«Norwind Hurricane» er levert fra Vard Brattvaag til Norwind Offshore.

MS «Norwind Hurricane»

Vard Brattvaag har overlevert CSOV-en «Norwind Hurricane» til rederiet Norwind Offshore.

Publisert Sist oppdatert

Dette er det andre nybygget Vard leverer til rederiet. Fra før har Vard bygget om «Norwind Breeze», og leverte nybygget «Norwind Gale» like før sommeren 2023. 

Skroget til «Norwind Hurricane» ble bygget ved Vard Shipyards i Braila i Romania, før det ble slept til Brattvaag for ferdigstillelse. 

Det nye fartøyet er skreddersydd for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker og utstyrt for å kunne utføre tjenester både under bygging, drift og vedlikehold av offshore vindparker.

Hoveddata:

  • Navn: «Norwind Hurricane» 
  • Verft: Vard Brattvaag
  • Byggenummer: 951
  • Design: VARD 4 19
  • Lengde: 85 meter
  • Bredde: 19,5 meter
  • Tonnasje: 5943
  • IMO-nummer: 9970741
  • Rederi: Norwind Offshore
  • Motor: Pon Power
  • DP: Kongsberg Maritime 
  • 3D kran: Seaonics 
  • Generator: Pon Power
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vard Electro
  • Brannslukningsutstyr: Tyco
  • Livbåter: Viking/Palfinger Marine
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro

Fartøyet er av VARD 4 19-design, utviklet av Vard Design i Ålesund, og har fokus på logistikk om bord, sikkerhet, komfort og funksjonalitet.

Norwind Offshore ble etablert i 2021, av aktører med lang fartstid innen avanserte maritime operasjoner fra den tradisjonelle offshorenæringen. Majoritetseier er Volstad AS med drøyt 54 prosent av aksjene. 

Fornøyd mannskap

I inneværende år venter rederiet levering av ytterligere to fartøy, «Norwind Storm» og «Norwind Helm».

Mannskapet ser også ut til å være fornøyd med verktøyet de har fått, og tilbakemeldingene er gode både når det gjelder fasilitetene og effektiviteten. 

– Dette er jo en annen type drift enn det vi har drevet med før. Vi driver på mange måter et hotell, og har lagt vekt på at det er gode fasiliteter med fine oppholdsrom og at messen har en restaurantfølelse. Vi har også jobbet mye med å få ned vibrasjoner og støy for å øke komforten, i tillegg til at vi bare har enmanns-lugarer på våre fartøy. Så dette er noe som har hatt høy prioritet fra vår side, sier daglig leder Svein Leon Aure i Norwind Offshore. 

«Norwind Hurricane» har en lengde på 85 meter og en bredde på 19,5 meter, og er utstyrt med en høydejusterbar og 3D bevegelseskompensert landgang med heissystem fra SEAONICS, et høydejusterbart båtlandingssystem, og er forberedt for batteriløsninger. 

Flere av Vards andre datterselskaper har også leveranser om bord. 

Fartøyet har Vard Electros SeaQ Integrated Bridge System installert. Broen er organisert for å oppnå et rent og effektivt arbeidsområde, og legger vekt på enkel betjening, sikkerhet og ergonomi.

Fartøyet er også forberedt for full digital fartøysoversikt gjennom SeaQ Green Pilot som gjør at eieren kan ha full oversikt over energiforbruket. 

For kontroll og overvåking av fartøyets systemer er nybygget utstyrt med Vard Electros SeaQ Integrated Alarm System (IAS), Power Management System (PMS) og Energy Management System (EMS) for å ha full kontroll over fartøyets hybridsystem.

Fra venstre: kaptein på Norwind Hurricane Lennart Nordstrand, CEO i VARD Alberto Maestrini, CEO i Norwind Offshore Svein Leon Aure, gudmor Merete Schneider Dengsoe, verftsdirektør på Vard Brattvaag Arnt Inge Gjerde. Foran: Blomsterpike Victoria Lausund.

Vard Interiors AS har levert moderne interiørløsninger og grønne HVAC-R og rørsystemer, med sikte på å skape et komfortabelt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.

Totalt har fartøyet plass til 87 personer om bord. 

Utstyr: 

Hovedmotorene og reservemotorer om bord er levert av Pon Power. Kongsberg Maritime har levert tunnelthrustere, DP joystick-system og fremdriftssystem. 

Tredekket er levert av Amdam Sag. Dekkskranene kommer fra Melcal. Anker og kjetting er levert av Fossen Shipping. Vinsjpakken er fra Palfinger Marine Norway som også har levert FRC og davit, samt livbåter med tilhørende daviter. Redningsflåter og annet redningsutstyr er fra Viking. 

Ytterdører er fra Libra-Plast mens de vanntette skyvedørene er levert av IMS. Vinduer er levert av Eramet. Bysseutstyret er levert av Beha-Hedo. Omvendt osmose er levert av ENWA.

Landganger er levert av Gurskøy. Avfallshåndteringen er levert av Delitek mens ballastvannhåndteringen kommer fra Alfa Laval AS. Pumpepakken er fra Allwieler. 

Fartøyet er malt i maling fra Jotun.