MS «Veidnes»
Med leveransen av den nye brønnbåten «Veidnes» passerer rederiet Frøy 100 ulike havbruksfartøy, hvor 18 av dem er brønnbåter. Navnet har lang historie i rederiet.
Den nye brønnbåten er bygget ved Sefine Shipyard i Tyrkia og ble overlevert tidlig i juni. Deretter seilte den til Myklebust Verft for et planlagt opphold for ferdigstillelse og testing av utstyr.
Fartøyet, som er designet av HAV Design er en videreutvikling av Hav 587-serien som Frøy har seks fartøy av fra før, og er utstyrt med det nyeste av teknologi fra selskapets underleverandører med fokus på fiskevelferd og biosikkerhet.
Seniordesigner i HAV Design, Kjetil Myren, trekker spesielt frem samspillet mellom det energieffektive skroget, energidesign om bord og de sylindriske tankene som gjør at skipet kan frakte mer fisk per kubikkmeter.
– Vi har redusert energiforbruket om bord på skipet drastisk. Og når tankene også kan holde mer fisk, samtidig som det øker fiskevelferden, er vi sikre på å si at dette er den levende brønnbåten med det minste klima- og miljøavtrykket i verden per kilo transportert laks, skryter han.
Fire brønner
Brønnbåten er 6000 m³ fordelt på fire sirkulære brønner. Den er 112,1 m lang og 19 meter bred, og har et 16 linjers hydrolicer-system om bord.
– Fartøyet har fire brønner som gir større fleksibilitet i alle operasjoner, det er lengre enn tidligere design og er utviklet for å ha stor kapasitet med sirkulære lastebrønner. Fartøyets skrogdesign er mer energieffektivt enn tidligere design, forklarer Wahlvåg.
Han forteller at brønnbåten er rigget for slaktefiskkjøring, smoltkjøring og behandling med ferskvann.
– Fartøyet kan gjennomføre ren ferskvannsbehandling, hydrolicerbehandling og kombinasjonsbehandling med ferskvann og hydrolicer, samt medikamentell behandling, opplyser han.
Brønnbåten har sortering via vakuumkammer, samt en lugarkapasitet til 16 personer, hvorav 10 enkeltlugarer, en dobbeltlugar og en 4-manns lugar.
Fjerde «Veidnes» i rekken
Wahlvåg sier at «Veidnes» er en bygd ved Laksefjorden hvor navnet kommer fra, og var navnet på en 200 m³ ombygd sildetråler som Børge Lorentzsen og Dønna Brønnbåtservice kjøpte i 1995.
– Denne fikk raskt et godt rykte blant oppdrettere i området og det ble da valgt å videreføre navnet ved anskaffelser av nye og større fartøy. Dette er «Veidnes» nummer 4 i rekken i Frøy historien, forteller Wahlvåg.
Utstyr:
Nye «Veidnes» er utstyrt med diesel-elektrisk fremdrift som består av 2x CAT 3512E hovedmotor samt 2 x CAT 3516E generatorsett.
Kongsberg har levert propell av typen Promas 72 A1/4 D-B/N/P-3000 FP samt thrustere av typene 2x TT1650 DPN CP og 2x Kongsberg TT1650 DPN CP.
Elektrisk systemintegrator samt leveranse av broløsningen av typen Raven INS og batteripakke kommer fra Norwegian Electric System.
Fiskebehandlingssystemet er fra MMC First Process.