som utfører oppdrag og vedlikeholdsarbeid på havvindmøller. CSOV-en er 88,3 meter lang og har plass til opptil 120 personer totalt.

- Jeg vil takke alle som har bidratt til å gjøre denne dagen så spesiell. Takk til Gondan Shipbuilders for deres innsats i byggingen av dette fartøyet, og til alle andre som har jobbet med prosjektet, sier administrerende direktør i Edda Wind, Kenneth Walland.

Utstyr: 

Finanzauto S.A har levert hovedmotorene av typen CAT3512E. Scania har levert nødgeneratorer. Thrustere er levert av Brunvoll. DP-systemer er fra Kongsberg Maritime. Siemens har levert BlueDrive Plus C System. 

Fortøynings- og ankermaskineri er levert av DMT Marine Equipment. Hydraulik er fra Fernandez Jove Comercial E Ingenieria S.L Anker og kjetting kommer fra G.J Wortelboer. Osmoseutstyr er fra Gefico Enterprise. 

Lido Marine har levert innredningen på det nye fartøyet. MacGregor har levert 3D-kran, landlang og daviter til MOB-båt. Livbåter og daviter er fra Palfinger. 

Eltorque har levert aktuatorer. Den elektriske installasjonen er gjort av Pro Electronica Sur. 

Intern kommunikasjon er levert av Sunncom, mens navigasjon- og kommunikasjonsutstyret er fra Furuno. HVAC er levert av Teknotherm. 

Antirulle- og krengingssystemet er fra Hoppe Marine. Livredningssystemet er levert av Vikin Iberica. Fartøyet er malt med maling fra Jotun Iberica og klasset av DNV. 

Gudmor Danielle Baron, Global Head of Energy & Real Assets i Crédit Agricole CIB knuste champagneflasken på første forsøk.