MS «Edda Goelo»
Astilleros Balenciaga har overlevert «Edda Goelo» til Edda Wind. Overleveringen skjedde like før påske.
Fartøyet går rett i kontrakten Edda Wind har med Siemens Gamesa Renewable Energy ved vindparken Saint-Brieuc i Frankrike. En kontrakt som har varighet til andre kvartal 2028. Vindparken, med 62 turbiner, vil ha en kapasitet på 496 MW, tilsvarende det årlige strømforbruket til 835 000 mennesker.
Ifølge en melding fra Edda Wind er «Edda Goelo» designet med fleksibilitet og betjening som gjør den i stand til å betjene vindparker over hele verden.
Fartøyet er også klargjort for nullutslippsoperasjoner med hydrogen som energibærer. Dette konseptet er tatt i bruk av Edda Wind da det oppfyller selskapets kriterier for sikker drift, logistikkløsninger og varighet.
– «Edda Goelo» representerer fremtiden for offshore vindservicefartøyer, og er den andre SOV i hele verden som forberedt for et hydrogenbasert energisystem som kan tåle opptil fire ukers seilingstid. Denne milepælen posisjonerer fartøyet til å støtte bygging og idriftsettelse av vindparker uten å generere karbonutslipp, i tråd med vår forpliktelse til bærekraft, sier Kenneth Walland, administrerende direktør i Edda Wind.
Syv fartøy under bygging
«Edda Goelo» er designet av Salt Ship Design på Stord, med designbenevnelsen Salt 0358 og er søsterfartøyet til «Edda Brint» som levert fra Astilleros Balenciaga i Spania i oktober 2022. Den har plass til opptil 60 personer i separate høystandard lugarer. Et mannskap på 20 og 40 teknikere.
I tillegg til dette og de syv fartøyene (alle CSOV-er) som for tiden er under bygging, eier og driver Edda Wind to SOV-er, «Edda Mistral» og «Edda Brint» og tre CSOV-er, «Edda Breeze» , «Edda Boreas» og «Edda Nordri».
Den observante leser har allerede lagt merke til at skipet ikke er malt i Edda Winds tradisjonelle oransje farge, men i blått. Dette er for å være i samsvar med Siemens Gamesas profilfarger.
Utstyr:
«Edda Goelo» er utstyrt med 3x 3512E HD hovedmotorer fra Caterpillar. Nødgeneratorer er av typen Scania C19 M. Voith Schneider har levert fremdriftsthrustere av typen 2xeVSP 26/230. Brunvoll har levert de tre sidethrusterne av typen FU93.
Den bevegelseskompenserte gangveien er av typen Horizon V5 3D fra MacGregor som også har levert dekkskran. Arbeidsbåten er av typen Alusafe 1150WF fra Maritime Partner.
Lido Marine har levert komplett innredingspakke med fokus på norske underleverandører som inkluderer møbler fra Ekornes og Scan Sørlie, baderom/veggpaneler fra Norac, tak fra Meta, styrehusstoler fra Alu Design, toaletter fra Jets, bysse- og messeutstyr fra Beha Hedo samt dører til kjøle- og fryserom fra Fresvik.
Navigasjonsløsningen er fra Furuno mens Viking Norsafe Life-Saving Equipment har levert sikkerhetsutstyret. Ballastrensesystemet er fra Optimarin mens avfallshåndteringen er fra Delitek. Aktuatorene er levert av Eltorque.
Fartøyet er designet av Salt Ship Design og klasset av DNV.