«Sudri Enabler» er levert fra Gondan Shipbuilders til Edda Wind.

MS «Sudri Enabler»

I begynnelsen av mai slengte gudmor Martha Kold Monclair champagneflasken i skutesiden, og ga Edda Winds nybygg navnet «Sudri Enabler»

Publisert

Fartøyet er av samme design som de andre som blir bygget ved Gondan Shipbuilders i Spania. De skal bygge totalt seks fartøy, og «Sudri Enabler» var nummer fire i rekken. Fra før er «Edda Boreas» og «Edda Breeze» og «Edda Nordri» levert. 

«Sudri Enabler», med søskenskip, er av Salt 0217 design fra Salt Ship Design på Stord og er spesialskip for offshore vind og forberedt for utslippsfrie operasjoner med et hydrogenbasert fremdriftssystem.

Sudri kommer fra norrøn mytologi og representerer en av de fire karakterene (Sudri, Nordri, Vestri og Austri) som holder himmelen oppe etter at den ble laget av gudene fra hodeskallen til Ymir.

Navnet på det nye fartøyet ble ikke tilfeldig valgt. Alle skipene ved Edda Wind vil bli omdøpt til «[skipsnavn]» + «Enabler» – som en del av selskapets løfte om å muliggjøre grønn energi og en grønnere fremtid.

Viktigere er at Edda Wind bare endrer fartøyenes navn mens selskapets merkevare ikke endres. Edda Wind er allerede et sterkt navn i markedet, og firmanavnet vil bestå.

«Sudri Enabler» ble døpt i begynnelsen av mai. Gudmor var styremedlem i Edda Wind, Martha Kold Monclair.

– Fra og med vårt siste nybygg vil våre fartøyer bære navnet «ENABLER» som en visuell, konstant og sterk påminnelse til oss selv og våre kunder om vår visjon og vår ekspertise. Vi ønsker «Sudri Enabler» velkommen til vår flåte og vil snart begynne å endre navn på resten av flåten vår, sier Kenneth Walland, administrerende direktør Edda Wind.

Tone Lunde Bakker er for øvrig administrerende direktør i Eksfin som har bidratt i finansieringen gjennom et lån på 55 millioner Euro, tilsvarende 600 millioner kroner som tilsvarer verdien av norsk design og utstyrsleveranser til skipene som skal bygges. 

Fartøyene skal huse vindturbinteknikere mens de arbeider på offshorevind turbiner. CSVOen er 88,3 meter lang og 19,7 meter bred. Det rommer opp til 120 personer.

Hoveddata:

  • Navn: «Sudri Enabler»
  • Verft: Gondan Shipbuilders
  • Byggenummer: C492
  • Design: Salt 0217 - Salt Ship Design
  • Lengde: 88,3 meter
  • Bredde: 19,7 meter
  • Tonnasje: 6800
  • IMO-nummer: 9964924
  • Rederi: Edda Wind
  • Motor: CAT 3512 E - Finanzauto S.A
  • DP-System: Kongsberg Maritime
  • 3D kran: Macgregor
  • Baugthruster: Brunvoll
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Viking Iberica
  • Livbåter: Viking Iberica
  • Elektrisk installasjon: Pro Electronica Sur S.A.

Skipet er klart for å ta i bruk nullutslippsoperasjoner, med hydrogenbasert fremdriftssystem, som er basert på Liquid Organic Hydrogen Carrier (LOHC).

Utstyr: 

Hovedmotorene om bord i «Sudri Enabler» er av typen CAT 3512 E fra Finanzauto S.A. Baugthrustere er levert av Brunvoll, mens thrustere akter er levert av J.M Voith SE & Co.

Kongsberg Maritime har levert DP-systemet om bord. Siemens Energy har levert BlueDrive Plus C System.

Fortøynings- og ankervinsj er levert av DMT Marine Equipment S.A. mens G.J Wortelboer har levert anker og kjetting.

Livbåter og tilhørende daviter samt dekkskraner er levert av Palfinger Marine Europe. Daviter til redningsfartøy er fra MacGregor som også har stått for leveransen av 3D kran og gangbro.

HVAC er levert av Teknotherm. Aktuatorer er fra Eltorque. Elektrisk installasjon er gjort av Pro Electronica Sur S.A. Elektronikken om bord er fra Furuno. Internkommunikasjonen er fra Sunncom.

Lensevannseperatorer er fra GEA Westfalia.

Osmosesystem er fra Gefico Enterprise S.L. Antirullesystem kommer fra Hoppe Marine.

Interiøret er levert av Lido Marine. Vanntette dører er fra IMS Technologies. Kloakksystem kommer fra Jets. Rednings- og brannslukkingsutstyr er fra Viking Iberica.

Helidekket er fra Marine Aluminium.

Skipet er klasset av DNV og malt i maling fra Jotun Iberica.