M/S «SEA FOX»
I selskapets 3. kvartalsrapport opplyses at rederiet har sikret seg flere langsiktige kontrakter hittil i 2010. Det gjelder beskjeftigelse av fem PSV’er og 2 AHTS skip til Petrobras og en PSV til ENI i Kongo. Videre er det konkludert flere mellomlange kontrakter i Brasil, Russland og Kina. Kontraktsdekningen har dermed forbedret seg vesentlig og tilsvarer nå US$83,2 millioner for 2011 og US$54,3 millioner for 2012.
Deep Sea Supplys AHTS flåte på 16 enheter tjente i gjennomsnitt brutto ca. $22.500 per skip per dag i oktober, opp fra $18.600 i september og høyeste nivå siden juni. PSV flåten på 8 enheter tjente ca. $13.700 per skip per dag, ned fra $15.200 i september.
M/S «SEA FOX»
Fartøyet er klasset til DNV ✠1A1, Tug Supply Vessel, Fi-Fi I, SF, E0, DYNPOS, HL(2.4), dk+ og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 63,40 m |
Lengde b.p.p | 56,53 m |
Bredde på spant |
15,80 m |
Dybde i riss | 6,80 m |
Draft | 5,10 m |
Dwt |
ca. 1.575 |
GT |
ca. 1943 |
NT |
ca. 650 |
Dekksareal | 420 m2 |
Dekkslast |
600 t |
IMO |
9419993 |
Tankkapasitetene er 804 m3 brennolje, 484 m3 ferskvann, 538 m3 vannballast / drill water, 290m 3 + 120 m3 liquid mud og 206 m3 dry bulk.
Maskineri
Hovedmaskineriet består av to Yanmar 8N-280-EV dieselmotorer hver med ytelse på 2500 kW v/1000 o/min (ca. 6.800 bhp) som via to Kamewa Ulstein 600 AGHC reduksjonsgear med oversetning 5,2:1 driver to propellanlegg av samme fabrikat type 66XF514 E-300N. Joystick er type Poscon og styremaskineri type Jastram.
Skipet er utstyrt med en baug- og en akterthruster av Kamewa Ulstein fabrikat begge på 500 kW og har fire CAT hjelpemotorer hver på 425 ekW og et nødaggregat på 99 kW.
Service speed er ca. 10,5 knop med forbruk på ca. 12 m3 per døgn, mens max. fart er 13,5 knop med forbruk på 16 m3. I havn er forbruket ca. 1 m3 per døgn.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tanabe og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GE Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Heinen & Hopman.
Dekk
Skipet har Fi-Fi I system med kapasitet på 2 x 1200 m3/t. Kranen er type Norcrane på 3t/12m. Dekksmaskinerileveransen er fra RR, type Rauma Brattvaag og inkluderer tugger vinsjer, ankerspill, capstans og slepevinsjer. Kjetting er levert av Jiangsu Asia Star Anchor, mens Rugao Hal Yung har supplert anker. Cement kompressor er fra Ingersoll Rand.
I redningsutstyret inngår Normar FRC 650 MOB-båt og 4 Viking redningsflåter hver med kapasitet for 20 personer. Skipet er innredet for totalt 28 personer, med fire enmannslugarer og 12 dobbeltlugarer.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret omfatter blant annet DP1 system fra Kongsberg Maritime, 2 x Furuno FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Marine Navigat X Mk2 gyrokompass, Sperry Marine Navipilot V HSC autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 radiostasjon, 3 x Motorola GP-339 bærbare VHF’er, Furuno FM-8800 og 2 x FM-8800 S VHF’er, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Fleet 77 Mini M og Furuno Felcom-15 Sat C.
ShipEquip har levert SEV-SAT, og intercom-anlegget er fra Hanshin.
❊
ABG Shipyard Limited er det største private skipsverftet i India. Fremover skal verftet levere søsterskipene «Sea Jackal», «Sea Badger», «Sea Vixen» og «Sea Stoat».