MS «Brit»
Maritime Partner i Ålesund har overlevert den 18 meter lange helelektriske «Brit» til Moskenes Shipping. Fartøyet har plass til 75 passasjerer.
Fartøyet har designbenevnelsen Alusafe Cat 18 El.
«Brit» blir av verftet omtalt som en milepæl siden det er første gangen selskapet leverer en helelektrisk katamaran som de bygger i det grønne skiftet.
Fremdriftsanlegget fra ABB er levert komplett med elmotorer og batteri. To luftkjølte elektromotorer og frekvensomformere med en samlet batterikapasitet på 524 kWh gir en fart på 12 knop. Med elektrisk drift, en effektiv skrogdesign og bygging i aluminium, vil båten bli så grønn som det er mulig å få til med dagens kunnskap og teknologi. Aluminium er et miljøvennlig alternativ som ved resirkulering krever veldig lite energi for å gjenoppstå som et fullverdig materiale for nye bruksområder.
Moskenes Shipping er et lokalt rederi som driver med persontransport og charter i og rundt Reine i Lofoten.
Båten skal benyttes for rederiets rute i Reinefjorden, en rute som de har drevet i 26 år. Fra 2023 ble en ny ti års kontrakt inngått med Nordland fylkeskommune om drift av båtruten fra Reine og plassene Rostad, Kirkefjord og Vinstad. I tillegg til fastboende håndterer ruten hvert år et stort antall turister med utgangspunkt i Reine.
De grønne øyene
Dette prosjektet går inn som en del av satsingsområdet «de grønne øyene», hvor målsettingen er nullutslipp på land og sjø. Lofoten «De grønne øyene» er et privat-offentlig partnerskap for grønn vekst og omstilling til lavutslippssamfunnet Lofoten. Sammen med innbyggere, næringsliv og offentlig sektor jobbes det for at Lofoten skal drives på fornybar energi og være et attraktivt sted å bo med et bærekraftig og livskraftig næringsliv.
Båten er en ny modell designet av sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen. Maritime Partner har stått for detaljdesign, prosjektering og bygging.
Båten er arrangert i tråd med krav om universell utforming slik at alle passasjerfasiliteter er tilgjengelig for alle. Hovedsalongen har inngang både fra for- og akterdekk. Salongen har 75 sitteplasser samt en handikap/rullestol plass iht. regelverket. Mange sitteplasser er arrangert med bord, noe som gjør båten velegnet til både sightseeing og frakt av turister. Det er store vindusflater som bidrar til et lyst og lett interiør med god utsikt for alle ombord.
Toppdekk er tilrettelagt med atkomst for passasjerer med oppgang fra akterdekk, hvor også rullestolheis er installert. I tillegg har båten god plass til bagasje og hundebur på akterdekk.
Båten er bygget i henhold til Sjøfartsdirektoratets regler for passasjerskip og fartsområde 4. Dette omfatter både design, sikkerhetsutstyr og elektronikk med navigasjon og kommunikasjon.
Utstyr:
Den elektriske motoren på fartøyet er levert av ABB. Generator er av typen 4045TFM50 fra John Deere.
Propell og ror er levert av West Mekan. Thruster er fra Sleipner.
Interiøret er levert av Maritime Innredning Nord. Navigasjon- og kommunikasjonsutstyret er levert av Marinelektronikk. Den elektriske installeringen er gjort av Midsund Elektro.
Passasjersetene er fra West Mekan, mens NorSap har levert stolene i styrehuset. Jets har levert toalettsystemet om bord. Rørleggertjenester er levert av Tekken AS.
Dører og luker er levert av Libra-Plast mens Undertun har levert landgangen. Fartøyet er malt i maling fra Jotun.