Click to add caption

«Energy Craft 3514-01», «Energy Craft 3514-02» og «Energy Craft 3514-03»

Det singaporske verftet Strategic Marine har overlevert tre nye mannskapsfartøy for det Monaco-baserte rederiet All Energies Services (AES). Designet kommer fra Kristiansand.

De tre 35 meter lange fartøyene «Energy Craft 3514-01», «Energy Craft 3514-02» og «Energy Craft 3514-03» er klasset av Bureau Veritas og er utviklet i samarbeid med det franske marineingeniørfirmaet Aircat Vessels og det norske skipsdesignselskapet Espeland og Skomedal Naval Architects (ESNA). 

De er spesialdesignet for offshore mannskapstransport, med en layout optimalisert for enkelt vedlikehold og minimal nedetid.

– Designet ble spesifikt utviklet for å møte og overgå kravene i olje- og gassindustrien, sier Jerome Arnold, administrerende direktør i Aircat Vessels, til Baird Maritime. – Det tar ikke bare hensyn til kritiske operasjonelle behov, men gir også økt kapasitet utover industristandarder, med forbedret effektivitet, sikkerhet og allsidighet i krevende offshoremiljøer.

Innovativt design for effektivitet

Med et forsterket skrog og SES’ aktive bevegelsesdemping er hvert fartøy konstruert for å sikre trygge og effektive overføringer selv i bølger på opptil 2,5 meter. Et nettverk av sensorer og datastyrte luftspjeld lar fartøyet dynamisk tilpasse seg skiftende sjøforhold, noe som optimaliserer både effektivitet og komfort i høy hastighet.

Fartøyene har et luftputesystem som forbedrer stabilitet og manøvrerbarhet, samtidig som det reduserer drivstofforbruket ved å senke motstanden i vannet. Dette øker ikke bare sikkerheten og effektiviteten, men reduserer også utslipp og miljøpåvirkning.

En bevegelseskontrollenhet bruker luftputen til å absorbere bølgeeffekter, noe som minimerer vertikale bevegelser og akselerasjon. Dette sikrer trygg tilgang til FPSO-plattformer under mannskapsoverføringer.

Innredningen om bord inkluderer seter i businessklasse med regulerbare rygg- og fotstøtter, samt et underholdningssystem og internett med høy hastighet for passasjerer og besetning.

Hoveddata:

  • Navn: «Energy Craft 3514-01»/«Energy Craft 3514-02»/«Energy Craft 3514-03»
  • Verft: Strategic Marine
  • Design: Aircat 35 ESNA
  • Lengde: 35 meter
  • Bredde: 14 meter
  • Tonnasje: 310
  • IMO-nummer: 9993913/9993925/9993937
  • Rederi: All Energies Services
  • Motor: 4 x MTU 16V2000M72, à 1.440 kW. 
  • Vannjet: 4x S50-3/CA – Kongsberg
  • Autopilot: Sperry Navipilot 4000
  • Generator: 2x Onan Cummins à 65 KWe.
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno/Simrad/Sailor
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230
  • Livbåter: Survitec
  • Passasjerseter. Eknes

Fire MTU 16V2000M72-motorer, designet for kontinuerlig drift i høye hastigheter, driver Kongsberg vannjetter. Disse gir rask akselerasjon og er mindre utsatt for skader fra undervannshindringer. Dette gjør det mulig for hvert fartøy å oppnå hastigheter på over 50 knop. 

De høye hastighetene halverer reisetidene, slik at mannskapsskift kan utføres samme dag, noe som reduserer kostnader knyttet til overnatting, logistikk og tapt arbeidstid.

Motorene er plassert i en forskjøvet konfigurasjon for å optimalisere plassen i skroget. På grunn av avstanden mellom den fremre motoren og vannjeten har Aircat Vessels valgt en karbonaksel for å redusere vekt og vibrasjoner.

Fartøyenes spesifikasjoner ble presentert for rederiet, som anerkjente fordelene ved designet. Etter en grundig evaluering ble spesifikasjonene inkludert i en anbudskonkurranse, der AES ble valgt som eier.

I tillegg måtte Aircat Vessels optimalisere SES-teknologien for olje- og gassindustrien, slik at luftputesystemet sikret både stabilitet og høy hastighet innenfor de krevende leveringstidene.

Testfasene inkluderte omfattende sjøprøver for å vurdere hastighet, stabilitet og ytelse under reelle forhold. Data fra disse testene førte til flere iterasjoner av forbedringer.

AES’ nye crewbåter vil operere utenfor Angola og sikre trygge mannskapstransporter til og fra TotalEnergies’ offshore-installasjoner.

Crewbåtene kan evakuere hele arbeidsstyrken fra en offshore-installasjon ved en nødssituasjon. De kan også frakte opptil fem tonn last, med dedikerte festepunkter for sikker sikring av utstyr og mulighet for å transportere en båre ved skader.

Redningsområdet har et davitsystem for mann-over-bord-redning, samt en ekstern gassdetektor og et termisk kamera for søk- og redningsoperasjoner. I tillegg har fartøyene et eksternt spylesystem for beskyttelse under evakuering.

Redundans for økt sikkerhet

Crewbåtene er utstyrt med et høyt nivå av redundans for å sikre at ingen motorfeil stopper operasjonen. Selv ved en feil opprettholdes ytelsen med minimal hastighetsreduksjon.

Luftputesystemet har flere backup-komponenter, inkludert trykksensorer, løftevifter, bagvifter og en delt baugskjørtkonstruksjon for ekstra sikkerhet.

Strømforsyningen er sikret av to uavhengige Cummins Onan-generatorer, der én generator er nok til å dekke hele fartøyets energibehov.

Navigasjonssystemet er oppgradert med SEA.AI Sentry antikollisjonssystem, som bruker termiske og RGB-sensorer for objektdeteksjon og forbedret situasjonsforståelse.

Crewbåtene har også et «plug-and-play»-design, som muliggjør rask utskiftning av hovedkomponenter med minimal nedetid. Dette sikrer optimal tilgjengelighet og reduserer driftskostnader.

Utstyr:

De tre fartøyene er utstyrt med 4 x MTU 16V2000M72, à 1.440 kW. Vannjettene er fra Kongsberg og består av 4x S50-3/CA. Kongsberg har også levert manøversystemet. 

Humphree har levert interceptorer. Girbokser er av typen ZF 5000. 

Motorene til luftputevifter er av typen MAN D2676. Generatorer er to stykker Onan Cummins à 65 KWe.

Autopiloten er av typen Sperry Navipilot 4000. Elektronikken består i utstyr fra Furuno, Sailor og Simrad.

Redningsutstyret er levert av Survitec. Brannslukkingssystemet i maskinrom er av typen Novec 1230. 

Setene i styrehuset er fra NorSap, mens passasjersetene er fra Eknes. Fartøyene er malt i maling fra Jotun.