Brønnbåt Nord har fått overlevert «Caspian» fra Sefine Shipyard i Tyrkia.

MS «Caspian»

Brønnbåt Nord har fått overlevert den nye batterihybride brønnbåten «Caspian» fra Sefine Shipyard i Tyrkia.

Publisert Sist oppdatert

Det var i mai 2021 at kontrakten mellom partene ble kjent. 

Den gang uttalte daglig leder i Brønnbåt Nord, Per-Harald Olsen at investeringen i det nye fartøyet betyr mye for rederiet. 

– Det er et ytterligere steg i retning mot å redusere fotavtrykket og gjøre vår oppdrettsvirksomhet enda mer miljøvennlig, sa Olsen.

Den nye brønnbåten har en lastekapasitet på 2800 m³ fordelt på to brønner, og skulle etter planen vært levert i andre kvartal 2023. 

Det er NSK Ship Design som har designet den innovative brønnbåten og det er lagt ned et betydelig arbeid med å redusere selskapets karbonavtrykk, samt sikre skånsom og hygienisk levendefiskehåndtering.

– NSK Ship Design og Brønnbåt Nord har samarbeidet tett over lengre tid for å videreutvikle rederiets brønnbåtflåte i en enda mer miljøvennlig retning, forklarer Mats Nygaard Johansen, administrerende direktør i NSK.

Fartøyet har plass til et mannskap på 10 personer og er utstyrt med et robust batterihybrid kraft- og fremdriftssystem, dynamisk posisjoneringssystem, samt landstrømtilkobling, som sammen energigjenvinning og andre tiltak gir reduserte klimagassutslipp.

Hoveddata:

  • Navn: «Caspian» 
  • Verft: Sefine Shipyard
  • Byggenummer: 55
  • Design: NSK Ship Design
  • Lengde: 79,9 meter
  • Bredde: 16 meter
  • Tonnasje: 3964
  • IMO-nummer: 9939773
  • Rederi: Brønnbåt Nord
  • Motor: MAN 8L28/38 (2920 kW
  • Thruster: Brunvoll FU63LTA1550 FP 
  • Propell: MAN
  • Generator: 1x 12V 175D-MA og 1 x MAN D 2862LE327 - MAN
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Fiskebehandling: C-Flow
  • Lastekapasitet: 2800 m3
  • Batteripakke: 1000 kW - Can Makina

Brønnbåten er designet med modifiserte akterskroglinjer for å forbedre innstrømningen til propellen. Denne tilnærmingen bidrar også til å redusere vibrasjoner og støy.

– Brønnbåt Nord er en viktig kunde for NSK Ship Design. Selskapet eies av en gruppe solide fiskeoppdrettere, med stor vilje til å sammen gjøre investeringer for å videreutvikle og gjøre oppdrettsnæringen enda mer bærekraftig. Dette både på båtsiden og med utviklingen av neste generasjons havbruksanlegg. Samarbeidet med Brønnbåt Nord er derfor av stor verdi for NSK Ship Designs videre utvikling av bærekraftige løsninger innen akvakultur, sier Mats Nygaard Johnsen i NSK Ship Design.

Det nye fartøyet skal primært drifte Brønnbåt Nords region i Troms og Nordland, og utføre oppdrag for eierne Salaks, Gratanglaks og Kleiva fiskefarm. 

– Det nye fartøyet skal inngå i rederiets flåte for å imøtekomme den økende etterspørselen etter energieffektive transport- og behandlingsfartøy, også innenfor eksponert havbruk hvor fartøyet er tiltenkt å operere, opplyser Per-Harald Olsen. 

Utstyr: 

«Caspian» er utstyrt med hovedmotor av typen MAN 8L28/38 (2920 kW) med PTO/PTH akselgenerator. I tillegg har den 1 x 12V 175D-MA (1920 kW) og 1 x MAN D 2862LE327 (800 kW) generatorer som alle oppfyller Tier III kravene, 

Propeller er også levert av MAN. Thrustere er levert av Brunvoll av typen FU63LTA1550 FP Tunnel Thrusters (750 kW).

Fiskebehandlingssystemet er levert av C-Flow.

Elektrisk systemintegrator, samt leverandør av batteripakken på 1000 kW, er levert av Can Makina. 

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Furuno.