«Misje Flora» er levert fra Colombo Dockyard på Sri Lanka til Misje Rederi. Foto: Anders Huke

MS «Misje Flora»

I mars fikk Misje Rederi i Bergen overlevert sitt fjerde skip fra Colombo Dockyard på Sri Lanka. I juni ble skipet døpt i strålende solskinn.

Publisert

– Nok en dåp i strålende sol, konstaterte reder Roald Misje. 

– Det begynte dårlig, men når disse nydelige skutene kommer inn så åpner skyene seg og solen spretter fra, så det er helt topp, fortsetter han. 

Skipet er det fjerde i rekken og alle er kliss like. Som søsterskipene er «Misje Flora» 89,9 meter lang og 15,69 meter bredt. Lasterommet er 59,6 meter langt og 12 meter bredt og rommer 6967 kubikk.

Hoveddata:

  • Navn: «Misje Flora» 
  • Verft: Colombo Dockyard 
  • Byggenummer: 253
  • Design: Wärtsilä Ship Design
  • Lengde: 89,9 meter
  • Bredde: 15,69
  • Tonnasje: 3483
  • IMO-nummer: 9950698 
  • Rederi: Misje Rederi
  • Motor: Wärtsilä 8L20
  • Gear: SCV75 - Wärtsilä
  • Tunnelthruster: STT 170 - Schottel
  • Styremaskin: Kongsberg Maritime
  • Generator: 2x C7.1 ACERT - Caterpillar 
  • Batteripakke: Corvus Orca
  • Livbåter: Viking
  • Forsikring: Gard

Det er bygget for fremtiden og har en utslippsreduksjon på 47 prosent sammenlignet med konvensjonelle skip. Det har også mulighet for å benytte landstrøm. Batteripakken om bord er på 934 kWh.

– Hvordan er markedet nå som dere får så mange nybygg?

– Vi selger litt gammelt også, men behovet for ny tonnasje i markedet er stort, så jeg er ikke bekymret for det, sier Misje. 

Skipene er designet av Wärtsilä Ship Design på Stord og har betegnelsen Eco Bulk Carriers. Derfor også den grønne fargen. 

Utstyr:

Wärtsilä i tillegg til design levert hovedmotoren av typen 8L20, gir av typen SCV75 og propell av typen 4D920. Wärtsila har også levert navigasjon og kommunikasjonsutstyr om bord.

Tunnelthruster er levert av Schottel og har typebetegnelsen STT 170. Corvus har levert batteripakken av typen Corvus Orca. Kongsberg Maritime har levert styremaskin og ror. 

Tanksensorer er levert av Eltorque. Aircondition er levert av AF Aeron. Belysning kommer fra Glamox. Skipet er malt i maling fra Hempel og er klasset av DNV.

Kompressorer er fra Sperre, mens Allweiler har levert pumpene om bord. Kloakksystemet er fra Evac. Norwegian Greentech har levert ballastvann-systemet. 

Forsikringen er besørget av Gard og Nordiske. Finansiering har Sparebanken Vest stått for i tillegg til støtte fra Enova.