MF «Torine» er bygget ved Måløy Verft for Norled.

MS «Torine»

Måløy Verft har overlevert den drøyt 31 meter lange kombikatamaranen «Torine» til Norled.

Publisert

MF «Torine» er oppkalt etter Nilsine Torine Madsen. Hun var en lokal foregangskvinne, noe Norled mener passer godt med fartøyet som skal representere nytt og miljøvennlig. 

Nilsine Torine Madsen var den første kvinnen som ble valgt inn i kommunestyret på Hvaler i 1913, det samme året som kvinner fikk stemmerett i Norge. 

Norled meldte i en pressemelding på kvinnedagen i 2023 at Madsen var en som valgte verv og oppgaver som tidligere var forbeholdt menn. 

- Som Torine, ønsker vi at flere skal tørre å velge utradisjonelt om de ønsker. Maritime yrker passer for begge kjønn, het det. 

Det er også første gang Norled velger å bruke et personnavn på et av sine fartøy.

Hoveddata:

  • Navn: MF «Torine» 
  • Verft: Måløy Verft
  • Byggenummer: 27
  • Design: CombiCat/Sea Technology
  • Lengde: 31,2 meter
  • Bredde: 11 meter
  • Tonnasje: 241
  • IMO-nummer: 9979369
  • Rederi: Norled
  • Motor: Seam 
  • Sidepropeller: SH550/386TC-BA40 - Sleipner Motor
  • Propell: ZF Marine
  • Generator: Nogva John Deere 6068AFM85
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ulvesund Elektro
  • Brannslukningsutstyr: Tyco/Sentronik
  • Livbåter: Selstad
  • Elektrisk installasjon: Ulvesund Elektro

Den nye fergen er designet av Sea Technology i Måløy, som også eier Måløy Verft. 

- Fartøyet er designet for fremtiden. Under selve konseptutviklingen har vi hatt et sterkt fokus på å utvikle et fartøy med sikte på det enkle uten å forringe det spenstige, har Christian Carlson, administrerende direktør i Sea Technology uttalt. 

MF «Torine» er 31,2 meter lang og 11 meter bred, universelt utformet for personer med nedsatt funksjonsevne, og er spesielt tilpasset Hvalersambandet. Gjennom vinterhalvåret vil det være et mannskap på to personer. Fergen kan da ta 48 passasjerer og åtte biler. 

Gjennom sommerhalvåret økes besetningen til tre personer, og da økes kapasiteten til 147 passasjerer og åtte biler. Kjøretøy vil kunne ha opptil 13 tonn akseltrykk.

Utstyr: 

Den elektriske motoren, samt batteripakken på 1568 kW er levert av Seam. Seam har også levert manøversystem samt kontroll-, monitoring- og alarmsystem.

Propellanlegget er fra ZF Marine (KGK). Nogva Motorfabrikk har levert en John Deere 6068AFM85 generator. 

Sidepropeller av typen SH550/386TC-BA40 er levert av Sleipner Motor, som også har levert hydraulisk aggregat. 

Elektronikken om bord er levert av Ulvesund Elektro med komponenter fra henholdsvis Furuno, Hatteland, JCR og Simrad. 

Anker og kjettingforløp er levert av Sotra Anchor & Chain. Ankervinsj og tuggervinsj er levert av MB Hydraulikk. Pullerter er levert av West Mekan, mens fortøyningsmateriell og slepetau er fra Selstad. Selstad har for øvrig også levert redningsflåte og sklie.

Dører og luker er fra Libra-Plast mens salongdører er fra Weathertight. Innredning, samt benker og skap er fra Rovde Møbel & Design. Stoler i styrehus er fra NorSap av typen NS1000 Comfort 69-90. Stoler og bord i passasjersalong er fra West Mekan. Ventilasjon er levert av Aeron. 

Brannslokkingsanlegget er av typen Inergen fra Tyco/Sentronik.

Skroget er bygget i kompositt materiale, GRP sandwich, hvor kjernematerialet er levert av DIAB mens glassfiber er fra Lindberg og Lund.