MS «Mjølner» er overlevert fra Oma Baatbyggeri til Norled.

MS «Mjølner»

I slutten av mai ble hurtigbåten MS «Mjølner» overlevert fra Oma Baatbyggeri til Norled. Nå skal den frakte folk mellom Trondheim og Vanvikan.

MS «Mjølner» er bygget spesielt for sambandet og har plass til 140 passasjerer i en luftig moderne salong og selvbetjent kiosk. 

Hurtigbåten er 28,2 meter lang og 9 meter bred og skal gå med samme hastighet som dagens fartøy.

I innkjøringsfasen vil hurtigbåten benytte dieselmotorer for fremdrift, men på sikt skal MS «Mjølner» gå elektrisk når den nye batteribytteroboten er på plass i Trondheim senere i år. 

Dette skal ifølge rederiet gi en rolig og behagelig reiseopplevelse.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Mjølner» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 551
  • Design: Oma Baatbyggeri
  • Lengde: 28,25 meter
  • Bredde: 9 meter
  • Tonnasje: 289
  • IMO-nummer: 1013274
  • Rederi: Norled
  • Motor: Nogva Scania DI 16 76M XPI Propulsion
  • Fremdrift: Servogear Ecoflow Propulsor 
  • Thruster: Sleipner AB 
  • Generator: Nogva Scania DI 13 91M med Danfoss Editron generator
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Teca/Vico/Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 - Presto Brannteknikk
  • Livbåter: Survitec Safety Solution
  • Elektrisk installasjon: Teca AS

MS «Mjølner» er det første av fire nye hurtigbåter som vil seile elektrisk i Trondheimsfjorden. De fire fartøyene sørger for å redusere CO₂-utslippene med minst 50 prosent i forhold til de tidligere hurtigbåtene.

– Det er gledelig å få MS Mjølner på plass i Trondheim. Det er en flott og solid båt som vil tåle vær og vind i farvannet godt, bekrefter hurtigbåtsjef i Norled, Bjørn Egil Søndenå

Skipsfører Joakim Alexander Eide som har fulgt med fartøyet på byggetilsyn er enig.

– Vi får en veldig god båt. Det er en vesentlig oppgradering fra dagens fartøy både for mannskap og passasjerer. Vi vil nok merke betydelig bedre sjøegenskaper, mindre støy, god tilrettelegging i henhold til universell utforming og ikke minst en moderne og fin arbeidsplass for mannskapet. Vi gleder oss til å ta i bruk MS «Mjølner» på sambandet når alt er klart.

Katamaranen er bygget i sjøvannsbestandig aluminium, et byggemateriale som er 100 % resirkulerbart. Det sterke, men lette konstruksjonsmaterialet er ifølge verftet optimalt når en bygger hurtigbåter.

Utstyr:

MS «Mjølner» er utstyrt med en hovedmotor av typen Nogva Scania DI 16 76M XPI Propulsion, i tillegg til en Nogva Scania DI 13 91M med Danfoss Editron generator. 

Fremdriftsanlegget er av typen Ecoflow Propulsor fra Servogear. Sleipner har levert thruster mens Humphree har levert interceptor. 

Seam har levert automasjonsanlegget om bord. 

Brannvarslingsanlegget er levert av Teca AS, mens Presto Brannteknikk har levert brannslukking i maskinrom av typen Novec 1230. MES er levert av Survitec Safety Solution.

Verftet selv har stått for leveransen av gangvei og ventilasjonsanlegg. 

Vinduer er levert av Strigin Säkerhetsglas AB mens Baggerød og Libra-Plast har levert de utvendige dørene. Møbler, inkludert faste, er levert av West Mekan Produksjon.

Ankervinsj kommer fra MB Hydraulikk, mens selve ankeret og tilhørende kjetting er fra Certex AS. 

Den elektriske installasjonen er gjort av Teca AS, som også har levert navigasjonsutstyr sammen med Vico. Radar er levert av Furuno. 

De reisende kan forvente seg en lys og luftig salong. Foto: Oma Baatbyggeri