M/S «BGP PROSPECTOR»
Det er vel ikke unaturlig å tenke at båten skal ombord i det nye seismikkfartøyet med samme navn som er på 11.080 GT og har 12 streamers. Dette skipet har forøvrig Rolls Royce fremdriftsmaskineri og hjelpemotorer.
Arbeidsbåten som måler nesten 30 fot, har samme skrogform som byggeverftets 26 fots arbeidsbåt som ble lansert i 2008. Dette skroget er utviklet i samarbeid med SINTEF og kjennetegnes ved at det gir en optimal kombinasjon av fart, trekkraft og stabilitet. Båten skiller seg fra 26 fots utgaven ved at den har en dobbelvinsj som er plassert like bak styrehuset. Arbeidsdekket blir dermed betydelig større. Den nye modellen har også et nyutviklet hydraulisk system og ny kabelløfter, teknisk rom under styrehuset og to porter akter.
Skroget er bygget i glassfiberforsterket polyester og er dimensjonert for å tåle røff behandling. En 50 cm høy Pur-fender gir beskyttelse mot støt. Skroget har V-form, kjøl og tunnel. Denne kombinasjonen gir båten god stabilitet, hurtighet og økt trekkraft.
Båten er spesialbygget for seismisk arbeid med spectronvinsj i baugen og dobbel streamervinsj montert like bak styrhuset. Portene i akterspeilet gjør det lett å ta inn utstyr (birder og talebøye). Med en fart på mellom 18 og 20 knop vil båten kunne gå raskt til og fra moderskipet. Båten kan også brukes til mannskapsskifte da et setearrangement for seks personer kan monteres bak vinsjen.
Arbeidsbåten kan fungere som en slepebåt med en trekkraft på hele 2.800 kg. Båten har stor oppdrift og kan brukes til å frakte diverse last på dekket bak vinsjen.
Et stort og “flush” arbeidsdekk gir gode og sikre arbeidsforhold. Rekken er forhøyet, og flytetanker i rekken gir positiv oppdrift som gjør at selv om motorrommet er fylt med vann, må det lastes 4.500 kg på dekk før båten synker.
M/S «BGP PROSPECTOR»
Hoveddata:
Lengde o.a. 9,05 m
Bredde 3,30 m
Dybde i riss 3,80 m
Bollard pull 2,8 t
Lettvekt ca. 6 t
Maskineri
Fremdriften besørges av en Nogva / Deere 6068 TFM50 dieselmotor som utvikler 300 hk v/2600 o/min, og som driver et Nogva 800 vridbart propellanlegg via et Nogva reduksjonsgear type HC-168 med reduksjon 3:1.
Prøveturen viste at båten synes å ha de samme gode sjøegenskapene som 26’ typen. Den ligger godt i sjøen og oppnådde en toppfart på 21,6 knop. Ferdig rigget som seismikk arbeidsbåt estimeres det med en fart på 18-20 knop.
Båten er arrangert for et mannskap på seks personer og det kan være 12 personer ombord i forbindelse med mannskapsskifte.