MS «FSV Superior»
I begynnelsen av september ble det nye hybride service- og bløggefartøyet «FSV Superior» overlevert fra Fitjar Mek. til FSV Group.
Det nye fartøyet er 25 meter langt og 11,4 meter bredt og er designet av Solstrand Trading med benevnelsen S-2412-HBV
Dette er den 11. bløggebåten som er bygd på Fitjar Mekaniske Verksted, og det 47. fartøyet som er bygget komplett på Fitjar.
«FSV Superior» har «stun & bleed»-fabrikk montert i container om bord, med én bløggelinje. Fartøyet vil også få installert batteripakke på 1 500 kWh om bord.
– Vi har inngått en langtidskontrakt for «FSV Superior» med et internasjonalt oppdrettsselskap, og fartøyet skal rett i drift her i Norge, uttaler daglig leder Arild Aasmyr i FSV Group til Kyst.no.
Alt er laget i Norge
Aasmyr forteller at dette er selskapets andre nye bløggefartøy.
– Dette fartøyet har en veldig stor batteripakke, som gjør at man sparer miljøet. Det gjør også at fartøyet kan operere en stor del av døgnet kun på batterier. Vi har valgt FMV som skipsbygger for de har erfaring med bygging av slike fartøy, forteller han.
Fra tidligere har FMV levert bløggefartøyene FMV52 «Multi Arctic» til FSV Group, og har FMV56 «FSV Scotia» under produksjon som skal leveres første kvartal 2025.
I 2023 ble det også utført en omfattende ombygging av «Multi Safety» på Fitjar Mekaniske Verksted AS, som også ble omgjort til et bløggefartøy.
Aasmyr sier at alt er bygget i Norge, også skroget.
– I tillegg har vi norsk design og kun norske underleverandører fra hele kysten. Så dette har vært et veldig godt samarbeidsprosjekt, poengterer han.
Opererer også i Skottland
Rederiet har nå totalt 23 fartøy i flåten, og flere er på vei.
– Vi har totalt 270 ansatte, og har nylig ansatt noen flere til vårt nye fartøy. Mannskapet om bord blir en kombinasjon av folk vi har i rederiet fra før, samt noen nye fjes.
FSV Group opererer i Norge, Canada, Færøyene og i år har de startet med drift i Skottland, der de nå har et fartøy.
– Det er et spennende marked, og vi ser for oss flere fartøy her fremover, sier han.
Utstyr:
Fartøyet har 2 stk. Volvo Penta D16 hovedmotorer om bord. Gir, propellanlegg og manøversystem er levert av Nogva Heimdal Propulsion. Styremaskinen er fra Scan Aps, mens sidepropeller er levert av MB Hydraulikk og Elmarin.
Elmarin har for øvrig også levert hovedtavler, hybridelektrisk fremdriftssystem med omformere, elektriske motorer og batterisystem samt PMS og IAS.
Kranene om bord er fra North Sea Maritime, mens fabrikken er levert av Optimar.
Tankvaskeanlegg, rørvask, ozon og UV-filter er fra Redox.
Malingsentreprisen er fra Carboline Norge, mens interiøret er fra Maxship Inter AS. Stål er levert av NV Service South AS.
Elektroinstallasjonen er gjort av Vassnes Power mens elektronikken kommer fra Vico AS. Ventilasjon er levert og installert av Aritech AS.