MS «Jomfruland» er levert til Kragerø Fjordbåtselskap.

MS «Jomfruland»

Maritime Partner i Ålesund har overlevert et nytt passasjerfartøy til skjærgården i Kragerø. Kunden, Kragerø Fjordbåtselskap, gleder seg til å kunne sette fartøyet i drift.

«Jomfruland», en ALUSAFE CAT 20, er utrustet hos Maritime Partner i Ålesund. Skroget er designet av sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen. Skroget har effektive, moderne linjer med lav motstand gjennom vannet og lave bølgehøyder. 

– Vi er stolte av å levere vår nyeste katamaran til Kragerø Fjordbåtselskap. Fartøyet er utrolig stillegående, og gir en behagelig og komfortabel opplevelse for passasjerer og mannskap. Den går lett i sjøen og oppnår god fart i forhold til motoriseringen. Kunden har lagt stor vekt på dette, og vi er glade for å kunne levere et fartøy som skaper lite «sjø», noe som også var et hovedfokusområde fra kunden, sier Silje Nogva – prosjektleder hos Maritime Partner.

– Det oversiktlige styrehuset byr på god plass og trivelige arbeidsforhold for mannskapet, noe som sikrer en komfortabel og effektiv arbeidsdag ombord. Maskinrommet er også designet med tanke på enkel tilgang til servicepunkt, og er oversiktlig for å gjøre vedlikehold og service så enkel som mulig, avslutter Nogva. 

– Vi er meget fornøyde med å ta imot vårt nybygg Jomfruland og gleder oss til å sette denne i drift i Kragerøskjærgården, sier Georg Andreas Steintveit- daglig leder i Kragerø Fjordbåtselskap IKS. 

KFS og verft har også hatt fokus på god passasjerkomfort i byggingen av fartøyet. 

Hoveddata:

  • Navn: «Jomfruland» 
  • Verft: Maritime Partner
  • Byggenummer: 2300
  • Design: Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen
  • Lengde: 20,42 meter
  • Bredde: 7 meter
  • MMSI: 258030880
  • Rederi: Kragerø Fjordbåtselskap
  • Motor: Volvo Penta D8A4-A (IPS 600) J.W. Gulliksen
  • Manøversystem: EVC2.0 - J.W. Gulliksen
  • Propell: IPS 15 N1 - J.W. Gulliksen
  • Generator: Nogva Nanni QLS 22T
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno, Sailor, Zenitel, ProNav - Marinelektronikk
  • Brannslukningsutstyr: 
  • Livbåter: Viking Life-Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Midsund Elektro
  • Landgang: LG390 - Undertun Industri

– Jomfruland gir oss økt kapasitet med plass til totalt 60 passasjerer, samtidig som vi oppfyller krav til universell utforming, noe som er viktig for oss. Vi er stolte over at vi nå kan tilby passasjerer og mannskap et moderne fartøy som gir både bedre komfort og tilgjengelighet, sier Steintveit. 

Fartøyet har en hydraulisk landgang i baug som bidrar til sikker om bord- og avstigning for passasjerer på ulike kaier. 

På dekk er det god plass til sykler, og innendørs finner man en lys og romslig salong med panoramautsikt over skjærgården. Den første tiden vil fartøyet gjennomføre testing og opplæring lokalt i Kragerø, før fartøyet gradvis blir satt inn i fast rute. 

– Vi har et stort fokus på sikkerhet, og vi vil sørge for at mannskapet får grundig opplæring, samtidig som vi tester alt det tekniske lokalt før fartøyet settes i fast rute, avslutter Steintveit

Utstyr: 

Hovedmotor på «Jomfruland» er av typen Volvo Penta D8A4-A (IPS 600) levert av J.W. Gulliksen AS. Samme selskap har også levert IPS 15 N1 propell og EVC2.0 manøversystem. Generatoren av typen Nanni QLS22T er levert av Nogva Motorfabrikk. 

Elektronikken om bord er levert av Marinelektronikk med komponenter fra Furuno, ProNav, Sailor og Zenitel. 

Midsund Elektro har stått for den elektriske installasjonen om bord. 

Rørleggingstjenester er levert av Tekken AS. Livbåter kommer fra Viking Life-Saving Equipment, mens øvrig redningsutstyr er levert av Survitec Norway. 

Passasjersetene er levert av West Mekan av typen WM1000 mens styrehusstolene er av typen NorSap 1500 fra NorSap. 

Vinduer er levert av SI-Glass mens dører og luker kommer fra Libra-Plast. Ventilasjon er levert og installert av Kamo Ent. AS. 

Landgangen kommer fra Undertun Industri og er av typen LG390.