MS «Olympic Boreas»
CSOV-skipet «Olympic Boreas» ble levert til Olympic av Ulstein Verft den 25. juli. Skipet er det første av to søsterskip, basert på ULSTEIN SX222-designet fra Ulstein Design & Solutions AS.
Kontrakten mellom Ulstein og Olympic ble undertegnet i 2022 og skroget er bygget ved Crist S.A verftet i Polen. Selve utrustningen ble startet i januar i år.
«Olympic Boreas» er designet med TWIN X-STERN og har en unik hybrid kraftintegrasjonsløsning. Skipet har installert heistårn og gangvei, og har plass til 126 personer, alle i lugarer med dagslys. Innredningen favner videre om kontor, salonger og dagrom, to spillerom og et treningsrom for å gjøre skipet til et hjem borte fra hjemmet.
Skipet ble av Skipsrevyen nominert til Ship of The Year.
Konsernsjef Stig Remøy i Olympic Group framhever godt samarbeid.
– Vi er stolte av å ta imot «Olympic Boreas», et innovativt og fremtidsrettet fartøy. Dette skipet er et produkt av det gode samarbeidet mellom Ulstein og Olympic og styrken i den maritime klyngen i vår region, og vil spille en viktig rolle i våre fremtidige operasjoner innen offshore energi. Vi ser frem til å bruke dette høykvalitetsfartøyet for å fremme bærekraftige, effektive, og sikre operasjoner i bransjen.
– Sammen med Olympic har vi utviklet og bygget et førsteklasses skip, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group.
– Vi har samarbeidet med Olympic på mange tidligere prosjekt og er takknemlige for at de nok en gang valgte Ulstein til dette innovative nybygget. Jeg er stolt over at vi nå har levert dette nestegenerasjons skipet til offshore energiindustrien. Dette skipet vil rederiet ha glede av i mange år fremover.
TWIN X-STERN
Ulstein sine skrogløsninger har svært gode sjøegenskaper. De er utviklet for røffe forhold, og sikrer trygge og komfortable reiser for mannskap og passasjerer. TWIN X-STERN-løsningen har fire hovedframdriftspropeller: to monterte i akterskipet og to i forskipet. Med dette oppsettet er skipet svært smidig å manøvrere, og kan utføre gangveioperasjoner på en effektiv måte. Dette har en stor effekt på drivstofforbruket ved dynamisk posisjonering.
Hybrid kraftløyving
Ulstein Power & Control sin hybrid kraftløsning innebærer et stort batterisystem og dieselgeneratorer som opererer med variabel fart, noe som sikrer optimal drivstoffutnyttelse.
Skipet er gjort klart for metanol, og åpner veien for nullutslippsoperasjoner. Det er også satt av plass til ekstra batterikapasitet, som gjør det mulig med fullelektriske operasjoner når den nødvendige infrastrukturen blir tilgjengelig. Energieffektivitet har vært målet, og resultatet er en maksimering av energieffektive operasjoner, manøvreringsevne og funksjonalitet. Skipet ble døpt i en seremoni to dager etter overleveringen.
«Olympic Boreas» har en lengde på 89,6 meter og en bredde på 19,2 meter.
Olympic og Ulstein, samarbeider med andre aktører i et prosjekt for å utvikle en livssyklusvurdering av nye skip, med fokus på «Olympic Boreas» og søsterskipet.
Utstyr:
Hovedmotorer er fra Pon Powem mens Nogva Motorfabrikk har levert nødgeneratorer.
Kongsberg Maritime har levert fremdriftssystemet, thrustere, navigasjonsutstyr, brokonsoller og DP. Krengnings- og rulledempingssystem er fra Hoppe Marine GmbH.
HVAC er levert av Aeron. Sentralvarmeanlegg og kjele er fra Ulmatec Pyro.
Ampelmann Operations BV har levert Walk to Work gangveisystem. 3D bevegelseskompenserende kran er levert av Motus AS.
UPS-Systemet er levert av Anda Olsen. Spillvannseperatorer er fra Alfa Laval Nordic. Pumper er fra Allweiler.
Innvendige dører er fra Baggerød, mens utvendige dører samt luker er fra Libra-Plast. Vinduer er fra Bohamet. Vanntette skyvedører er levert av IMS Technologies. Sanitetsanlegget er fra Jets.
Integrert kraft- og automatiseringssystem basert på X-CONNECT-plattformen, inkludert batterisystem og generatorer er levert av Blue Ctrl.
Lys om bord er levert av Glamox. Interiøret er levert av Vestnes Ocean med møbler fra Ekornes og Fora Form.
MOB båt og davit er levert av Mare Safety. Livbåter er fra Palfinger Marine Norway. Vestdavit har levert livbåt og redningsflåte daviter.
Rensesystemet for ballastvann er fra Norwegian Greentech.
Fartøyet er designet av Ulstein Design & Solutions og malt av Westing AS.