
MS «Yngve»
Servicefartøyet MS «Yngve» er Moen Marins aller første NabCat 1512 i stål – en båttype som selskapet har standardisert og som kan bygges i både stål og aluminium.
Moen Marin har overlevert servicefartøyet MS «Yngve» til Finnsnes Dykk & Anleggservice (FDA).
FDA vil primært bruke MS «Yngve» i spotmarkedet, men fartøyet er ikke begrenset til oppdrettsservice. Det vil også bli benyttet til rør- og anleggsarbeid langs hele kysten.
Marin Design er designere av fartøyet.
– Vi ser at det er behov for både aluminium og stål i denne størrelsesklassen for servicefartøy. Serviceselskapene har ulike preferanser når det gjelder materialvalg, og vi dekker nå begge alternativene med vårt design, sier Robin Johansen, salgssjef i Moen Marin.
Første i stål
MS «Yngve» er Moen Marins aller første NabCat 1512 i stål.
– Vi har en serie NabCat 1512 HYB i aluminium som har blitt en markedsstandard for allsidige servicefartøy i sin klasse. I tillegg har vi NabCat 1512 HYB i stål, som vi tilbyr med en bollard pull på opptil 21 tonn og mulighet til å strekke krankapasiteten opp til 165 tm, sier Johansen.
Store drivstoffbesparelser
Siden 2019 har Moen Marin innhentet driftsdata fra sine leverte fartøy. Analysene viser at drivstofforbruket kan reduseres med opptil 50 prosent i en repeterende driftssyklus hvor batteribruken maksimeres i kombinasjon med landstrøm.
– Vi har også tall fra fartøy av denne typen som ikke har tilgang til landstrøm eller et repeterende driftsmønster. Disse fartøyene viser en besparelse på 30 prosent i drivstofforbruk og utslipp, basert på generatorlading og utnyttelse av batteri i operasjon, sier Johansen.
Moen Marin og Marin Design har videreført designet fra NabCat 1512-serien i aluminium, med nødvendige tilpasninger for overgang til stål.
– Dette har resultert i et fartøy med en dybde i riss på 4,5 meter og en skrogbredde på hele 4 meter per skrog. Høyden fra vannlinje til tunneltak er 1 meter, noe som gjør dette til et eksepsjonelt godt fartøy under krevende forhold, forteller Johansen.
– Hvordan opplever mannskapet komforten om bord sammenliknet med tidligere servicekatamaraner?
– Fartøyet håndterer røff sjø meget godt. Det har god stabilitet og er støyisolert. I tillegg har det gode hvilerom. Kunden har også gjort enkelte tilvalg med fokus på mannskapskomfort og møblement, opplyser Johansen.
Flere under bygging
Johansen legger til at Moen Marin har fått god respons på denne serien og har for øyeblikket seks NabCat 1512 HYB i stål under bygging for kunder.
– Moen Marin har opparbeidet seg solid kompetanse på hybride drivlinjer siden vår første levering i 2019. Vi jobber kontinuerlig for å beholde vår posisjon som markedsleder innen hybride fartøy til oppdrettsnæringen, og vi vil fortsette å sette standarden for lav- og nullutslippsfartøy, sier Johansen.
Han avslutter med å love et designløft i tiden fremover og røper at Moen Marin snart vil offentliggjøre flere spennende nybygg.
Utstyr:
MS «Yngve» er utstyrt med elektriske motorer fra Danfoss, mens batterisystemet er fra ZEM. Generatorsettet er av typen Caterpillar fra Pon Power.
Gir er levert av Kumera. PMH har levert thrustere og capstaner om bord.
Dekksutstyret er fra SHM Solutions, mens kranen om bord er fra Palfinger. Navigasjons- og kommunikasjonspakken kommer fra Navy Rørvik.