«Multi Navigator» er overlevert fra Sletta Verft til FSV Group.

MS «Multi Navigator»

I begynnelsen av mai fikk FSV Group overlevert den 18 meter lange «Multi Navigator» fra Sletta Verft.

Den 18 meter lange servicebåten vil kunne operere en hel arbeidsdag på elektrisk kraft. Fartøyet er designet av Solstrand Trading med benevnelsen S-1787-SV og er byggenummer 201 fra verftet.

«Multi Navigator» er utviklet for å utføre service, support, frakte- og slepeoppdrag for havbruksnæringen og har en batterikapasitet på 1.050 kWh, noe som gjør den ledende i dagens serviceflåte. 

Batteripakken, sammen fartøydesign og det elektriske fremdriftsmaskineriet, sparer miljøet for 520 tonn CO₂ per år, som tilsvarer et utslipp på rundt 215 biler. 

FSV Group har opplevd en kraftig vekst siden etableringen i 2011. Parallelt med et intenst nybyggingsprogram, bygger rederiet også om noen av de eksisterende fartøyene til hybrid fremdriftslinje. 

Hoveddata:

  • Navn: «Multi Navigator» 
  • Verft: Sletta Verft
  • Byggenummer: 201
  • Design: S-1787-SV - Solstrand Trading
  • Lengde: 18 meter
  • Bredde: 10 meter
  • Tonnasje: 150
  • IMO-nummer: 9962275
  • Rederi: FSV Group
  • Fremdriftssystem: Elmarin 
  • Gear: Nogva Heimdal
  • Propell: Nogva Heimdal
  • Generator: Nogva Scania DI 13
  • Brannslukningsutstyr: Tyco
  • Livbåter: Certex
  • Elektrisk installasjon: Elmarin
  • Innredning: R&M Ship Interior

– Vi jobber hardt for å beholde en ledende posisjon innen elektrifisering av serviceflåten i næringen, og da er en slik omstilling nødvendig, sier daglig leder i FSV Group, Arild Aasmyr. 

Kåre Sletta, daglig leder ved Sletta Verft sier det er svært hyggelig å få levere enda et fartøy til FSV. 

– Vi er stolte over å få levere moderne og miljøvennlige servicefartøy til FSV Group. FSV stiller meget strenge krav til kvalitet, finish samt leveransepresisjon, og vi ser på det som en stor tillitserklæring at de igjen valgte å bygge hos oss, legger han til.

Utstyr: 

Nybygget er utstyrt med Scania DI 13 generator som yter 425 kW. Gir og propellanlegg er levert av Nogva Heimdal. 

Batteripakken har en kapasitet på 1050 kWh levert av Hagal Ocean. Styremaskin og thrustere er levert av PMH, hvorav styremaskinen er av type SG500 og thrusterne yter 2 x 80 kW. Fremdriftssystem, IAS, EMS og manøversystem er levert av Elmarin AS. 

Vinsj, styrepinner, haikjeft og capstaner er levert av MB Hydraulikk. Dimo har stått for leveranse av kran og EPU. Undervannsdrone (ROV) er levert av Sperre AS og er av type Sub-Fighter 10K. 

Sikkerhetsutstyr og redningsflåter er levert av Certex. Det faste slukkesystemet er fra Tyco. 

Innredningen er levert av R & Ship Interior med møbler fra Ekornes og Troldmyr. De innvendige dørene er levert av Libra-Plast. Landgangen er fra Gurskøy.

Lettbåten er av typen Steady 400 levert av Haukaas ATV AS. Høytrykksvasker er levert av HL Skjong. 

Fartøyet er malt av Multi Marine.