Brønnbåten «Ronja Vita» er en dedikert smoltbåt som skal operere langs hele norskekysten i spotmarkedet for Sølvtrans-rederiet.

MS «Ronja Vita»

Torsdag 11. april meldte Aas Mek. Verksted at de har overlevert brønnbåten «Ronja Silver» til Sølvtrans.

Nybygget er av verftets eget design av type AAS 3002 ST og har et brønnvolum på 3000 m³ fordelt på to fisketanker. Den er utrustet med det beste og mest innovative fiskehåndteringsutstyret i markedet. 

Dette er et design med lavt dyptgående i forhold til lastekapasiteten. Spesielt tilpasset for transport av smolt og med anløp ved smoltanlegg og områder som kan være vanskelig tilgjengelig med for stort dyptgående.

Dedikert smoltbåt

Båten er utstyrt for transport av levende fisk i åpent og lukket system på en sikker og skånsom måte. «Ronja Vita» er en dedikert smoltbåt som er utstyrt med et egenutviklet og patentert lastesystem for skånsom og effektiv sortering og nøyaktig telling av smolt.

Hoveddata:

  • Navn: «Ronja Vita» 
  • Verft: Aas Mek. Verksted
  • Byggenummer: 214
  • Design: AAS 3002 ST 
  • Lengde: 76,96 meter
  • Bredde: 17,8 meter
  • Tonnasje: 2800
  • IMO-nummer: 9958183
  • Rederi: Sølvtrans
  • Motor: Yanmar 6EY26W - Maritim Motor
  • Gear: Brunvoll Volda
  • Propell: Brunvoll Volda
  • Generator: 2x CAT 3512 C - Pon Power
  • Navigasjon & Kommunikasjon: O. Øverland
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Livbåter: Certex Norge
  • Elektrisk installasjon: Vik Elektro

Kommunikasjonssjef Harald Tom Nesvik i Sølvtrans sier i et intervju med Kyst.no at brønnbåten er den siste i rekken av en bestilling de har hatt løpende hos Aas Mek. Verksted på åtte nybygg de siste årene. 

– Dette er den siste båten i denne bestillingen, og er en dedikert smoltbåt. Vi gleder oss til at «Ronja Vita» skal tas i bruk om kort tid og vi har kunder for båten langt frem i tid, sier han. 

Nesvik påpeker at har fokus på å ta vare på biosikkerheten, samt ha en god fiskehelse og fiskevelferd og har derfor investert i en serie med dedikerte smoltfartøy. 

Skaper ringvirkninger

Nesvik sier at rederiet nærmer seg 800 ansatte, og er derfor en viktig arbeidsgiver langs kysten, og skaper ringvirkninger for lokalsamfunnene.

– Det er viktig for oss å bruke lokale leverandører og verft i så stor grad vi kan. 

Nesvik er glad for det gode samarbeidet de har hatt hittil med Aas Mek. Verksted som strekker seg over 25 år. 

– Det er klart at det har utviklet seg et nærmest familiært forhold mellom Sølvtrans og oss gjennom disse årene. De har god erfaring, og vi vet at vi får brønnbåtene på tid, samtidig som det er veldig dedikerte folk som jobber med disse prosjektene. 

Nesvik sier videre at samarbeidet går også inn i deres strategi om å bygge og skape lokalt.

– Vi er opptatt av lokale arbeidsplasser og lokal verdiskapning, og ikke minst sørge for viktige distriktsarbeidsplasser, fastslår han. 

Bakgrunnen for navnet

Brønnbåten har fått navnet «Ronja Vita», og Nesvik sier at de kommer på alle båtene sine navn internt og i samarbeid med kundene. 

På latin betyr vita liv.

– Hvis det er noe vi har om bord i denne båten så er det liv. Vi har flere hundre tusen, til og med millioner smolt. «Ronja Vita» er jo absolutt et fantastisk navn for en båt som skal frakte så mange liv rundt omkring, bemerker han.

Vil gå i spotmarkedet

Nesvik forklarer at brønnbåten vil gå i spotmarkedet og begrenses ikke til en enkelt kunde, og den vil gå lang hele norskekysten. 

– «Ronja Vita» vil nok gå på sitt første oppdrag i Nord-Norge i første omgang.

Fartøyet er arrangert med innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter.

Båten har innredning og lugarer for 12 personer, alle med toalett, dusj og gode fasiliteter. Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom.

Ellers har skipet topp utstyrt messe og bysse, kaffebar ved arbeidsdekk, TV-stue, trimrom.

Styrehuset er arrangert med fire operatørposisjoner for manøvrering av båten. Fjernstyringssystem for drift og overvåking av alle system og fjernstyring av all last og fiskehåndtering. Båten er utstyrt med vakuumtoalett og kloakkrensing i henhold til strengeste krav.

Lasteromsvolumet på 3000 m³ gir en kapasitet på føring av rundt 450 tonn levende fisk. Lasterommet er fordelt på to fiskebrønner, som er utstyrt med skyveskott og trykk laste- og lossesystem.

Utstyr: 

I maskinrommet er det montert en hovedmotor type Yanmar 6EY26W på 1920 kW ved 750 rpm levert av Maritim Motor, som er tilkoblet et Brunvoll Volda gir og propellanlegg. 

Strømproduksjon besørges av to stk. CAT 3512 C hver på 1550 ekW levert av Pon Power, som er utstyrt med SCR anlegg for eksosrensing som tilfredsstiller IMO TIER III, samt et nødaggregat type Nogva Scania type DI 13 75 M på 349 ekW.

For best mulig manøvrering er det montert tre sidepropellene fra Brunvoll, en forut på 600 kW og to akter på til sammen 500 kW. Styremaskinen er levert av Kongsberg Maritime. 

Pumper om bord er levert av PG Flow Solutions og Allweiler.

 Elektronikken om bord er levert av O. Øverland, mens den elektriske installasjonen er gjort av Vik Elektro. 

Innredningen om bord er levert av R & Ship Interior, mens Copra Drift har stått for leveranse av ventilasjon. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast mens innvendige dører er fra Baggerød og R & Ship Interior. Vinduer er fra Karaca Gemi.

MOB-båt er levert av Mare Safety, mens davit for MOB-båten er fra Storm Cranes. Storm Cranes har for øvrig også levert dekkskranene om bord. Ankervinsj er fra AS Scan, mens ankerutrustning er fra Fossen Shipping. 

Brann- og redningsutstyr er levert av Certex Norge. 

Sorteringstellere er fra MMC First Process, mens fisketellere er fra AquaScan og MSD Animal Health. Ozon- og oksygenanlegg, samt UV filter, er fra Sterner AS, mens RSW-anlegget er levert av PTG FrioNordica. Lusefilter er fra MossHydro.

CO₂-brannslukking er fra Tyco Fire & Integrated Solutions.