«Hákon» er et vakkert fiskefartøy med lengde på 75,40 meter.

MS «Hákon»

Den vel 75 meter lange kombinerte ringnot/tråleren «Hákon» ble 10. oktober overlevert fra Karstensens Skibsværft til de islandske eierne Gjögur p/f. Skroget ble bygget av Karstensen Shipyard i Gdansk i Polen.

Publisert

Nybygget erstatter eiernes tidligere fartøy med samme navn, som for øvrig nå er lagt ut for salg. Det kan ellers nevnes at det islandske rederiet også drifter to andre bunnfiskfartøyer. Når det gjelder nybygget «Hákon» så er design, spesifikasjoner og innretninger resultatet av et omfattende og nært samarbeid mellom rederi og verft, hvor alle løsninger er optimalisert og tilpasset for å imøtekomme rederiet og mannskapets spesifikke krav.

Nyeste teknologi

Hovedfokuset har vært å optimalisere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet, optimalisere håndteringen og lagringsmulighetene for fangst og redusere drivstofforbruket. For å klare dette er fartøyet utstyrt med den nyeste maskinen og teknologien.

Skroget er bygget i stål med to sammenhengende dekk, og med langt bakk- og båtdekk. Styrehuset, båtdekk, skorstein og master er laget i aluminium. Skrogformen er rund og inkluderer bulbbaug og hekk-skeg, med bølgebrytende baug og akterhekk. 

Styrehuset er romslig og godt utstyrt.

Under hoveddekk er skroget delt inn i følgende vanntette rom: forpeak, sonar-/thrusterrom, isolert RSW-tankseksjon med 13 tanker og sentral RSW-pumpe- og manifoldrom, maskinrom med hovedmotor koblet til reduksjonsgir med én, «ducted» propell, samt hekkparti med drivstoff- og smøreoljetanker.

360 graderes utsikt

Hoveddekket er arrangert med baugrom, lager, rom for ozonanlegg, RSW-rom/kanaler med sentrale korridorer, vakuumpumperom, og midtskips RSW-maskinrom. 

Aktenfor lagerseksjonen ligger babord boligområde, verksted for styrbord/senterlinje, motor, kontrollrom, lagringsrom, garnkasser og helt akter kombinert hydraulikk- og styrehusrom. Det overbygde dekket inneholder generatorrom og lagringsrom. 

Rulledempingstank er etterfulgt av lukket lastdekk, med dekkshus, RSW-kontrollrom, prøverom og vektrom. Lasteslanger og luker for RSW-tankene er tilkoblet overbordkanaler forut og akter. Styrehuset er på toppen av dekkshuset, med 360° utsikt og en skorstein på babord side.

Boligdelen inneholder 2 lugarer for 1–2 personer, én enkeltlugar for mannskap og én offiserslugar, alle med eget toalett og dusj. Her finnes også vaskerom og trimrom. For å redusere støy er boligområdene plassert lengst mulig fra propellen, og flere strukturelle tiltak er tatt for å oppnå et lavt støynivå. 

På det overbygde dekket er følgende arrangert: lagringsrom i baugrom, generatorrom, babord og lagringsrom. Deretter følger en rulledempningstank etterfulgt av et lukket lastdekk, med senter-dekkshus med RSW-kontrollrom og prøve-/vektrom under vannskiller. Lasteluker og ventiler for de 13 RSW-tankene er koblet til overbordskanaler forover/akter babord og styrbord.

Eget trålverksted

Aktenfor midtskips ligger en overbygning med korridor på babord side. Overbygningen inneholder fem enkeltmannslugarer for mannskap og sykestue, alle med eget toalett og dusj. Videre finnes omkledningsrom og kaffebar. På babord side av overbygningen ligger et trålverksted. 

Hoveddata:

  • Navn: «Hákon» 
  • Verft: Karstensens Skibsværft
  • Byggenummer: 475
  • Design: Karstensens Skibsværft
  • Lengde: 75,4 meter
  • Bredde: 16,5 meter
  • Tonnasje: 3178
  • IMO-nummer: 9959711
  • Rederi: Gjögur p/f
  • Motor: Wärtsilä 8V31
  • Gear: Wärtsilä SCV95-PDC58
  • Propell: Wärtsilä 4G1005
  • Generator: Caterpillar C32 og C16
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Sónar, Simberg og Marport 
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro

Akter for overbygningen er et tråldekk med 2 nettromler side om side, babord/senterlinje og styrbord garnkasse nedsenket i shelterdekk. Ved akterenden, senterlinje, er hydrauliske hekkeporter og hydraulisk opererte styrepinner.

Akselgenerator og PTO

Designprinsippet for hovedmotoren/tilleggsoppsettet er som følger: Reduksjonsgiret har en Power-Take-Off med en akselgenerator som produserer 3000 kWe. For å dekke ekstra strømbehov er fartøyet utstyrt med to hjelpeaggregater som produserer henholdsvis 940 og 565 kWe. 

Under fiskeoperasjoner, når vinsjsystemet er i bruk, vil PTO være tilkoblet, og strøm leveres fra akselgeneratoren. Når det er fullt kraftbehov på vinsjene, er det vanligvis ikke samme kraftbehov på hovedmotoren, som da fungerer som kraftkilde både for fremdrift og vinsjsystemet. Under normal sleping kan akselgeneratoren kobles ut, og strøm kan leveres av hjelpeaggregatene.

De to hovedaggregatene kan kobles til hovedtavlen, kontrollert av fartøyets DEIF Power-Management-System. En samleskinnebryter er også installert i hovedtavlen, som gjør det mulig å mate bakre thruster fra akselgeneratoren og fremre thrustere og hotelldrift fra dieselaggregatene. Videre har fremdriftssystemet en nødløsning, der akselgeneratoren fungerer som elektrisk fremdriftsmotor drevet av hjelpeaggregatene gjennom en kløtsj mellom hovedmotor og girkasse.

Elektrisk system er designet for glidende frekvens (60-50 Hz) ved hjelp av frekvensomformere for 400/440 V og UPS med ren strømforsyning for 230 V, noe som gjør det mulig å redusere hovedmotor og propellens omdreininger med 17 prosent. Dette designet sikrer en økonomisk og sikker driftsprofil for fartøyet.

Utstyr: 

«Hákon» er utstyrt med hovedmotor fra Wärtsilä av typen Wärtsilä 8V31. Samme selskap har også levert propeller av typen 4G1005 samt gir av typen SCV95-PDC58. Hjelpemotorer er av typen Caterpillar C32 og C16 som gir henholdsvis 940 kWe og 565 kWe. 

Ror og styremaskin er levert av Kongsberg. Akter- og baugthrustere er levert av Brunvoll og består av 2x Brunvoll FU63-1550, 700 kW / 952 HP akter og 1 x Brunvoll FU63-1750, 900 kW / 1224 HP forut. 

Dekksutstyret er levert av SeaQuest i Irland og består av trålvinsjer, nettromler, snurpevinsjer, ankerspill og fortøyningsvinsjer for å nevne noe. Samme selskap har også levert alt av kraner om bord.

Trålblokker er levert av Brødrene Markussen mens anker og kjetting er levert av Max Fodgaard. 

RSW-systemet er levert av PTG FrioNordica med akutartoter fra Eltorque. Vakuumsystemet kommer fra C-Flow. 

Pumper kommer fra Desmi mens toalettsystemet er levert av Jets. 

MOB båt er av typen Viking Norsafe Merlin 615 med en davit av typen Viking MDM DAF-275 E. Livbåtene er av fra Viking. 

Brannslokkingssystemet er fra Survitec, mens branndeteksjonssystemet er fra Tyco. 

Interiøret om bord på «Hákon» er levert av Maritime Montering. Stolene i styrehuset er av typen NorSap 1600. Utstyret i byssen er fra Beha-Hedo.

Den elektriske installasjonen er gjennomført av KS Elektro. Elektronikken er levert av henholdsvis Sónar, Simberg og Marport fra Island og installert av KS Elektro. 

Dette nye fiskefartøyet har kino om bord.