110 meter lange «Seigrunn» er overlevert til Seistar Holding fra Cemre Shipyard.

MS «Seigrunn»

«Seigrunn» blir omtalt som verdens største i sitt slag. Nå er nybygget levert fra Cemre Shipyard i Tyrkia og ankommet Norge.

Publisert

I slutten av september ble den 110 meter lange og 24,6 meter brede brønnbåten «Seigrunn» overlevert Seistar Holding, som er 50 prosent eid av Br. Bakke fra Austevoll og 50 prosent eid av Lerøy Seafood Group.

– Fartøyet skal først klargjøres hjemme i gode 14 dager, og når godkjenningen er på plass, skal den rett i arbeid for Lerøy, forteller Tore Bakke i Br. Bakke til Kyst.no. 

Kontrakten om bygging av to brønnbåter ble signert i desember 2021. Den første av de to, den langt mindre «Seifjell», ble levert i februar 2024. 

Stor kapasitet

Brønnbåten er massiv med sine 8 000 kubikkmeter tankkapasitet med tilhørende dødvekt på 12 000 tonn, samt 4 000 kubikk lagring av ferskvann. Fartøyet skal ifølge rederiet være det største av sitt slag.

«Seigrunn» er designet med Clean Design for ekstra fokus på hygiene, nullutslipp av vaskestoff og bygget med gjenbruk. Båten er hybrid for å spare miljøet, og kan behandle opp mot tre merder om gangen atskilt.

Hoveddata:

  • Navn: «Seigrunn» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 77
  • Design: Salt 0335 - Salt Ship Design
  • Lengde: 110 meter
  • Bredde: 24,6 meter
  • Tonnasje: 12000
  • IMO-nummer: 9930674
  • Rederi: Seistar Holding
  • Motor: 4x MAN 12V175D-MEM Tier III à 1800 kWe. 
  • Thrustere: Brunvoll
  • DP1: Marine Technologies
  • Propell: Brunvoll
  • Generator: Margen Scania DI13 290 kWe
  • Navigasjon: Oszay - Furuno
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: Elkon

Store deler av teknologi og utstyr er levert av MMC First Process og designet av Salt Ship Design med benevnelsen Salt 0335. Fartøyet har plass til et mannskap på opp mot 16 personer. 

Utstyr: 

«Seigrunn» er utstyrt med fire hovedmotorer fra MAN av typen 12V175D-MEM Tier III à 1800 kWe. 

Nødgeneratoren er av typen Margen Scania DI13 290 kWe. 

Den elektriske fremdriften blir besørget av 2x ABB à 1495 kW. 

Batteripakken på 1500 kW av typen Orca er levert av Corvus. Ulmatec Pyro har levert Heater FFH-0300 300 kW. Marine Technologies har levert DP1 til fartøyet.

Baug og sidethruster er levert av Brunvoll av typen FPP 900 kW, som også har levert propellen. Oszay har levert navigasjonen med komponenter fra Furuno.

Fiskebehandlingsutstyret er fra MMC First Process, mens fisketellere består av 3x Wingtech WFP 3000.

Norwater har levert utstyret for ferskvannsproduksjon gjennom omvendt osmose. 

Dekkskranene er av typen Palfinger og består av en teleskopkran og fem knokebomkraner. 

Viking har levert livbåt og MOB båt med daviter. Ballastvannsystemet er fra Norwegian Greentech. Det elektriske er levert og installert av Elkon. 

Innredningen er levert av Harmony Marines Solutions

Skipet er klasset av DNV.