M/S «BEAUCEPHALUS»

M/S «BEAUCEPHALUS» er Havyard Leirviks byggenummer 105 og ble levert den 30. november 2010 til Global Offshore Services B.V. som er et datterselskap av Garware Offshore Services Ltd. i India. Dåpen fant sted i Bergen den 1. desember med Shefali Bajaj som gudmor.

Ordren for skipet ble inngått i november 2008, og kontraktsprisen ble da oppgitt til ca. 370 millioner kroner.
Som vi fortalte i omtalen av rederiets «Mana» i SKIPSREVYEN nr. 3/2008 var/er Garware Offshore Services Limited inne i en sterk ekspansjonsfase i tråd med Indias økte behov for OSV’er. Rederiets målsetning var å kapre ca. 10% av det indiske offshore markedet innen 2010, samt å øke tilstedeværelsen i områder som Nordsjøen, United Arab Emirates og det sørøst-asiatiske markedet.
«BEAUCEPHALUS» er det femte nybygget fra Havyard til rederiet. Skipet er designet av Havyard Design og er av typen Havyard 832 LSE, et design som har truffet en ny nisje i PSV-segmentet. Typen betegnes som large mediumn size, med dieselelektrisk fremdrift og Clean Design klassenotasjon.
I tillegg til vanlig forsyningsoppdrag kan skipet utføre lettere konstruksjonsoppdrag og generelle vedlikeholds- og reparasjonsjobber på undervannsinstallasjoner. Skipet er videre forberedt for installasjon av offshore kran og ROV-håndtering, samt for moonpool.
«BEAUCEPHALUS» fører Marshall Islands flagg, er bygget til DNV-klasse med notasjoner ✠1A1, Fire Fighter I, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 84,00 m
Bredde største
17,60 m
Dybde i riss til h.d.
7,70 m
GT
3504
Dwt
4.097
Dekk
812 m2
IMO
9546021

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med 4 x CAT 3512B dieselmotorer hver med ytelse på 1424 bkW v/1800 o/min og to Kamewa Ulstein AZP85CP propeller. Joystick er type Poscon, og H+H har levert SCR converter. Farten er ca. 14,5 knop. Skipet er utrustet med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 2200 hver på 880 kW.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Atlas Copco har stått for kompressor og separatorer er fra Alfa Laval. Ventilasjonssystemet er levert av Aeron, og tank tender system kommer fra XTronica. Fryse-/kjølemaskineri er fra Florø Kjøleservice, og Pyro har levert kjelutrustning. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Dekk
Dekksmaskinerileveransen kommer fra Norwegian Deck Machinery, og fire kraner er fra TTS Marine Cranes. Dry bulk anlegget er fra van Aalst, Varde har levert luker og branndører, mens landganger kommer fra Gurskøy. Vindusleveransen har Bohamet stått for. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS.
Redningsutstyret omfatter redningsflåter fra Mare Safety og MOB-båt m/davit fra Noreq.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og Active Cathodic Protection har levert produktene som firmanavnet tilsier.
Innredning
M/S «BEAUCEPHALUS» er innredet for et mannskap på 54 personer, og Vestnes Innredning har utført innredningsarbeidene. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. Global Enviro International har levert compactor, og toalettsystemet er en Jets Vacuum leveranse.
De elektriske installasjonene er utført av Havyard Elektro, mens Havyard Powertec har utført elektroengineering og levert Havyard IAS integrert alarm- og automasjonsanlegg.
Elektronikk
Icon DP2 anlegget er fra Rolls-Royce Marine, og Sletten Electronics har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til fartøyet. Her inngår Furuno FAR-2137S radar, Furuno FCR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, 2 x Furuno GP-150 DGPS, Anschütz gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno TECDIS, Sailor 5000 MF/HF radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Motorola GP380 UHF, GM380 UHF, Sailor RT-5022 og RT-2048 VHF’er, Tron Epirb og Tron TR 20 livbåtradio.

Havyard Leirvik AS skal levere bnr. 101 og bnr. 103 til Havila Shipping i april. I 2012 skal bnr. 106 av Havyard 833 PSV design leveres til Supply Service, Færøyene i mars og opsjonen i juni hvis den blir/er blitt erklært.