MS «Njord»
Grovfjord Mek. Verksted 2.0 overleverte bnr. 177- «Njord» til Lofoten Sjøprodukter 19. juli.
Fartøyet er designet for å bli en praktisk båt å drifte, uten at det skal gå på bekostning av et godt utseende, skriver selskapene i en pressemelding.
Det er god plass i både dekkshus, rorhus og på dekk- noe som gir en flott arbeidsplass for de som skal jobbe på lokalitetene.
– Dette er en godt utstyrt båt med gode fasiliteter for mannskapet og blir et flott tilskudd til flåten vår, sier produksjonssjef AKVA Ole Vegard Mosseng i Lofoten Sjøprodukter som er svært fornøyd med det nye fartøyet.
«Njord» er en oppdrettskatamaran som er 13,97 lang og 7,6 meter i bredden. Den er utstyrt med en Palfinger stasjonær kran PK33002 (M) G hybrid kran på 30,2 tonnmeter, med to ekstra ventilseksjon og radiostyring. Videre er den utstyrt med to capstaner på tre tonn, samt en vinsj på 12 tonn fra Lorentzen.
Fartøyet utstyrt med to hovedmotorer fra Nogva Scania som yter 2x380HK ved 2100 o/min som gir en toppfart på omtrent 16 knop. Aggregatet er av typen Nogva Nanni på 29,3 KW.
Fartøyet er bygget med et romslig og åpent rorhus med førerposisjon, pantry og en sofagruppe for 3–4 personer. Dekkshuset er romslig og inneholder verksted kombinert garderobe med eget tørkeskap, samt toalett, går det frem i pressemeldingen.
Trapp i skuteside gir også enkel atkomst ned til merd.
– Vi er glade for det gode og langsiktige samarbeidet vi har hatt med Lofoten Sjøprodukter, som startet med byggingen av bnr. 64 – «Lofotfjord» tilbake i 2010. For en måned siden overleverte vi søsterskipet bnr. 176 – «Frøy» til dem. Båtene er topp moderne med gode fasiliteter for mannskapet og stor kapasitet for å håndtere fortøyninger og annet oppdrettsutstyr på en god måte. Vi er trygge på at dette blir gode båter for Lofoten Sjøprodukter, sier daglig leder Bård Meek-Hansen i Grovfjord Mek. Verksted 2.0.
Utstyr:
Hovedmotorer, gir og hjelpemotor er levert av Nogva Motorfabrikk mens Sleipner har levert sidepropell. Propeller er levert av Helseth mens manøversystemet er fra PMH.
På dekk har Lorentzen levert capstaner og vinsj samt hydrauliske pumper. Øvrige pumper er fra Leif H. Strøm.
Dekkskran er levert av Bergen Hydraulic. Høytrykksvasker er fra Pump Supply.
Innredningen er levert av Maritime Innredning Nord. Elektroentreprisen er levert av Acel. Aluminiumsplater og profiler er levert av Smith, mens Hydro Extrusion har levert aluminiumspaneler. Ertec har levert vinduer.
Stolene i styrehuset er levert av NorSap, mens Navcom har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Redningsutstyret er fra Certex.
Rørlegging er gjort av Arctic Piping, mens GMV Service har malt fartøyet.