M/S «SIEM GARNET»

M/S «SIEM GARNET» ble overlevert fra Kleven Verft AS til Singa Star, Singapore den 4. november 2010 som siste skip i 8-skips serien. Skipet med byggenummer 335 ble samtidig døpt med Maneesha Khanna Eriksrud som gudmor. Prisen for dette nybygget er blitt oppgitt til cirka 550 millioner kroner.

Det var i november 2007 at Siem Offshore Inc. inngikk en avtale med Singa Star i Singapore om langsiktig samarbeid som skulle starte med at to av denne typen nybygg skulle legges inn i Singa Star, mens Siem fikk opsjon om tilbakekjøp. Det ble da også opplyst at det skulle etableres en pool for 10/12 AHTS skip der Siem skulle være poolens kommersielle manager og Singa Star tok en 11,82% eierinteresse i Siem Offshore.
M/S «SIEM GARNET»
Skipet er av VS 491 CD design og har både Clean design og Comfort klasse og er svært miljøvennlig med lavt bunkersforbruk basert på det hybride fremdriftsmaskineriet. Skipet er utstyrt med SCR system fra H+H Environmental and Industrial Technologies for NOx utslippreduksjon. Skipet har OptiMarin Ballast System.
«SIEM GARNET» er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, Tug, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V (3), OilRec, NAUT OSV(A), Clean Design, DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 91,00 m
Lengde b.p.p.
79,35 m
Bredde på spant
22,00 m
Dybde i riss 1.dk 9,60 m
Draft design
7,90 m
Dekksareal
820 m2
Dekkslast
ca. 1.600 t
GT
4750
IMO
9442421

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1262 m3 brennolje, 1090 m3 ferskvann, 2807 m3 vannballast, 658 m3 brine, 658 m3 liquid mud, 291 m3 dry bulk og 1307 m3 ORO.
Maskineri
Skipets hybride diesel-elektriske/mekaniske fremdriftssystem fra Wärtsilä består av tre dieselmotorer type 16V32 hver med ytelse på 8000 kW, 2 Wärtsilä Lips CP propellanlegg med diameter 4,2 meter med MCR på hver propell på 9500 kW og tre CAT 3516 TA C generatorsett hver på 2100 ekW. Motorene er koblet til gearbox med PTI med en elektrisk motor på ca. 2400 kW. Videre er det to Alconza akselgeneratorer hver på 3400 ekW, og nødaggregatet har en CAT C18 motor på 425 ekW. Farten kommer opp i ca. 18 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord, og thrusterutrustningen er fra Brunvoll med en AR 63 LNC 1650 retractable på 830 kW, to type FU 80 LRC 2250 forut hver på 1000 kW og to akter type FU LTC 2000 hver på 880 kW.
Separatorleveransene er fra RWO (lensevann) og Westfalia (LO/FO), og evaporator er fra Alfa Laval. Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, mens Tamrotor og Sperre har levert kompressorer. Aeron har forestått ventilasjonsanlegget, og Kuldepartner har supplert fartøyets proviant kuldemaskineri. Pyro har levert kjelanlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Tøssebro har supplert UV-filter.
Brannsikkerhetsmessig har Watermist AS levert et Marioff Hi-Fog vanntåkesystem. Arbeidet med Green passport er utført av Metizoft.
Castrol har levert smøreolje og Bunkers Oil dieselolje til nybygget.
Dekk
Triplex har levert multi-deck gantry kran for sikker anchor handling og lastoperasjoner, og MacGregor Hydramarine har tatt seg av kranutrustningen med en 3 t/15 m dekkskran og en 10 t/18 m ROV kran. Dry bulk anlegget er produsert av Van Aalst og levert av Saunes & Helseth Maritim. Lastekalkulator er levert av Coastdesign, Norway.
Dekksmaskineri-leveransen er av Rauma Brattvaag fabrikat, og Fossen Shipping har levert ankerutrustningen, mens Varde har supplert diverse fortøyningsutstyr.
Utvendige dører kommer fra Libra-Plast, og vanntette skyvedører er fra IMS. Gurskøy AS har stått for landganger, vinduer er fra Bohamet, og viskere er type Wynn. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt i davit fra TTS Marine.
Innredning/diverse
M/S «SIEM GARNET» er innredet med lugarkapasitet for 60 personer fordelt på 20 enmannslugarer og 20 dobbeltlugarer. Contech har levert innredningspaneler som er anvendt på innvendige skott, samt innredningsdørene og platemøbler. Rekkverk i innredningen er en leveranse fra Vike.
Møbelleveranser er fra Ekornes og stoler i styrehus fra NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Teamtec har levert incinerator, mens avfallsanlegget er fra Global Enviro.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, og Wärtsilä har levert det integrerte automasjonsanlegget.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS, og her inngår Furuno FCR-2837S og FAR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 w/DGPS, Furuno GP-150 GPS, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno Telchart TEcdis, Sailor MF/HF System 5000 radio, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Sailor Fleet 77 satcom, Tron 40S og 45 SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Motorola Icom, Sailor SP-3520 VHF, RT-5022 VHF, Sailor SSAS Mini-C og Furuno NX-700A navtex. Hatteland har levert monitorer. Båten har Vingtor intercom-anlegg og SeaTel antenner.
DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse.

Kleven Verft AS skal nå levere bnr. 336 til Siem Offshore i januar 2011, bnr. 338 til Singa Star i mars og bnr. 343 av NVC 368 design til Prestfjord i oktober. Eidesvik kontraheringen av bnr. 346 skal stå ferdig i 1. kvartal 2012, og her er det også en opsjon som har fått bnr. 347. Olympic Shipping kontrakten for en MT 6015 design skal leveres i januar 2012, og også her har rederiet fått en opsjon som, hvis erklært, skal leveres i juni samme år.