Topp moderne og godt utrustede MS «Stording» på plass ved utrustningskaien ved Bredegaard Boats.

MS «Stording»

Geir Stuve Rommetveit får snart overlevert sitt nye fiskefartøy, MS «Stording», fra Bredgaard Boats i Danmark. Dette er en kompakt og topp moderne notbåt på knapt 15 meter, som vil erstatte gamlebåten med samme navn.

Publisert

Rederen kan fortelle om travle dager i innspurten av byggeprosessen, og han regner med at nybygget vil bli overlevert i starten av mai.

«Stording» skulle egentlig vært overlevert 3. oktober i fjor, men er altså kraftig forsinket. Men Rommetveit har ikke latt seg stresse av den grunn, og forsinkelsene på dette nybygget føyer seg inn i rekken av andre sene overleveringer de siste par årene. Rederen forteller at de har brukt «Torgny», en annen 15-metring i rederiet, i tiden etter at gamlebåten ble solgt til Liegruppen i 2021. De har også brukt et leiefartøy i samme størrelse til å ta kvotene på hvitfisk.

Hoveddata:

  • Navn: MS «Stording» 
  • Verft: Bredgaard Boats
  • Byggenummer: 147
  • Design: Borghegn Yachtdesign
  • Lengde: 14,99 meter
  • Bredde: 7,5 meter
  • Rederi: Stording AS
  • Motor: Nogva Scania type DI 16 79 M
  • Gear: Nogva Motorfabrikk
  • Propell: Nogva Motorfabrikk
  • Generator: John Deere
  • Styremaskin: AS Scan
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Furuno
  • Thruster: PMH
  • Dekksutstyr: Lorentzen Hydraulikk
  • Elektrisk installasjon: Egermose El

– Nye «Stording» ligger nå ved utrustningskaien ved Bredgaard, og det jobbes hardt for å få nybygget ferdig utrustet og klar for overlevering. Jeg er godt fornøyd med resultatet så langt, og dette blir en kraftig oppgradering, både når det gjelder utstyr, plass og fasiliteter, i forhold til gamle «Stording», som ble bygget i 1993. Nybygget får et mannskap på fire pluss en lærling, samme antall som tidligere, forteller Geir Stuve Rommetveit.

Topp moderne

Dette er et topp moderne fiskefartøy, bygget i glassfiber og rigget for fiske med både not og snurrevad. Hovedmotoren er en Scania/Nogva type DI 16 79 M på 700 hk med vendbart gir/propellanlegg. Ror og styremaskin er levert av AS Scan. Nybygget er utrustet med to John Deere generatorer (type 6068). Dekksutstyret kommer fra Lorentzen Hydraulikk i Lofoten, og består av 2 kombispill (8.0 T.), nothaler LHN 4250 kg, notlegger/leggerull 750 kg, hydraulisk ringnår, ørekalspill 1500 kg, ankerspill og capstan 1500 kg.

Hydra-Teknik fra Thyborøn har montert all hydraulikk om bord, og det elektriske kommer fra Egermose El. i Rundkøbing. Proff Kulde har levert tre RSW-tanker, hver på 30 kubikk, mens vakuumanlegget med silekasse kommer fra Önnereds. Nybygget er ellers utrustet med to TMP-kraner 1320 og 700, den ene med nothaler. Ellers er det Furuno som har levert instrumentpakken. Rommetveit forteller at fartøyet er godt utrustet både når det gjelder navigasjon og fiskeleting. De har blant annet to sonarer, den ene av merke Furuno og den andre en Kaijo Denki.

MS «Stording» er meget manøvrerbar med både thrustere foran (PMH størrelse 60-100) og akter (PMH størrelse 65–180. Båten er også flott innredet med fire lugarer, bad og oppholdsrom for inntil åtte personer. Videre har styrehuset pantry med sittegruppe. Det er for øvrig Axel Borghegn fra Borghegn Yachtdesign som har designet nybygget.